Projectje 3x10 -> 1x11/1x12

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 02:19 Je levert bij 1x sowieso in op bereik.
Dus je moet nadenken waar je dat gaat inleveren, op snelheid of op klimmen.
Omdat je een 36 voorblad noemt, ga ik er van uit dat je kiest voor snelheid en wilt inleveren op klimmen.
De achterliggende gedachten hierbij is inderdaad dat ik tot nu toe relatief weinig hoogte meters heb waar ik fiets, het is inderdaad meer boswielrennen. Afgelopen zomer ook veel over de weg gefietst 12km naar de track toe 15km track en dan weer 12km terug. Daar komt wel bij dat ik in de toekomst vaker naar andere tracks zou willen gaan die in dat opzicht uitdagender zullen zijn.

Dat ik iets inlever is bekend, er zou nog wel het eea gespeeld kunnen worden met het voorblad natuurlijk. De reden dat ik naar 1x wil overstappen is omdat de groep toch op zijn eind is en ik niet kan wennen aan de voor derailleur. Ik vind het heel onprettig schakelen. Het voordeel om snel van een groot voorblad naar een klein voorblad te wisselen wanneer de situatie daar om vraagt, doe ik niet. Automatisch gebruik ik dan mijn andere shifter.

Ook heb ik gekeken om bij 10s te blijven. 1x10. maar hierbij lijken mij de stappen niet prettig. Via een Gear-calculator gekeken, als ik kijk welke overbrenging ik nu vaak gebruik dan zou dat bij 1x worden: 34 - 17/19/21 (hoe ik denk dat het gaat worden natuurlijk). stappen van 15-18-21 lijken mij te groot.
Makkelijk schreef: za 31 oktober 2020, 15:15 Bij mij doen de 11 speed sunrace 11-46 en 11-50 het ook goed. De 12 speed 11-50 sleet erg snel.
Er zijn diverse cassettes van sunrace, degene die ik op het oog heb/had voor de 12s is de CSMZ903 WA. Er is ook nog een CSMZ800. Weet je welke dat toevallig was die zo snel sleet?
Ik kan zo niet iets vinden waar staat welk model welke kwaliteit heeft. het gewicht scheelt wel aanzienlijk.
ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 16:14 Dus staat de upgrade meer in verhouding tot de waarde vd fiets.
Hoezo zou de fiets bepaalde upgrades niet meer waard zijn? Crapton haalde dit ook al een beetje aan. Wanneer is een fiets het niet meer waard? Dat vind ik nog wel eens moeilijk. Alleen het argument dat deze al zoveel jaar oud is dat vind ik een beetje te kort door de bocht.
Ik snap wel dat het wel ergens ophoud maar een groep vervangen wat dan +-€200 gaat kosten is toch niet vreemd? Of is het zo dat als je een nieuwe fiets hebt gekocht, dat je deze weer verkoopt als er slijtage is aan je groep? :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat het waard is en wanneer het nog in verhouding is, dat mag je zelf weten.

Maar denk even mee.
Je wilt 1x12 van Shimano of Sram.
Shifter, derailleur, cassette, ketting, alleen een NW voorblad of een heel andere crank.
Dan heb je voor je de nieuwe cassette van jouw keuze een XD of MS vrijloop nodig.
Die past natuurlijk niet op je huidige achterwiel.
Dus koop je een nieuw wiel.
Maar V en A een ander wiel in je fiets, dat is ook zoiets, dus een nieuwe wielset.
Misschien moeten er andere schijven op je nieuwe wielen, want centerlock of 6 gaats.
Remmen. Misschien wil je je nieuwe shifter mooi clean met een matchmaker of ispec aan je remhendel vastmaken.
Dat past niet op je oude remmen, en je hebt ook al nieuwe schijven nodig, dus dan maar ineens een hele nieuwe remset.
Het kan zomaar gebeuren als je aan het upgraden bent.

Heb je de rekenmachine erbij gehouden?
;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Zie ook mijn post van een tijdje terug,als je toch de shifter en derrie moet veranderen zou ik voor 1x12 gaan.

Ik heb mijn oude crank gebruikt met een 34tands blad...

Hele set zonder voorblad 215 euro bij Mantel ;)

Ben er super tevreden over :)

viewtopic.php?f=4&t=147886
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Schoonheid schreef: za 31 oktober 2020, 17:56 Dat ik iets inlever is bekend, er zou nog wel het eea gespeeld kunnen worden met het voorblad natuurlijk. De reden dat ik naar 1x wil overstappen is omdat de groep toch op zijn eind is en ik niet kan wennen aan de voor derailleur. Ik vind het heel onprettig schakelen. Het voordeel om snel van een groot voorblad naar een klein voorblad te wisselen wanneer de situatie daar om vraagt, doe ik niet. Automatisch gebruik ik dan mijn andere shifter.

