Ik wil waarschijnlijk een nieuwe voorvork kopen, dat wordt een 110mm terwijl mijn voorwiel 100mm is (DT 350).
Nu is het probleem van andere einddoppen makkelijk op te lossen, deze zijn beschikbaar van DT swiss zelf als ik het goed heb.
De remschijf is een ander probleem. Voor 6 gaats is een spacer te verkrijgen, maar ik heb centerlock.
Nu kwam ik dit setje tegen op het internet:
https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost
Zou dit gaan werken, of kan ik beter een adapter van centerlock naar 6gaats nemen en daar nog eens de 6 gaats spacer tussen zetten?
Ik las ook dat er een oplossing is om de remklauw 1cm naar binnen te zetten via een adapter bij de klauw.
Wat is wijsheid, alle ideeen zijn welkom
Nieuwe vork (boost) met 100mm hub
Ik vind het persoonlijk een beetje een risico, om je remschijf of je remklauw via een adapter te gaan verlengen tov het wiel of de vork.
De hoeveelheid kracht die er dan op komt te staan neemt alleen maar toe (hefboom) dus de kans dat het afbreekt daarmee ook.
Nu ben ik in mijn rijden sowieso erg afhankelijk van mijn remmen, dus mijn eisen zijn ook erg hoog, maar ik kan me voorstellen dat als je veel XC rijdt en daarmee slechts beperkt bijremt, dat je weinig risico zult lopen....
De hoeveelheid kracht die er dan op komt te staan neemt alleen maar toe (hefboom) dus de kans dat het afbreekt daarmee ook.
Nu ben ik in mijn rijden sowieso erg afhankelijk van mijn remmen, dus mijn eisen zijn ook erg hoog, maar ik kan me voorstellen dat als je veel XC rijdt en daarmee slechts beperkt bijremt, dat je weinig risico zult lopen....
-
- Moderator
- Berichten: 4132
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ik zo eerder voor dit kitje gaan als voor een klassieke adapter met een vulring. Hier hoef je alleen een 6 bouts schijf bij te kopen en je kan door.Rayb81 schreef: ↑do 8 oktober 2020, 09:09 Ik wil waarschijnlijk een nieuwe voorvork kopen, dat wordt een 110mm terwijl mijn voorwiel 100mm is (DT 350).
Nu is het probleem van andere einddoppen makkelijk op te lossen, deze zijn beschikbaar van DT swiss zelf als ik het goed heb.
De remschijf is een ander probleem. Voor 6 gaats is een spacer te verkrijgen, maar ik heb centerlock.
Nu kwam ik dit setje tegen op het internet:
https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost
Zou dit gaan werken, of kan ik beter een adapter van centerlock naar 6gaats nemen en daar nog eens de 6 gaats spacer tussen zetten?
Ik las ook dat er een oplossing is om de remklauw 1cm naar binnen te zetten via een adapter bij de klauw.
Wat is wijsheid, alle ideeen zijn welkom
https://mrpbike.com/products/better-boo ... 2509557802
Kijk hier even. MRP heeft alle varianten en volgens mij kwalitatief goed.
Kijk hier even. MRP heeft alle varianten en volgens mij kwalitatief goed.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5598
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Thanks voor de antwoorden.
Die MRP oplossing met het naar binnen plaatsen van de remklauw is wel het simpelste inderdaad.
Maar ik vraag mij af of dit goed gaat werken in de praktijk, dat het niet gaat wringen bij hard remmen.
Nu rijd ik XC en ben ik maar 65kg dus heel hard hoeft er niet geremd te worden.
Die MRP oplossing met het naar binnen plaatsen van de remklauw is wel het simpelste inderdaad.
Maar ik vraag mij af of dit goed gaat werken in de praktijk, dat het niet gaat wringen bij hard remmen.
Nu rijd ik XC en ben ik maar 65kg dus heel hard hoeft er niet geremd te worden.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29979
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Juist voor het verbreden naar 110mm zijn er adapters die de CL omzetten in 6 gaats en meteen de schijf de benodigde 5mm naar buiten brengen.De remschijf is een ander probleem. Voor 6 gaats is een spacer te verkrijgen, maar ik heb centerlock.
Nu kwam ik dit setje tegen op het internet:
https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost
Zou dit gaan werken, of kan ik beter een adapter van centerlock naar 6gaats nemen en daar nog eens de 6 gaats spacer tussen zetten?
Vaak zitten daar ook twee 5mm busjes bij voor om de as, maar originele bredere doppen is natuurlijk netter.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5598
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Oké die optie is er dus ook, zal daar ook eens naar zoeken op het internet, klinkt ook als een mooie oplossing.
Nieuwe end caps heb ik sowieso nodig want ik rijd momenteel met qr en de nieuwe vork is 15mm.
Nieuwe end caps heb ik sowieso nodig want ik rijd momenteel met qr en de nieuwe vork is 15mm.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
DT Swiss ondersteunt het “boosten” niet, ze leveren dus geen doppen om van een non-boost naaf een boost naaf te maken.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 8 oktober 2020, 11:30 Vaak zitten daar ook twee 5mm busjes bij voor om de as, maar originele bredere doppen is natuurlijk netter.
Het kan prima, maar je bent aangewezen op vulringen van generieke setjes.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29979
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dan dus 100x15 doppen aanschaffen én zo'n adapter setje.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7397
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Of iemand vinden die je even een paar 15x100 doppen kan lenen en ze namaken inclusief de conversie naar 15x110.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
- Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol
Persoonlijk vind ik dit een mooiere oplossing.
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 7761372933
Door één langere dop te gebruiken en je velg vervolgens opnieuw in 't midden te zetten heb je geen losse spacertjes nodig, geen verloop beugels voor je remklauw etc etc. Er is vast wel iemand in de buurt (of hier op 't forum) die jouw velg kan 'dishen'.
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 7761372933
Door één langere dop te gebruiken en je velg vervolgens opnieuw in 't midden te zetten heb je geen losse spacertjes nodig, geen verloop beugels voor je remklauw etc etc. Er is vast wel iemand in de buurt (of hier op 't forum) die jouw velg kan 'dishen'.
Bij MRP heb je dus in één keer de juiste doppen, zonder losse ringetjes en hoef je ook niet te dishen. Lijkt mij toch een stuk handiger.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29979
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met die truc maak je de onbalans tussen de spaken groter.bob. schreef: ↑vr 9 oktober 2020, 07:57 Persoonlijk vind ik dit een mooiere oplossing.
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 7761372933
Door één langere dop te gebruiken en je velg vervolgens opnieuw in 't midden te zetten heb je geen losse spacertjes nodig, geen verloop beugels voor je remklauw etc etc. Er is vast wel iemand in de buurt (of hier op 't forum) die jouw velg kan 'dishen'.
Je geredishte wiel is dan slechter dan een non-boost wiel. (Wat op zijn beurt weer slechter is dan een boost wiel)
Dus je doet een stap terug.
Met een adapterset maak je pas op de plaats en met een echte boost naaf doe je een stap vooruit.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.