Projectje 3x10 -> 1x11/1x12

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Hallo,

Eerst een klein micro voorstelrondje; ik ben relatief nieuw in de MTB wereld. 32 jaar uit Noord-holland. MTB-en is denk ik wel een nieuwe hobby voor me geworden, sowieso het MTB-en als ook het knutselen aan de bike zelf.

Begin dit jaar een 2e hands fully op de kop getikt. Een Scott Spark 720 via de LBS.

Ik denk dat dit de bike is die bij mij in de schuur staat te pronken:
https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... -720,13507


De bike is gekocht met de wetenschap dat de groepset aan vervanging toe is. Omdat ik zelf niet de onhandigste ben, ben ik van plan op dit zelf te doen. Hierbij zou ik wel graag een paar kleine (spreekwoordelijke) duwtjes in de juiste richting krijgen van de ervaren MTB-er's.
Vroeger een hoop aan brommertjes en scooters gesleuteld, toendertijd had nog een hekel aan het fenomeen "fiets" :tong

Helaas vanwege een gezondheid dingetje de laatste tijd niet kunnen fietsen, voordeel hiervan is dan weer dat ik wel de tijd heb gehad om door het oerwoud van tips/how-to's/tricks en reviews heen te worstelen op het wereld-wijde-web, maar ondanks dat zijn er nog wel wat dingetjes onduidelijk of zoek ik gewoon een bevestiging :oops: :tong

Huidige setup 3x10 wil ik dus vervangen voor 1x11 of 1x12. Ik twijfel nog maar ik hoop met jullie hulp de knoop door te hakken. Voor wat ik voor nu heb gezien maakt het kwa kosten niet veel uit, voor de shifter, derailleur en cassette ben ik allebei ongeveer €200 kwijt. Kwa merk blijf ik bij Shimano omdat ik dat wel zo netjes vind om zo veel mogelijk van hetzelfde merk te behouden.
Voor allebei de situaties heb ik in ieder geval een nieuwe shifter, derailleur, cassette en kettingblad nodig (en crank?).

Setup 11 speed:
Shifter: Shimano XT SL-M8000
Derailleur: Shimano XT M8000
Cassette: Shimano XT CS-M8000 11-46 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46)
Kettingblad: 34/36? Oval?
Ketting: SLX/XT/KMC? is nader te bepalen

Setup 12 speed:
Shifter: Shimano XT SL-M8100
Derailleur: Shimano XT M8100
Cassette: SunRace CSMZ903 WA1 11-51 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36-42-51)
Deze SR cassette ivm de "normale" HG hub die ik heb.
Kettingblad: 34/36? Oval?
Ketting: SLX/XT/KMC? is nader te bepalen

Nu nog mijn vragen:
1: Welke keuze, 11speed of 12speed. kwa kosten is dit voor mij niet relevant omdat dit volgens mij redelijk gelijk staat wat ik kan vinden.

2: De shifter word XT vanwege de voordelen tov SLX. Op mijn huidige bike is dit een ISPEC-B denk ik (SLX SL-M670-I). Maar volgens mij is mijn rem is niet specifiek uitgevoerd met iets van ISPEC. Wat ik begrijp is mijn huidige shifter nu met een "J-Kit" ISPEC gemaakt..? Zou ik mijn nieuwe shifter aanschaffen als clamp of als ISPEC? (heel misschien wil ik in de toekomst de remmen upgraden maar dat is verre van zeker)

3: Is mijn huidige crank (XT FC-M782) te gebruiken? Ik lees her en der dat er zo omgebouwd kan worden van 3 naar 1 kettingblad. Het enkele kettingblad zou dan komen op de plek waar nu het middelste blad zit. Echter als ik het bekijk zonder iets uit elkaar te hebben gehaald, lijkt mij dit er heel vreemd uit zien op de crank omdat het lijkt alsof het buitenste blad een speciale "pasvorm" heeft.

4: Hoe kom ik erachter wat het grootste kettingblad voor zou kunnen wezen? Is dit na te meten of alleen met trail&error achter te komen?
Het afgelopen seizoen heb ik gemerkt dat ik regelmatig het zwaarste verzet heb gebruikt omdat ik er ook mee over de weg rijd naar de track toe. Op diverse Gear-calculator sites gekeken en ik denk dat ik een 34T of 36T zou willen, wellicht misschien gelijk ook oval. Het grote kettingblad icm bv de 12speed van SR denk ik ook in de lichtere verzetten goed te zitten.

5: Her en der lees ik ook iets over kettinglijn. 50.4 bijvoorbeeld. Is dit een vast gegeven? is dit aan te passen en moet hier ergens rekening mee gehouden worden? Klopt het dat dit ook te maken heeft met de kreet "offset" bij tandwielen?

Wellicht zijn er nog andere zaken waar ik niet aan gedacht heb maar dat zullen we wel zien of ik hoor het wel. Eventuele tips om de bike te upgraden zijn ook welkom bijvoorbeeld de wielen (Syncros XC, Eyelets, 32 Hole, XC37, 27.5"), deze zouden volgens het internet wel verbeterd kunnen worden las ik.

Voor vele van jullie zullen een hoop van mijn vragen parate kennis wezen, ik hoop ook dat jullie kunnen aangeven waar ik ook misschien bepaalde informatie kan vinden in het oerwoud van reviews/forums ect. zodat ik niet alleen het antwoord heb maar dat ik er zelf ook achter kan komen wat de achterliggende gedachte is. Ik hoop ook niet dat de openingspost iets te lang is geworden maar ik probeer zo veel mogelijk informatie te geven :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Allereerst welkom!

En wat reacties op je vragen:
- Voordeel 12-speed: iets meer bereik aan de lichte kant van het spectrum, een 51 ipv een 46 als lichtste. Of dat voor jouw gebruik iets toevoegt weet je alleen zelf ;-)
- Nadeel 12-speed: afstelling komt kritischer en het spul gaat sneller minder goed werken bij een kleine afwijking.

Ik zou zelf voor een shifter met klemband gaan, tenzij je de boel dan niet ergonomisch perfect afgesteld kunt krijgen. Maar je zit niet meer vast aan een specifieke I-spec variant, er zijn er nu al drie en wie weet wanneer nr.4 komt :D

Je crank is inderdaad met een ander blad naar een single om te bouwen.
De kettinglijn is de afstand van het midden van de bracket tot het midden van je (middelste of enige) voorblad. Die afstand wordt in principe zo gekozen dat de ketting precies recht loopt als hij op het midden van de cassette ligt. Zou je dus een crank met afwijkende kettinglijn hebben loopt de ketting precies recht op een ander kransje op de cassette.

Maar dat hoeft geen probleem te zijn! Integendeel, ik denk dat het vaak een voordeel is als de kettinglijn een tikje dichter naar de grote kransjes gaat. Dan loopt de ketting mooier op de kransjes waar je het meeste kracht zet (steile klims).
Al hangt e.e.a. natuurlijk van je gebruik af, als je bij jouw ritten 80% van de tijd op de drie kleinste kransjes rijdt is bovenstaande natuurlijk geen voordeel en kun je beter de oorspronkelijke kettinglijn aanhouden.

Offset is inderdaad van toepassing op de kettinglijn. Bij een blad met offset staan de tandjes niet in exact dezelfde lijn als het midden van je blad, waar het op de crank bevestigd zit. Bij een boost crank wordt het blad bijvoorbeeld 3mm naar buiten gebracht en vaak gebeurd dat door het blad offset te geven, de crank zelf is dan identiek aan de non-boost versie.

Een ovaal blad zou vooral voordeel bieden bij lage trapfrequenties, als je op een steile helling naar boven worstelt bijvoorbeeld. Persoonlijk merk ik er niets van, heb meerdere bikes waarvan er eentje een ovaal blad heeft en ik merk de overstap niet eens. Anderen voelen het naar eigen zeggen wel meteen, dus wat ga jij er zelf van merken...? Uitproberen is de enige manier om daar achter te komen.

Over wielen lopen al de nodige topics, kijk daar eens wat doorheen en zodra het concreet wordt kun je altijd nog een apart topic aanmaken voor jouw situatie. Zoals met alles ga je vooral meningen krijgen, dit omdat er vaak meerdere waarheden zijn en smaak/voorkeur bepaalt hoe iemand de zaken ziet.
Sommigen zweren bij carbon, anderen boeit dat totaal niet maar die willen weer geen smallere velg dan 30mm en voor een derde moeten de wielen ook heel blijven als-ie van de Eifeltoren dropt... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!

De wielen zien we wel in de toekomst en inderdaad tegen die tijd moet ik maar wat andere draadjes op het forum door gaan lezen.

Mijn voorkeur gaat wel een beetje uit naar 12s, gewoon omdat het kan. Ik mag aannemen met de kwaliteit van het materiaal dat 1x goed afstellen ervoor moet zorgen dat je mooie kilometers kan maken zonder zorgen. Of het echt nodig is een 51 ipv 46 durf ik niet te zeggen, het is geeft me meer een beetje een veilig gevoel denk ik :tong

Je zegt dat je zelf voor de shifter zou gaan met klemband, waarom zou dat niet uit komen? Dit is hoe de situatie nu zit:
https://photos.app.goo.gl/XbsuPWysPKn7xqsf7
Hoe minder er aan het stuur zit hoe rustiger het is en hoe fraaier ik het vind, mja als dat onhandig is is dat natuurlijk geen optie.
Functionaliteit is wel belangrijker.

