Nieuwe vork (boost) met 100mm hub

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik wil waarschijnlijk een nieuwe voorvork kopen, dat wordt een 110mm terwijl mijn voorwiel 100mm is (DT 350).
Nu is het probleem van andere einddoppen makkelijk op te lossen, deze zijn beschikbaar van DT swiss zelf als ik het goed heb.

De remschijf is een ander probleem. Voor 6 gaats is een spacer te verkrijgen, maar ik heb centerlock.

Nu kwam ik dit setje tegen op het internet:
https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost

Zou dit gaan werken, of kan ik beter een adapter van centerlock naar 6gaats nemen en daar nog eens de 6 gaats spacer tussen zetten?

Ik las ook dat er een oplossing is om de remklauw 1cm naar binnen te zetten via een adapter bij de klauw.

Wat is wijsheid, alle ideeen zijn welkom :-q
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik vind het persoonlijk een beetje een risico, om je remschijf of je remklauw via een adapter te gaan verlengen tov het wiel of de vork.
De hoeveelheid kracht die er dan op komt te staan neemt alleen maar toe (hefboom) dus de kans dat het afbreekt daarmee ook.
Nu ben ik in mijn rijden sowieso erg afhankelijk van mijn remmen, dus mijn eisen zijn ook erg hoog, maar ik kan me voorstellen dat als je veel XC rijdt en daarmee slechts beperkt bijremt, dat je weinig risico zult lopen....
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Rayb81 schreef: do 8 oktober 2020, 09:09 Ik wil waarschijnlijk een nieuwe voorvork kopen, dat wordt een 110mm terwijl mijn voorwiel 100mm is (DT 350).
Nu is het probleem van andere einddoppen makkelijk op te lossen, deze zijn beschikbaar van DT swiss zelf als ik het goed heb.

De remschijf is een ander probleem. Voor 6 gaats is een spacer te verkrijgen, maar ik heb centerlock.

Nu kwam ik dit setje tegen op het internet:
https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost

Zou dit gaan werken, of kan ik beter een adapter van centerlock naar 6gaats nemen en daar nog eens de 6 gaats spacer tussen zetten?

Ik las ook dat er een oplossing is om de remklauw 1cm naar binnen te zetten via een adapter bij de klauw.

Wat is wijsheid, alle ideeen zijn welkom :-q
Ik zo eerder voor dit kitje gaan als voor een klassieke adapter met een vulring. Hier hoef je alleen een 6 bouts schijf bij te kopen en je kan door.
v_schultinge

https://mrpbike.com/products/better-boo ... 2509557802

Kijk hier even. MRP heeft alle varianten en volgens mij kwalitatief goed.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je een 180mm schijf op een 160mm PM vork hebt dan is die MRP kit wel helemaal ideaal denk ik. Adapter vervangen en klaar.
Waar woke is, is vuur
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de antwoorden.
Die MRP oplossing met het naar binnen plaatsen van de remklauw is wel het simpelste inderdaad.
Maar ik vraag mij af of dit goed gaat werken in de praktijk, dat het niet gaat wringen bij hard remmen.

Nu rijd ik XC en ben ik maar 65kg dus heel hard hoeft er niet geremd te worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29979
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De remschijf is een ander probleem. Voor 6 gaats is een spacer te verkrijgen, maar ik heb centerlock.

Nu kwam ik dit setje tegen op het internet:
https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost

Zou dit gaan werken, of kan ik beter een adapter van centerlock naar 6gaats nemen en daar nog eens de 6 gaats spacer tussen zetten?
Juist voor het verbreden naar 110mm zijn er adapters die de CL omzetten in 6 gaats en meteen de schijf de benodigde 5mm naar buiten brengen.
Vaak zitten daar ook twee 5mm busjes bij voor om de as, maar originele bredere doppen is natuurlijk netter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oké die optie is er dus ook, zal daar ook eens naar zoeken op het internet, klinkt ook als een mooie oplossing.

Nieuwe end caps heb ik sowieso nodig want ik rijd momenteel met qr en de nieuwe vork is 15mm.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 oktober 2020, 11:30 Vaak zitten daar ook twee 5mm busjes bij voor om de as, maar originele bredere doppen is natuurlijk netter.
DT Swiss ondersteunt het “boosten” niet, ze leveren dus geen doppen om van een non-boost naaf een boost naaf te maken.
Het kan prima, maar je bent aangewezen op vulringen van generieke setjes.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29979
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan dus 100x15 doppen aanschaffen én zo'n adapter setje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7397
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mad Wally schreef: do 8 oktober 2020, 20:52DT Swiss ondersteunt het “boosten” niet, ze leveren dus geen doppen om van een non-boost naaf een boost naaf te maken.
Het kan prima, maar je bent aangewezen op vulringen van generieke setjes.
Of iemand vinden die je even een paar 15x100 doppen kan lenen en ze namaken inclusief de conversie naar 15x110.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik heb laatst ook een boost vork gekocht, maar een los wiel erbij gekocht, een M1900 25mm intern, voor 125,- ongeveer heb je die thuis.
Bij Bike-Discount
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Persoonlijk vind ik dit een mooiere oplossing.

https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 7761372933

Door één langere dop te gebruiken en je velg vervolgens opnieuw in 't midden te zetten heb je geen losse spacertjes nodig, geen verloop beugels voor je remklauw etc etc. Er is vast wel iemand in de buurt (of hier op 't forum) die jouw velg kan 'dishen'.
v_schultinge

Bij MRP heb je dus in één keer de juiste doppen, zonder losse ringetjes en hoef je ook niet te dishen. Lijkt mij toch een stuk handiger.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29979
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bob. schreef: vr 9 oktober 2020, 07:57 Persoonlijk vind ik dit een mooiere oplossing.

https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 7761372933

Door één langere dop te gebruiken en je velg vervolgens opnieuw in 't midden te zetten heb je geen losse spacertjes nodig, geen verloop beugels voor je remklauw etc etc. Er is vast wel iemand in de buurt (of hier op 't forum) die jouw velg kan 'dishen'.
Met die truc maak je de onbalans tussen de spaken groter.
Je geredishte wiel is dan slechter dan een non-boost wiel. (Wat op zijn beurt weer slechter is dan een boost wiel)

Dus je doet een stap terug.
Met een adapterset maak je pas op de plaats en met een echte boost naaf doe je een stap vooruit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie