Zadelpen blijft zakken bij aanbevolen aandraaimoment

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan zit je dus op 1 boutje dat bedoeld is om max de helft van 1 liter te dragen...
Of op je BB.
Lijkt me niet de oplossing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als we aannemen dat het klemsysteem van Giant goed werkt, dan is de zadelpen te dun of het gat in je zitbuis te groot.
Dat kan je oplossen door een shim te knippen van een blikje energie drank.
Probeer dat eens .
Als de pen nog in het frame past met het stukje blik er omheen, dan weet je waar de schoen wringt. Of eigenlijk juist niet ;)
Geen geweld gebruiken, het mag strief passen maar niet klemmen.
Dan is het een kwestie van netjes op maat knippen en netjes in het frame aan brengen. Shim en pen in 1x. Is ff een gedoe, maar het heeft mij al 2x geholpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Is je boutje gesmeerd of ongesmeerd, dit maakt nog best veel verschil op de wrijving van de schroefdraad met als gevolg een andere voorspankracht van de bout.
Lees, op het moment van rotatie van de bout waar de momentsleutel afslaat.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar momenten worden juist altijd droog gespecificeerd, tenzij expliciet anders aangegeven.
Schroefdraad smeren is hetzelfde als strakker aandraaien.
En omdat Giant al 9Nm had geadviseerd ipv 6Nm, moet je opletten dat het niet teveel vh goede wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 oktober 2020, 21:02 Maar momenten worden juist altijd droog gespecificeerd, tenzij expliciet anders aangegeven.
Schroefdraad smeren is hetzelfde als strakker aandraaien.
En omdat Giant al 9Nm had geadviseerd ipv 6Nm, moet je opletten dat het niet teveel vh goede wordt.
Oh ja joh, waar heb je die informatie van? Ik ben van mening dat een opgegeven aanhaalmoment geldt voor een gesmeerde bout. Door het smeren is de wrijvingscoëfficiënt beter te bepalen dan bij een ongesmeerde toestand wat weer resulteert in een reductie van spreiding in voorspankracht. Bij een ongesmeerde toestand ga je dus nooit over de grens.

Wat natuurlijk ook kan is dat na een tijdje relaxatie van de materialen plaatsvindt, hierdoor kan de voorspankracht op de delen ook verminderen waardoor de boel niet goed meer klemt en de pen alsnog gaat zakken. Probeer eens of je de boel na 1 dag nog kunt na halen.

Om eerlijk te zijn gebruik ik voor sleutelen aan mijn fiets nauwelijks nog een momentsleutel maar doe ik alles gewoon op gevoel. Een opgegeven moment heeft mij al meerderen keren teleurgesteld.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 oktober 2020, 20:24 Dan zit je dus op 1 boutje dat bedoeld is om max de helft van 1 liter te dragen...
Of op je BB.
Lijkt me niet de oplossing.
A) hij kan ook langs het boutje tot op de bbpot (Of hoe de bb.behuizing ook mag heten)

B) op het boutje is ook geen probleem, ja hangt meestal 400gram per boutje aan maar kan veeeel meer hebben en daarbij zit niet je hele gewicht erop alleen dat 1ne kilootje wat hem doet laten zakken (natuurlijk wel nog gewoon zadelpenklem gebruiken)

C) je gewicht staat niet recht boven het boutje maar erachter

Kortom je hoeft je geen zorgen te maken dat het qua gewicht/boutje verhouding niet gaat

Dus als je montagepasta gebruikt en je penmaat gewoon goed is en klem erop zit maar toch blijft zakken is dit een perfecte oplossing
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Zo te lezen zijn er een hoop creatieve oplossingen.
Alleen een verdikking maken op de zadelpen met blik of zelfs PVC buisjes in je frame proppen doet mijn inziens wel af aan de kwaliteit die een leverancier moet leveren. Zeker gezien de leeftijd van de fiets en prijsniveau (al is het laatste voor iedereen anders).

Er zit overigens geen ruimte of beweging in de pen als die in het frame zit, dus echt veel ruimte voor een shim zal er niet zijn. Wellicht dat een stukje tape lukt.

Ik ga van het weekend alles even goed schoon maken en opnieuw erin zetten. Op schroeven doe ik altijd met anti seize pasta van Shimano, maar ik heb de schroef van het wedge blokje er niet uitgehad. Zal dat ook even doen.
Ik hoop dat het dan blijft zitten met eventueel iets strakker aanhalen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

koeboe schreef: wo 14 oktober 2020, 20:39 Op de crossert (Giant) zit een D-fuse zadelpen. Die heeft geen zadelpen ring op het frame om de zadelpen vast te zetten, maar een soort blokje wat in het frame zit die de zadelpen klemt in het frame.
Na een schoonmaak actie alles weer opnieuw voorzien van pasta met korrels (Parktool) en weer vastgezet op de juist Nm. Na eerste ritje zakte de pen vrij snel. Iets strakker aangedraaid boven de aanbevolen Nm en zakte weer. Nu weer wat strakker aangedraaid en blijft nu wel zitten (vooralsnog).

Iemand met dezelfde ervaring?
De vraag is of dit kwaad kan? frame en pen zijn carbon. Zit er niet op te wachten dat de boel kapot is dadelijk gezien de klapjes die je onderweg maakt..

Hoor het graag 👍
koeboe schreef: vr 16 oktober 2020, 13:19 Zo te lezen zijn er een hoop creatieve oplossingen.
Alleen een verdikking maken op de zadelpen met blik of zelfs PVC buisjes in je frame proppen doet mijn inziens wel af aan de kwaliteit die een leverancier moet leveren. Zeker gezien de leeftijd van de fiets en prijsniveau (al is het laatste voor iedereen anders).

Er zit overigens geen ruimte of beweging in de pen als die in het frame zit, dus echt veel ruimte voor een shim zal er niet zijn. Wellicht dat een stukje tape lukt.

Ik ga van het weekend alles even goed schoon maken en opnieuw erin zetten. Op schroeven doe ik altijd met anti seize pasta van Shimano, maar ik heb de schroef van het wedge blokje er niet uitgehad. Zal dat ook even doen.
Ik hoop dat het dan blijft zitten met eventueel iets strakker aanhalen...
OK, je zegt dure fiets en niet oud (bijna nieuw?)
Heb je nog garantie?
Laat Giant het dan lekker uitzoeken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Ja eens.
Fietsje is ca. 1,5 jaar oud. Prima fiets en de pen zat gewoon goed vast tot ik de pen eruit heb gehaald om een keer schoon te maken....
Dus ja, wat gaat er mis....?

Ik lees na wat googelen wel wat meer issues over de D-Fuse techniek, met name het kraken van de pen/wedge. Dat heb ik dan weer niet.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Afgelopen weekend alles schoon gemaakt en de wedge uit elkaar gehaald. Bij het losdraaien van de bout merkte ik al dat deze niet heel vast zat. Vreemd, omdat ik tijdens het rijden de bout behoorlijk had aangedraaid... maarja de pen bleef zakken.
Bout goed ingesmeerd, maar wel 2 Nm meer dan aanbevolen.

Inmiddels vandaag een klein rondje gemaakt en het lijkt goed te gaan. Pen is niet gezakt!
Hopelijk blijft het zo 🤞

Dank voor de tips zover... hoef iig nog niet aan de slag met pvc pijpjes 😁
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

koeboe schreef: do 22 oktober 2020, 22:09Dank voor de tips zover... hoef iig nog niet aan de slag met pvc pijpjes 😁
Ach..............Ik vindt 2Nm teveel kwalijker maar ieder zijn ding/mening hoop voor jou dat het idd nu opgelost is, succes
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Hm bekend probleem. Blok eruit halen, dan zadelpen en klemblok heel goed schoonmaken met zeepsop (dus totaal geen vet meer). Desnoods zelfs heel licht opschuren zodat het ietwat ruw is. Dan insmeren met een goede Carbon pasta (ook al is het geen carbon). Vervolgens zadelpen erin en dan aandraaien tot net +- 5-6nm. Alles boven max moment geeft een groot risico dat je op een gegeven moment je zadelpenbuis splijt.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Jouke74 schreef: za 24 oktober 2020, 00:04 Hm bekend probleem. Blok eruit halen, dan zadelpen en klemblok heel goed schoonmaken met zeepsop (dus totaal geen vet meer). Desnoods zelfs heel licht opschuren zodat het ietwat ruw is. Dan insmeren met een goede Carbon pasta (ook al is het geen carbon). Vervolgens zadelpen erin en dan aandraaien tot net +- 5-6nm. Alles boven max moment geeft een groot risico dat je op een gegeven moment je zadelpenbuis splijt.
Alles is goed schoon gemaakt. Dus daar zou het niet meer aan hoeven te liggen. Als ik ‘m terug draai naar 6 Nm dan vermoed ik dat ie binnen no time zakt...
Wat dan?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

koeboe[/quote schreef:
Alles is goed schoon gemaakt. Dus daar zou het niet meer aan hoeven te liggen. Als ik ‘m terug draai naar 6 Nm dan vermoed ik dat ie binnen no time zakt...
Wat dan?
Gewoon op > 6 Nm laten staan tenzij je dit bericht niet bewaard hebt:

- Giant heeft me bevestigd dat ik een hoger aandraaimoment mag gebruiken (van 6nm naar 9nm).
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Ik heb de vraag niet bij de FM neergelegd, dus die bevestiging heb ik niet.

Verder zal het toch wel zo zijn dat als eerste je zadelpen het begeeft en dan pas het frame? Althans bij zo’n wedge blokje....?

Overigens afgelopen weekend een 60km gemaakt waarvan overgrote deel offroad. Pen blijft zitten. Hoor verder niets geks. Ook visueel niets te zien 🤞
Plaats reactie