Vrijloopbody

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Thomasphil
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 november 2020, 09:21

Goedemorgen,

Afgelopen weekend bleef mijn vrijloop af en toe haken tijdens het fietsen. Gisteren eraf gehaald, schoon gemaakt en weer terug geplaatst maar na proefdraaien toch weer af en toe vast lopen..

Ik heb zelf het idee dat het komt omdat de veer die de palletjes locked niet meer geborgd zit. Zie foto.
https://photos.app.goo.gl/4EZUyE4Y6mQyv5hY6

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Cheers,
Thomas
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Heb je misschien een merk/type van de naaf? En een foto een beetje schuin helpt ook, ik weet niet zo goed wat ik moet zien op de foto.
Thomasphil
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 november 2020, 09:21

https://photos.app.goo.gl/Wb88LEvDHixHxov87

Hierbij meer foto's!

Achternaaf American Classic als het goed is.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ken de naaf zelf niet, correct me if I'm wrong: de palletjes worden omhoog geduwd door veertjes. Als de veertjes er nog zitten, kan het zijn dat je te dik vet gebruikt en dan plakt dat te hard. DT heeft hier met hun ratchet systeem ook last van, daar moet olie in.

Komen de pallen wel goed terug als je de boel hebt schoongemaakt, maar nog niet hebt gesmeerd/ingevet?
Thomasphil
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 november 2020, 09:21

Ik denk dat deze vrijloop anders werkt. Er zitten geen veertjes onder de palletjes. De palletjes worden omhoog gehouden door 1 sluitveer die om het geheel heen zit. (wellicht een tikkie onduidelijk). Ik heb hem gisteren schoon gemaakt en nog zonder vet/olie in elkaar gezet.

Maar wat ik niet zeker weet, of de sluitveer geborgd moet zitten. Zoals je ziet op de 2e foto komt de ring omhoog zodra je een van de palletjes indrukt.

https://photos.app.goo.gl/xk9Msmkh2GJB8zRo7

Nu ik er een tijdje mee speel tijdens mijn werkdag :lol: kom ik hierachter..

https://photos.app.goo.gl/8G6Ajm2oHAKFqnxNA

Als je naar het bovenste palletje kijkt, kan deze momenteel "Eruit" schieten. Kan dit een mogelijkheid zijn waardoor hij blokkeert?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het is een Novatec naaf. Er zijn er hier die deze naaf wel kennen. Even geduld denk ik.
"This species has amused itself to death"
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

de ring is de veer, wellicht heeft hij iets aan kracht verloren?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

markje schreef: di 17 november 2020, 10:29 Ik ken de naaf zelf niet, correct me if I'm wrong: de palletjes worden omhoog geduwd door veertjes. Als de veertjes er nog zitten, kan het zijn dat je te dik vet gebruikt en dan plakt dat te hard. DT heeft hier met hun ratchet systeem ook last van, daar moet olie in.

Komen de pallen wel goed terug als je de boel hebt schoongemaakt, maar nog niet hebt gesmeerd/ingevet?
Daar moet geen olie in maar DT special grease, het rode spul (of iets dat dezelfde eigenschappen heeft).
Olie is te dun en loopt weg.

Te dik vet, of viezigheid kan verder wel een oorzaak zijn maar dit ziet er schoon uit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dun vet.
Of zelf een papje maken van vet en olie.
Moet zo dik worden als yohurt of kwark.
En dan alleen op het deel vh pallletje dat in de body scharniert.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Je kan niet zomaar een willekeurige olie en vetten mixen. Soms heb je mazzel maar soms gaat het niet goed en heffen ze elkaars smerende en hechtende werking op!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Valt wel mee hoor.
En DT Spazial Fett is ook een mix van ATF en Galli wit vet.

Noem eens een combinatie die helemaal misgaat?
Ben wel nieuwsgierig geworden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Misschien kan je het iets duidelijker toelichten. Blijft de body vast zitten waardoor ie niet vrijloop? Of trapt ie door?

Als je op de palletjes drukt en die komen vervolgens weer goed naar bijten, lijkt de veer niet het probleem.

Lagers goed?
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ik heb een fulcrum body die er hetzelfde uit ziet, en hetzelfde werkt. De veer/ring mag niet gaan draaien in de groef zeg maar. De borging (ingeslagen putje) moet hiervoor zorgen in dit geval. Als de ring gaat draaien kun je allerlei gekke dingen krijgen, zoals blokkeren zodat je een vrijloop meer hebt, of niet aanpakken als je kracht zet (dan draait de body in zijn geheel of een paar klikjes maar het wiel draait niet mee)

0) welk probleem heb je, draait body soms door of zit body soms vast
1) kijk of veer gelocked is op zijn plek en niet kan draaien in de groef
2) haal het eens uit elkaar, is er slijtage op de veer ? Bij Fulcrum kan je nieuwe palletjes en palveer bestellen. Bij mij werkte dat overigens niet omdat de alu body teveel was uitgeslagen waardoor de nieuwe pallen toch niet goed genoeg naar buiten kwamen en de body dus niet aanpakte. Check even de prijs van een nieuwe body voor je onderdelen besteld, bij klein prijsverschil zou ik body nemen.
3) controleer heel goed of de vertanding in het wil nog goed is. Daar moeten ook geen resten van troep zitten, of stukjes afgebroken veer.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 november 2020, 19:33 Valt wel mee hoor.
En DT Spazial Fett is ook een mix van ATF en Galli wit vet.

Noem eens een combinatie die helemaal misgaat?
Ben wel nieuwsgierig geworden.
Als je verschillende vetten en oliën hebt staan probeer maar eens wat. Als ze niet "compatible" zal de olie en/of het vet ontbinden in iets wat op schiften lijkt. Smeren zal het misschien nog doen, maar hechten is meestal over. Vandaar dat je het niet meer kan gebruiken.

Ik heb geen voorbeelden voor hand maar op mijn werk heb ik het al 2 keer zien gebeuren.

Het zo vaak wel goed gaan maar ik bedoel dat je er niet blind op mag varen :-q

Gewoon een tip mijner zijde.
Thomasphil
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 november 2020, 09:21

wpee schreef: do 19 november 2020, 10:39 Ik heb een fulcrum body die er hetzelfde uit ziet, en hetzelfde werkt. De veer/ring mag niet gaan draaien in de groef zeg maar. De borging (ingeslagen putje) moet hiervoor zorgen in dit geval. Als de ring gaat draaien kun je allerlei gekke dingen krijgen, zoals blokkeren zodat je een vrijloop meer hebt, of niet aanpakken als je kracht zet (dan draait de body in zijn geheel of een paar klikjes maar het wiel draait niet mee)

0) welk probleem heb je, draait body soms door of zit body soms vast
1) kijk of veer gelocked is op zijn plek en niet kan draaien in de groef
2) haal het eens uit elkaar, is er slijtage op de veer ? Bij Fulcrum kan je nieuwe palletjes en palveer bestellen. Bij mij werkte dat overigens niet omdat de alu body teveel was uitgeslagen waardoor de nieuwe pallen toch niet goed genoeg naar buiten kwamen en de body dus niet aanpakte. Check even de prijs van een nieuwe body voor je onderdelen besteld, bij klein prijsverschil zou ik body nemen.
3) controleer heel goed of de vertanding in het wil nog goed is. Daar moeten ook geen resten van troep zitten, of stukjes afgebroken veer.
Het was inderdaad de veer die niet meer op zijn plek bleef, nieuwe body geplaatst en probleem is weg!
Plaats reactie