Wat de crank betreft, als ik de positie van het middelste blad moet gebruiken dan ziet dit er niet echt fraai uit zeker? Ook de maximale grote van het kettingblad is dat nog ergens te achterhalen? ik neem aan dat als dit niet zou passen, het een probleem is bij de achterbrug?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat klopt, een te groot blad zal in conflict komen met je achtervork. Uiteraard heeft de positie daar ook mee te maken, iets meer naar buiten kan het misschien net wel passen. Maar dan gaat je kettinglijn mee ;-)

Het kan bij sommige cranks inderdaad minder mooi staan om alleen een blad op de middenpositie te hebben. Bij mijn eigen fiets heb ik het blad op de buitenpositie gemonteerd, maar dat kan in sommige gevallen te ver naar buiten zijn (lees: heeft meestal niet de voorkeur).

Als je shifter nu goed zit kun je natuurlijk een nieuwe met dezelfde I-spec nemen. Dan moet je in de toekomst echter remmen met dezelfde versie kopen, of een andere shifter. Keuzes keuzes keuzes.... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Heb je bij een Shimano 12spd cassette geen microspline freehub nodig?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, maar er is ook een Sram NX en een Sunrace cassette met Shimano HG passing. (Ouderwetse Shimano passing dus)
Dat werkt prima, maar het kleinste kransje is dan 11t
Vind ik persoonlijk prima, 10t (of nog kleiner) heeft nadelen, beperkingen.

Ik zou voor 11 speed gaan, denk ik.
12 speed voegt niet veel toe.
Iets groter bereik, maar ook duurder.
Je levert bij 1x sowieso in op bereik.
Dus je moet nadenken waar je dat gaat inleveren, op snelheid of op klimmen.
Omdat je een 36 voorblad noemt, ga ik er van uit dat je kiest voor snelheid en wilt inleveren op klimmen.
Hou er rekening mee dat 36 ovaal dezelfe ruimte nodig heeft als 38 rond. Dat past lang niet altijd op die plek.
Als je het voorblad goedkoop op Ali inkoopt kan je beide bestellen. Als je een voorblad van >60 euro gaat bestellen wellicht eerst even meten, of voor de zekerheid de 34 ovaal of de 36 rond kopen.

Als je aan andere wielen denkt en aan 12 speed, dan moet je die upgrade eigenlijk combineren omdat je voor 12 speed Shimano en 12 Speed Sram meestal een andere vrijloop nodig hebt. (zie boven)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Voor hetzelfde geld een Shimano 11-speed groep kopen is wat onzinnig. Het is raar dat die nog steeds even duur zijn. De 12 speed derraileur en shifter hebben wel wat verbeteringen ondergaan!

Bij 11-speed zou ik het tweede hands zoeken, anders nieuwe 12-speed. De i-spec ev van de shimano 12 speed groepen zal niet compatible zijn met je remmen neem ik aan, dus klemband. Een verloopje kan altijd nog als het nodig is.

Mijn persoonlijke voorkeur qua cassette zou uitgaan naar de SRAM NX. Ik heb 3 sunraces in gebruik gehad waarvan 2 11-speed cassettes nog steeds en ze slijten vrij snel. Er zijn ook wat signalen van matige quality control maar ik heb nooit een probleem gehad met die dingen, schakelden bij mij perfect met Sram eagle. Dat gezegd hebbende kocht hier laatst iemand een Orbea met Shimano 12 speed en een sunrace cassette en die gaf problemen. NX eagle is iets zwaarder maar bewezen goed.
Waar woke is, is vuur
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De vraag om van 2x of 3x naar een 1x setup te gaan op een oudere fiets komen hier regelmatig voorbij, ik dacht 2 weken geleden nog.

Ik begrijp dat de motivatie is hobby klussen aan de fiets en GAS. Ik lees niet dat je ergens last van hebt bij de huidige setup, afgezien van slijtage. Ik heb toevallig een vergelijkbare fiets (zie sig) en rij met 3x9.

Ik weet niet waar je allemaal rijdt en wat je plannen zijn, maar zie wel dat je regelmatig flinke stukken op de weg doet. Een 1x11 of 1x12 schieten tekort in de range versus een 2x of 3x setup. Ga je voor met 36 of 38 dan kom je tekort op steile stukken en andersom met 32 of 34 tekort aan topsnelheid.

Ik rij zelf met een 3x9 met 13-25 road cassette, dit is voor NL boswielrennen uitstekend. Je hebt ahw een close ratio gearbox dus altijd optimale cadans in NL, en op evt steile stukjes kan je voldoende ver terug. Ga je in de Alpen natuurlijk een echte MTB bergcassette pakken.

Je hoeft met deze aanpak slechts ketting, cassette en evt voorbladen en kettingwieltjes te veranderen. Als je een nieuwe fiets zou kopen met 1x12 er al op is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Mijn punt is dat er veel kosten en weinig voordeel te halen zijn met die ombouw van 2x of 3x naar 1x op een oudere fiets. Alles kan, en als je het leuk vindt moet je het zeker doen, maar m.i. is het voordeel bij het rijden nihil.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Je hebt ook een deore 11sp shimano cassette van 11-51, het is geen xt, maar heeft een goed bereik en is ook betaalbaar.
Keuzes genoeg, nu nog kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die heb ik ook gemonteerd ter vervanging van de XT11-46.
DeDeore 11-51 bevalt prima, eigenlijk beter dan de XT, de versnellingenn volgen elkaar beter op.
Voor mij dan, en in mijn omgeving. Hier weinig vlak, dus de stappen tussen de versnellingen mogen dan wat groter zijn dan op het vlakke.
Wel jammer dat de Deore 11-51 160g zwaarder is dan de XT11-46. Maar een XT met 11-51 zou ook zwaarder zijn dan de 11-46.
Makkelijk schreef: za 31 oktober 2020, 08:24 Voor hetzelfde geld een Shimano 11-speed groep kopen is wat onzinnig. Het is raar dat die nog steeds even duur zijn. De 12 speed derraileur en shifter hebben wel wat verbeteringen ondergaan!

Bij 11-speed zou ik het tweede hands zoeken, anders nieuwe 12-speed. De i-spec ev van de shimano 12 speed groepen zal niet compatible zijn met je remmen neem ik aan, dus klemband. Een verloopje kan altijd nog als het nodig is.

Mijn persoonlijke voorkeur qua cassette zou uitgaan naar de SRAM NX. Ik heb 3 sunraces in gebruik gehad waarvan 2 11-speed cassettes nog steeds en ze slijten vrij snel. Er zijn ook wat signalen van matige quality control maar ik heb nooit een probleem gehad met die dingen, schakelden bij mij perfect met Sram eagle. Dat gezegd hebbende kocht hier laatst iemand een Orbea met Shimano 12 speed en een sunrace cassette en die gaf problemen. NX eagle is iets zwaarder maar bewezen goed.
Ja, bij Shimano een shifter kopen met een eigen klemband, anders kom je vroeg of laat in de knoop met ispec.

De laatste keer dat ik keek was Shimano XT 12 speed toch een stuk duurder dan XT 11 speed.
En je moet een MS achternaaf hebben om de Shimano 12 speed cassettes te kunnen gebruiken, bij Sram kan je nog voor de NX cassette kiezen.
Wellicht kan je met een slimme mix de prijs nog wat drukken.
Over (11 speed) casettes, hier 1 Sunrace 11 speed 11-50 in gebruik, die houdt zich goed.
Onlangs zocht ik vervanging vervanging voor de XT11-46 en toen bleek de Sunrace 11-50 niet leverbaar, dus een Deore 11-51 besteld.
Erg fijne cassette. (Maar zwaarder dan de XT11-46 en ook iets zwaarder dan de Sunrace 11-50)
Maar omdat ik ketting en cassette als slijtage onderdelen beschouw, heb ik er moeite mee om de prijzen van lichtgewicht Sram Xnogwat te betalen, dan maar een paar gram extra.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 12:00 De laatste keer dat ik keek was Shimano XT 12 speed toch een stuk duurder dan XT 11 speed.
En je moet een MS achternaaf hebben om de Shimano 12 speed cassettes te kunnen gebruiken, bij Sram kan je nog voor de NX cassette kiezen.
Je kunt bij Shimano ook een NX cassette kiezen ;)
Over (11 speed) casettes, hier 1 Sunrace 11 speed 11-50 in gebruik, die houdt zich goed.
Bij mij doen de 11 speed sunrace 11-46 en 11-50 het ook goed. De 12 speed 11-50 sleet erg snel.
Maar omdat ik ketting en cassette als slijtage onderdelen beschouw, heb ik er moeite mee om de prijzen van lichtgewicht Sram Xnogwat te betalen, dan maar een paar gram extra.
Mja, daarom mijn tip voor SRAM NX Eagle, volgens mij niet duurder dan sunrace, wel 100g zwaarder maar in mijn ervaring betere levensduur. Cassettes en kettingbladen: wat mij betreft doen ze alles van staal.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je had 1 regel te weing gequote ;)
Wellicht kan je met een slimme mix de prijs nog wat drukken
Als de NX (12 speed) ong 100g zwaarder is dan de Sunrace, dan zit je op hetzelfde gewicht als de Deore 11-51 (11speed!).
Dan heb je hetzelfde bereik, hetzelfde gewicht, maar 11 speed, dus voordeliger.
Maar ik denk dat op de vlakke stukken in NL de stappen tussen de versnellingen dan voor veel mensen net iets te groot zijn. Bij 11 speed kom je dan op de SLX en XT 11-46 cassette uit.
Want de 2e tm 11e versnelling zitten dan relatief kort op elkaar, de stap tussen 1e en 2e vers.is Groot. Echt een laatste redmiddel voor als het echt steil wordt, of als de benen moe zijn.

Maar met 12 speed hoef je daar niet (of minder) over na te denken, voor de prijs van een paar euro extra krijg je 11-50 bereik (of 10-52) en nette stapjes tussen de versnellingen.
Maar al met al gaat de conversie dan ondertussen wel wat knaken kosten...

Goedkope1x optie, je 10 speed spul houden en deze aanschaffen:
Afbeelding
Geen idee wat de kwaliteit is, maar de spulletjes die ik van ZTTO heb zijn solide.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

SRAM NX eagle 11-50 615 gram
Shimano deore 11-51 623 gram
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die 8 g merk je niet, maar wel 1 versnelling minder.
Maar daardoor zijn de andere componenten ook wat goedkoper.
Is vervanging goedkoper.
Dus staat de upgrade meer in verhouding tot de waarde vd fiets.

Allemaal keuzes.
Als er budget genoeg was kwam er waarachijnlijk gewoon een nieuwe fiets ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3: Is mijn huidige crank (XT FC-M782) te gebruiken? Ik lees her en der dat er zo omgebouwd kan worden van 3 naar 1 kettingblad. Het enkele kettingblad zou dan komen op de plek waar nu het middelste blad zit. Echter als ik het bekijk zonder iets uit elkaar te hebben gehaald, lijkt mij dit er heel vreemd uit zien op de crank omdat het lijkt alsof het buitenste blad een speciale "pasvorm" heeft.

4: Hoe kom ik erachter wat het grootste kettingblad voor zou kunnen wezen? Is dit na te meten of alleen met trail&error achter te komen?
Het afgelopen seizoen heb ik gemerkt dat ik regelmatig het zwaarste verzet heb gebruikt omdat ik er ook mee over de weg rijd naar de track toe. Op diverse Gear-calculator sites gekeken en ik denk dat ik een 34T of 36T zou willen, wellicht misschien gelijk ook oval. Het grote kettingblad icm bv de 12speed van SR denk ik ook in de lichtere verzetten goed te zitten.

5: Her en der lees ik ook iets over kettinglijn. 50.4 bijvoorbeeld. Is dit een vast gegeven? is dit aan te passen en moet hier ergens rekening mee gehouden worden? Klopt het dat dit ook te maken heeft met de kreet "offset" bij tandwielen?
3) Je crank heeft, als ik mij niet vergis, een bcd van 96 bij 90°. Daar zijn 1x tandwielen voor te koop, bijv op Ali. Dan kan je je crank blijven gebruiken.
De kettinglijn is dan 50mm (jouw punt 5).
Kettinglijn is bij een versnellingsfiets een relatief begrip.
Maar 50mm is de plek van je huidige middenblad en dat is prima.

4) dat is lastig te zeggen. Je hebt op die plek nu een 30t zitten, dus dat past.
34 of 36 is een stuk groter.
Diameter opzoeken en opmeten of er ruimte is, of op de gok goedkoop bij Ali bestellen. 32 zal ook wel lukken, 34 wordt spannend, 36 past waarschijnlijk niet.
Bij cranks zonder spider kan je soms een blad met (minder of neg.) offset monteren.
Dan past een groter voorblad, maar gaat je kettinglijn naar buiten. Je trekt de ketting in de 1e versnelling dan erg schuin.
De ketting loopt dan niet soepel in 1e versn, de ketting loopt er af bij achteruittrappen in 1e versn, je trekt bij een grote cassette wellicht het kransje vd 1e versnelling krom of de klinknagels komen los.

5) is met 3 en 4 wel beantwoord.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie