Iemand hier ervaring met een echte nanocoating op de MTB? En dan bedoel ik niet de standaard middeltjes maar het echte werk. Dus hele frame etc laten behandelen met nanaocoating. Dit blijft 5 jaar lang zitten:
https://www.hetmickpunt.nl/nano-coating
Hoef je daarna alleen maar af te spoelen. Maar valt me op dat ik er weinig over kan vinden.
Lijkt te gaan om dit spul wat je ook zelf kunt aanbrengen: https://proteambicyclecare.com/
Nanocoating MTB (Carbon/Alu)
Geen ervaring mee.
Wat ik me wel afvraag is hoe je die laag eraf krijgt.
Stel dat je een carbon frame rijdt dat gerepareerd kan/ moet worden, het kan goed zijn dat de reparatie niet goed hecht door dat dit spul erop zit.
En moet je een nieuwe laag aanbrengen rondom je BB en headset als deze er ooit uit/ vervangen is geweest?
Wat ik me wel afvraag is hoe je die laag eraf krijgt.
Stel dat je een carbon frame rijdt dat gerepareerd kan/ moet worden, het kan goed zijn dat de reparatie niet goed hecht door dat dit spul erop zit.
En moet je een nieuwe laag aanbrengen rondom je BB en headset als deze er ooit uit/ vervangen is geweest?
Nano is een marketingwoord. Het betekent in deze context niet veel.
De indruk wordt gewekt dat je een permanente hechting krijgt tussen lak en coating en dat die vijf jaar blijft zitten. Dat zal niet zo zijn, de binding is op basis van relatief zwakke bindingskrachten (adhesiebinding).
Als je kijkt op de site van de leverancier dan zie je dat de kracht van het product niet zit in de coating die je als eerste aanbrengt, maar in de shampoo die je herhaaldelijk moet toevoegen. Daarmee breng je telkens opnieuw een laagje aan. Stop je met de shampoo dan is de werking weg.
Het product is vergelijkbaar met bijvoorbeeld anti-regen coating dat je op de autoruit kunt aanbrengen en dat zorgt voor het afwaaien van regendruppels. Kortom, het zal best werken maar hou rekening met een periodieke uitgave.
De indruk wordt gewekt dat je een permanente hechting krijgt tussen lak en coating en dat die vijf jaar blijft zitten. Dat zal niet zo zijn, de binding is op basis van relatief zwakke bindingskrachten (adhesiebinding).
Als je kijkt op de site van de leverancier dan zie je dat de kracht van het product niet zit in de coating die je als eerste aanbrengt, maar in de shampoo die je herhaaldelijk moet toevoegen. Daarmee breng je telkens opnieuw een laagje aan. Stop je met de shampoo dan is de werking weg.
Het product is vergelijkbaar met bijvoorbeeld anti-regen coating dat je op de autoruit kunt aanbrengen en dat zorgt voor het afwaaien van regendruppels. Kortom, het zal best werken maar hou rekening met een periodieke uitgave.
Laatst gewijzigd door Joepie de op zo 1 november 2020, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Je bent 1,5u aan het schoon maken geweest?
Wat heb je allemaal gedaan?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Mijn drivetrain zit al ruim 12 jaar in een "doosje", bevalt uitstekend, zeker in deze tijd vh jaar
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Ik heb op mijn vorige bike ook een coating gehad en ook onze beide auto's staan in de coating.. nano is inderdaad een lokmiddel / toverwoord
De coatings die je kan gebruiken noemen ze ook wel SIO2 of vloeibare glas, danwel glascoating
Je hebt diverse merken die je kan gebruiken, de key tot succes is echt voorbereiding ! Bij een auto is dat echt polijsten tot je zelf tevreden bent, dan wassen, daarna ontvetten met speciale spray en dan de coating pas aanbrengen.
Wil je iets heel simpels, maar wel enorm doeltreffend, kijk dan eens naar een wax van Soft99 en dan de Fusso deze blijft op de auto's met gemak een half jaar zitten en is vooral bekend om zijn enorme hydrofobe eigenschappen, dat betekent water en vuilafstotend
De coatings die je kan gebruiken noemen ze ook wel SIO2 of vloeibare glas, danwel glascoating
Je hebt diverse merken die je kan gebruiken, de key tot succes is echt voorbereiding ! Bij een auto is dat echt polijsten tot je zelf tevreden bent, dan wassen, daarna ontvetten met speciale spray en dan de coating pas aanbrengen.
Wil je iets heel simpels, maar wel enorm doeltreffend, kijk dan eens naar een wax van Soft99 en dan de Fusso deze blijft op de auto's met gemak een half jaar zitten en is vooral bekend om zijn enorme hydrofobe eigenschappen, dat betekent water en vuilafstotend
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Dat is gemeenyo-eddy schreef:
Mijn drivetrain zit al ruim 12 jaar in een "doosje", bevalt uitstekend, zeker in deze tijd vh jaar
Maar het is geen gek idee hoor. Die coating.
Ikzelf maak liever wat langer schoon. Dan zie je gelijk of alles nog in orde is en niks kapot of gebroken is.
Ik hou wel van de hands-on methode
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Niet teveel poetsen, geen aggresieve middelen (ontvetters) en zeker geen hoge druk.
Als deze coating helpt om het vuil er met een pisstraaltje (uit de tuinslang) vanaf te spoelen, dan is het wel een goed plan.
Hier wordt de fiets alleen stoffig en dat spoelt er met de tuinslang heel makkelijk af, ook zonder coating. Lucky me.
Emmertje sop en een sponsje werkt het best. Zoals gezegd, dan zie je meteen alle plekjes. Maar niet overdrijven, tenzij je fiets in de slaapkamer staat
Als deze coating helpt om het vuil er met een pisstraaltje (uit de tuinslang) vanaf te spoelen, dan is het wel een goed plan.
Hier wordt de fiets alleen stoffig en dat spoelt er met de tuinslang heel makkelijk af, ook zonder coating. Lucky me.
Emmertje sop en een sponsje werkt het best. Zoals gezegd, dan zie je meteen alle plekjes. Maar niet overdrijven, tenzij je fiets in de slaapkamer staat
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik ben beduidend minder gaan poetsen en als je het een keer wel doet lijkt alles meteen stukken schoner
Ach ja, er zit hier een zaak in de buurt gespecialiseerd met aanbrengen van dit spul en de fiets schoonmaken etc. Voor 125 euro ben je 3 jaar beschermd met dat spul. Als dat betekent 3 jaar wat minder poetsen gaat dat aardig in de uren lopen per poetsbeurt denk ik. Wellicht geef ik het een poging. Als het niks is dan weten we dat ook weer
-
- All rounder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:36
- Mijn mountainbike: SC Tallboy 3/ Specialized Turbo Levo Comp
Ik zit even mee te lezen, maar hoeveel tijd besteed je aan het schoonmaken van echt het frame zelf versus de componenten? Frame zelf ben ik altijd zo mee klaar. geen minuut denk ik bij elkaar. Of ga je dan ook de componenten coaten?