Hoezo zou de fiets bepaalde upgrades niet meer waard zijn? Crapton haalde dit ook al een beetje aan. Wanneer is een fiets het niet meer waard? Dat vind ik nog wel eens moeilijk. Alleen het argument dat deze al zoveel jaar oud is dat vind ik een beetje te kort door de bocht.
Ik snap wel dat het wel ergens ophoud maar een groep vervangen wat dan +-€200 gaat kosten is toch niet vreemd? Of is het zo dat als je een nieuwe fiets hebt gekocht, dat je deze weer verkoopt als er slijtage is aan je groep? :tong
Ik vind het wel knap als je voor 200 € je hele groepset, crank en shifter(s) kan vervangen naar een 1x11 of 1x12. Als dat lukt heb je gelijk en valt de investering nogal mee, ook voor een wat oudere fiets. Nieuwe wielen en MS of xD is niet nodig bij 1x11.

Zoals ik al geschreven heb heb ik waarschijnlijk een vergelijkbaar model fiets (zie sig, zelf gebouwd op basis China frame). Punt is daar zit een zelfde soort derailleur op, ik meen een E-type. Die van mij is van SRAM een X-9 model in combi met Gripshift. Ik denk dat ik dus uit directe ervaring kan spreken.

Ja goed afstellen is fundamenteel. Je moet met voorderrie schakelen inderdaad iets meer opletten en beetje subtiel zijn. Ik rij de laatste tijd wat vaker op Westenschouwen en daar is het heuveltje op en af, waardoor je alle 3 voorbladen nodig hebt. Dat gaat goed als je op tijd en snel terugschakelt, dus net iets voordat je de kracht nodig hebt. Misschien dat je huiverige bent omdat de zaak niet goed is afgesteld, of omdat je wat meer gevoel moet krijgen voor de setup (oefenen)?

Overweeg dat voor boswielrennen in NL de kleine stapjes van de wegcassette een groot voordeel kunnen zijn tov een bergcassette, daarnaast zijn die cassettes vrij goedkoop. Bij langere stukken op de weg is het prettig een voldoende zwaar verzet te hebben en een klein tikje terug of op te doen. Een nadeel is dat de oudere derailleurs een lagere kettingspanning aanhouden en dus de ketting soms wat kan klapperen of verspringen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Tweede hands is denk nog te doen onder de 200,- , maar nieuw wordt dit toch best lastig.

Vandaag begonnen met fiets van mijn vrouw om te bouwen van 2x9 naar 1x12. Hiervoor SRAM NX 1x12 (11-50) upgrade kit aangeschaft. (189,-) en nieuwe BB (30,-) Dub carbon crank heb ik nog zo goed als nieuw liggen. Zijn nog steeds redelijke bedragen.

Wij komen helaas qua kosten iets hoger uit 245,-, omdat ik de FM de BB laat vervangen (25,-). Heb niet het gereedschap om oude (vierkante) eruit te halen. En zonde geld om hiervoor het gereedschap aan te schaffen, gezien het een eenmalige actie is.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even onder elkaar gezet.
VintigeBiker schreef: zo 1 november 2020, 11:37 Zie ook mijn post van een tijdje terug,als je toch de shifter en derrie moet veranderen zou ik voor 1x12 gaan.

Ik heb mijn oude crank gebruikt met een 34tands blad...

Hele set zonder voorblad 215 euro bij Mantel ;)

Ben er super tevreden over :)

viewtopic.php?f=4&t=147886
Deze dus:
VintigeBiker schreef: wo 14 oktober 2020, 16:03 Het is onderstaande 1x12 setup geworden en vandaag eerste ritje gedaan,gelijk ook de crank maar in balans gebracht :)

Deore xt shifter 8100
SLX achter derrie
Sram NX Eagle PG-1230 met NX ketting
Sram X-Sync2 34 tands


Heb de Shimano tripple omgebouwd naar single speed en alle extra gewicht voor zowaar mogelijk verwijderd met de
slijper.

Werkt echt super alleen even wennen aan de gearing ;)

Mannen bedankt voor jullie advies en input :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor wie het niet helemaal begreep, onderstaande was dus enigzins ironisch bedoeld, we hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Als je eenmaal met upgraden begint...
ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 23:33 ...
Maar denk even mee.
Je wilt 1x12 van Shimano of Sram.
Shifter, derailleur, cassette, ketting, alleen een NW voorblad of een heel andere crank.
Dan heb je voor je de nieuwe cassette van jouw keuze een XD of MS vrijloop nodig.
Die past natuurlijk niet op je huidige achterwiel.
Dus koop je een nieuw wiel.
Maar V en A een ander wiel in je fiets, dat is ook zoiets, dus een nieuwe wielset.
Misschien moeten er andere schijven op je nieuwe wielen, want centerlock of 6 gaats.
Remmen. Misschien wil je je nieuwe shifter mooi clean met een matchmaker of ispec aan je remhendel vastmaken.
Dat past niet op je oude remmen, en je hebt ook al nieuwe schijven nodig, dus dan maar ineens een hele nieuwe remset.
Het kan zomaar gebeuren als je aan het upgraden bent.

Heb je de rekenmachine erbij gehouden?
;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Hmmm tjah.. €200 is inderdaad misschien iets te rooskleurig. €250 zou eerder in de buurt komen en dan ook nog zonder crank.

Wat je zegt TSTM, zo nu en dan zit ik inderdaad in die "upgrade-bubbel". los per item valt het misschien wel mee maar als je al met al alles gaat optellen en kijken wat je dan kwijt zou zijn...het zou nog wel eens aardig op kunnen lopen.

Ik had gehoopt dat het makkelijker zou worden om de keuze te maken door hier het eea te vragen maar nu denk idd weer, is het de moeite waard om er zoveel in te stoppen. :-? Waarschijnlijk komen er ook nog wel andere dingetjes aan zoals bepaalde lagertjes...

Vanmiddag heb ik het achterwiel eruit gehaald en alles netjes gedemonteerd wat er op zat. Ik merkte dat wanneer het achterwiel er uit is dat het toch niet zo lekker meer draait. Ik had al wel gelezen dat er minimale speling in mag zitten vanwege het lagersysteem wat ik heb (met de losse kogeltjes) maar ik neem aan als je aan de as draait dat je geen "gehakkelde" weerstand mag voelen. Heel erg was het niet maar toch volgens mij hoort het niet. Daarna verder gekeken en de cassette van de body af gehaald. Ook in de "freehub" zit speling. Zou dit slijtage zijn of is dit normaal?

https://photos.app.goo.gl/jJvYL6VCabs6eD3d8

Een mooie upgrade wat €2-300 zou gaan kosten is zonde als de rest van de bike ook niet helemaal in orde is denk ik. Ook naar aanleiding van de reacties ben ik weer aan het kijken voor misschien 1x10...  De Shimano  Deore CS-M4100 (11-13-15-18-21-24-28-32-37-46) of SunRace  CSMX3 (11-13-15-18-21-24-28-34-40-46) zijn dan misschien wel interessant om met een minimaal budget de groep te upgraden, als ik de huidige shifter en derrie kan behouden. Nu weet ik niet of ik met mijn huidige derrie tot dit bereik kan gaan (Shimano XT RD-M786 SGS Shadow Type, 30-Speed), zou er een langere kooi in moeten?

Voordeel hiervan is wel als ik het toch nix vind en ik kom te kort ergens dat het niet veel heeft gekost om daar achter te komen. Nadeel zou wezen dat er wellicht minder stapjes zijn en je niet de juiste trapfrequentie te pakken krijg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De naaf hoort glad rond te gaan. Bij een QR moet er iets speling blijven, die verdwijnt als je de QR goed vast zet. kwestie van ervaring, of een paar keer proberen.
Bij een steekas moet het net spelingvrij worden afgesteld, maar zonder dat het stroef gaat. Beter een heel klein beetje speling dan stroef.
Wellicht helpen nieuwe kogeltjes en nieuw vet.
Je vrijloop werkt ook met losse kogeltjes en dan is het normaal dat er wat speling op zit, dat hebben alle Shimano HG naven.
(is dit een Shimano naaf?)
Op deze foto kijken we zo tegen de kogeltjes aan. Daar hoort een rubber afdichting op. had je die voor de foto weggehaald?


Als je bij 10 speed een grotere cassette kiest dan 36, dan heb je een 11 speed derailleur nodig( off.advies Shimano), of een verlengstukje.
De Goatlink is het mooiste, die vervangt het bovenste stukje van je Shimano derailleur.
Dat verlengstukje van ZTTO is het makkelijkste en werkt met ieder type.
Ik heb de 11-42 cassette (Shimano blabla 500) geprobeerd zonder en dat werkte net wel, net niet.(de ketting ging lastig van de 1e naar de 2e versnelling met een 10 speed XT GS derailleur,).

Omdat al mn andere fietsen 11 speed zijn, overweeg ik nu ook de upgrade naar 11 speed.
12 vind ik minder interessant. Ik vind het te duur worden en ik heb het iets grotere bereik en de iets fijnere stapjes niet nodig.
Hier gaat het omhoog of omlaag, weinig vlak.
De grote stappen van 11 speed zijn bij het klimmen niet hinderlijk en naar beneden hoef ik niet mee te trappen, gaat hard zat.
Maar da's mijn persoonijke situatie en voorkeur.

Maar persoonlijke situatie en voorkeur, daar komt het bij 1x wel op aan.
Bij 12 iets minder dan bij 11speed, maar zeker bij 10 speed.

Denk dat je ondertussen genoeg info heb om je keuze te maken.

linkje naar 96bcd voorbladen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

met een beetje mazzel kan het best wel goedkoop:
viewtopic.php?f=4&t=148319
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Allereerst TSTM bedankt voor al je tips/adviezen! (en de rest ook natuurlijk)

Ja de naaf ging niet zo mooi glad rond. Ik ga daar zowiezo de kogeltjes van vervangen. is het verstandig om hiervan meer te vervangen, ook de conussen uit voorzorg? Ze zien er naar mijn inzicht nog goed uit. Dat wil zeggen zonder deukjes. De naaf is van Shimano SLX FH-M678. Is met steekas.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 22:16 Op deze foto kijken we zo tegen de kogeltjes aan. Daar hoort een rubber afdichting op. had je die voor de foto weggehaald?
Klopt hier is ie met ring, de ring is van metaal en viel er wel zo af daarom stond ie niet op de foto.


Ik ga me eens verdiepen in die goatlink, wellicht een goedkope oplossing om te kijken of 1x iets voor me is. De stappen zijn dan anders maarja dat zien we wel. in principe ben ik nog geen die-hard MTB-er die precies weet wat het ideale ritme is.


Is er nog iemand die weet wat de verschillen in kwaliteit is bij de Sunrace cassette's? Omdat hier gezegd werd dat sommige cassette snel slijten? Zou dit bij allemaal wezen of juist bij een bepaald type? Volgens mij had ik her en der op et www gelezen dat de Sunrace zich prima staande weet te houden.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 22:16 linkje naar 96bcd voorbladen
Ik neem aan dat dit dan alleen gebruikt word om te proberen en niet de standaard setup? Of fietsen jullie wel "veel" met ali spul? Ik ben een beetje huiverig hiervoor. Het is niet erg als dat blad snel slijt maar als het daardoor ook me ketting meeneemt en de cassette in de slijtageslag dan is dat een verkeerde besparing.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 november 2020, 23:02 met een beetje mazzel kan het best wel goedkoop:
viewtopic.php?f=4&t=148319
Deze heb ik idd ook gevolgd. Is netjes gedaan alleen komt bij mij kleine tik naar boven dat ik zo veel mogelijk van Shimano wil houden omdat de rest dat ook is van de bike. Daar komt ook wel bij, hobby's kosten geld en dat is dit ook. Wat mijn omslag punt meestal is, is dat ik liever €50/100 meer uitgeef voor betere kwaliteit. Die paar centen merk ik na 2 maanden niet meer, maar de kwaliteit wel...
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Schoonheid schreef: ma 2 november 2020, 12:25 Ja de naaf ging niet zo mooi glad rond. Ik ga daar zowiezo de kogeltjes van vervangen. is het verstandig om hiervan meer te vervangen, ook de conussen uit voorzorg? Ze zien er naar mijn inzicht nog goed uit. Dat wil zeggen zonder deukjes. De naaf is van Shimano SLX FH-M678. Is met steekas.
Tis denk makkelijker dat ik ff langs de LBS ga hiervoor. Die zou me ongetwijfeld ook met een hoop dingen kunnen vertellen onder het genot van een bakkie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn goede en slechte fietsenmakers.
Voor je het weet wordt de koffie duur betaald.
(door schade en schande wijs geworden)
Zelf doen mbv een (Duitse) webshop is bijna altijd goedkoper en sneller.
En je bent al zover gekomen.

Wellicht kan je die achternaaf ook nog vinden. Als je die bestelt heb je nieuwe kogeltjes, conussen, een as en een vrijloop.
De nieuwe naaf gaat de demontage vd vrijloop (bankschroef?) waarschijnlijk niet overleven, maar dat maakt niet uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Sunrace die ik heb gaat volgens Garmin Connect al ruim 4000km mee, maar zit op de fiets van mn vrouw. Die is lichter en minder lomp dan ik.
Echter nog geen sporen van slijtage, kettimg ook mog binnen de tolerantie.

En op alle fietsen nu die Ali voorbladen. (30 en 32, rond en ovaal)
Laatst mn XT 11-46 cassette en ketting moeten vervangen, het Ali voorblad was nog netjes. Toch vervangen, voor 6 euro ga je niet moeilijk doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie