Trek ‘Superfly’ 2016 3e keer frameschade

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben eens benieuwd naar jullie mening en visie op een probleempje wat een vriend van mij nu al voor de 3e keer meemaakt.

Hij heeft een alu Trek (dacht Superfly) uit 2016. Tenminste dat was zijn eerste frame. Na 2 jaar had hij een breuk in de staande buis waar de zadelpen in zit. Nu is hij vrij lang (2,05..) dus hij heeft de grootste maat die er te krijgen is.

Onder garantie is toen zijn frame netjes vervangen en weer opgebouwd. Ook heeft hij toen een extra lange zadelpen gekregen zodat deze echt nog een behoorlijk stuk in het frame zit.

Maar je voelt hem al aankomen toch weer frame breuk op diezelfde plek. Nu zei hij zelf ook al de Procaliber is niet voor niets uitgevoerd met een extra scharnier/veer punt op die plek. Maar ja wat kan hij hier nog meer aan doen?

Hij rijdt zeker niet lomp, is geen wilde of neemt geen extreme risico’s. Dacht zelf aan toch een dropper post die hij dan meer moet gaan gebruiken in bochten en afdalingen. Ontlast toch de zadelpen en geeft minder hefboom.

Ook wel benieuwd wat de dealer nu zal zeggen. Misschien toch wat bijleggen en ander frame nemen? Welke is dan geschikter ...?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee sorry heb ik nu even niet. We kwamen er 2 weken geleden achter. Zit precies op de kraag thv de verbinding staand zitbuis en framebuis.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het blijft zo wel koffiedik kijken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

hanjovdberg schreef: vr 20 november 2020, 21:05 Ben eens benieuwd naar jullie mening en visie op een probleempje wat een vriend van mij nu al voor de 3e keer meemaakt.

Hij heeft een alu Trek (dacht Superfly) uit 2016. Tenminste dat was zijn eerste frame. Na 2 jaar had hij een breuk in de staande buis waar de zadelpen in zit. Nu is hij vrij lang (2,05..) dus hij heeft de grootste maat die er te krijgen is.

Onder garantie is toen zijn frame netjes vervangen en weer opgebouwd. Ook heeft hij toen een extra lange zadelpen gekregen zodat deze echt nog een behoorlijk stuk in het frame zit.

Maar je voelt hem al aankomen toch weer frame breuk op diezelfde plek. Nu zei hij zelf ook al de Procaliber is niet voor niets uitgevoerd met een extra scharnier/veer punt op die plek. Maar ja wat kan hij hier nog meer aan doen?

Hij rijdt zeker niet lomp, is geen wilde of neemt geen extreme risico’s. Dacht zelf aan toch een dropper post die hij dan meer moet gaan gebruiken in bochten en afdalingen. Ontlast toch de zadelpen en geeft minder hefboom.

Ook wel benieuwd wat de dealer nu zal zeggen. Misschien toch wat bijleggen en ander frame nemen? Welke is dan geschikter ...?
Er is nog een verschil tussen lomp rijden en niet actief rijden. Waarom een dropper? Even de bips uit het zadel als de ondergrond daarom vraagt scheelt ook al een hoop hefboomwerking.
Die frames waren zonder meer goed, dus ik zou het toch id rijstijl zoeken.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Rijders met een dropper gebruiken dat ding als ze weten dat er wat aan komt waarvoor ze dat zadel even uit de weg willen hebben. En dan heeft het frame niets te lijden.
De frameslopers zijn juist die klappen die je juist net verwacht. Of door moeheid, of door teveel op het zadel te blijven zitten.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Het blijft wel een mountainbike hè.
Ik vind dat een frame in zo'n geval ook niet hoort te scheuren! Tenminste als de zadelpen diep genoeg zit.

Maargoed ... het blijft inderdaad koffiedik kijken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ondanks dat de zadelpen wel diep erin zit blijft het met zo’n lengte natuurlijk wel een hele lange hefboom van wel 35+ cm ..

Het is niet voor niks dat Trek bij de nieuwere modellen een versteviging heeft aangebracht rond dat punt. Schijnt ook al toegegeven te zijn door z’n dealer.

Ben wel benieuwd of ze hem nog een oud frame gaan aanbieden of toch iets nieuws. Wel netjes dat de dealer zo coulant blijft en alles onder garantie blijft vervangen en opbouwen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik zou de dealer vragen of hij kan kijken of je maat een ander type frame kan krijgen waar deze verbetering wel op zit. Al dan niet met een paar euro bijbetalen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

hanjovdberg schreef: za 21 november 2020, 11:54 Wel netjes dat de dealer zo coulant blijft en alles onder garantie blijft vervangen en opbouwen.
Met coulance heeft dat weinig te maken. Opbouwuren hoort bij de garantie, als je vriend ooit een complete fiets gekocht heeft. Wel kan de dealer rekenen voor slijtagedelen als kabels etc.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Heb ik hem idd al gezegd :winkie: maar dan zit je nog wel met het non-boost/boost verhaal. En hij heeft nog 2x10 en is daar zeer content mee.

Ik zou het wel weten wanneer het mijn fiets was :lol: 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

baron062 schreef: za 21 november 2020, 12:10
hanjovdberg schreef: za 21 november 2020, 11:54 Wel netjes dat de dealer zo coulant blijft en alles onder garantie blijft vervangen en opbouwen.
Met coulance heeft dat weinig te maken. Opbouwuren hoort bij de garantie, als je vriend ooit een complete fiets gekocht heeft. Wel kan de dealer rekenen voor slijtagedelen als kabels etc.
Tja .. zelf bij een FM gewerkt die met andere merken ‘dealde’ en als je van die kleine marges ook nog ombouw kosten mag ophoesten houd je niks over.

En een tegemoetkoming kon je al helemaal vergeten ... :((

Maar waarschijnlijk heeft hij ook geen korting gehad en blijft hij daarom ook wel trouw aan die FM’er. 😊

Wel weer opvallend dat in die 4/5 jaar nog nooit een voorvork service is uitgevoerd. Een goede FM adviseert dat toch wel eens per 1-2 jaar.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lullig voor die FM waar je werkte, heeft hij zijn bussinessmodel niet op orde als hij dit soort shit niet kan oplossen. De consument heeft ook rechten you know! Het is coulance van de klant als hij die kosten voor zijn rekening neemt, maar die coulance moet de FM wel verdienen.

Let wel: dit geldt alleen bij shit aan een compleet gekochte fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

2.05 m

Iets met niet in verhouding gebouwd...

Of niet in verhouding uitgekozen...


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De klant betaalde ook niet hoor. Daar was hij veel te goeiig voor :wink:

En dat business verhaal klopt zeker wel :winkie:

Niet dat de Italiaanse importeurs zo coulant zijn trouwens ... :roll: :evil:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie