FOX 34 stepcast. Hoeveel "volume spacers"

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Idske schreef: di 6 oktober 2020, 14:21 Mijn vrouw heeft nu sinds een jaartje een orbea oiz tr. Hier zit een FOX 34 performance stepcast op. Deze staat al een tijdje op dezelfde instelling waarbij zij zegt dat het wel ok is echter is ze hiervoor niks gewend. Als ik achter haar fiets zie ik niet idioot veel gebeuren vandaar dat ik waar meer in de instelling opties gedoken ben.

Ze weegt inclusief bepakking een kilo of 68.
Ik heb de druk op een 65psi staan.

Nu las ik dat er 2 spacers in zitten waarvan je er 1 kan weglaten of 1 kan toevoegen.

Hoe werkt dit nu met deze spacers. Is dat enkel het verlengen/verlagen van de veerweg? En wat zou voor haar de beste optie zijn?

Je kan die gevraagde info gewoon vinden op het www ,incl de werking van je vork en spacers , staat zelf bij hoe en hoeveel erin mogen ...mooie leesstof en nuttige info .. :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

sama schreef: do 8 oktober 2020, 07:56
Jouke74 schreef: wo 7 oktober 2020, 23:09 Let op dat zonder de spacers de vork ook meer duikt bij remmen en grotere kuilen of stammen. Dat kan het rijgedrag ook negatief beïnvloeden. Ik vond dat ie bij mij iets te veel begon te duiken en heb uiteindelijk weer een spacer teruggezet.
Dat valt bij een lichte rijder heel erg mee. Hoe zwaar ben jij?
Eh 72 kg maar mijn tweede MTB naam is Agressief 😁
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hahaha, ja als je het gas goed opentrekt op een paar boomwortels is een volumespacer extra niet verkeerd, een bottom out is niet erg prettig :P
Sneeuwmonster
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Jouke74 schreef: wo 7 oktober 2020, 23:09 Let op dat zonder de spacers de vork ook meer duikt bij remmen en grotere kuilen of stammen. Dat kan het rijgedrag ook negatief beïnvloeden. Ik vond dat ie bij mij iets te veel begon te duiken en heb uiteindelijk weer een spacer teruggezet.
dat komt omdat de meeste mensen alleen maar vertrouwen op de kuchtveer, en niet op een fatsoenlijke demping. als je de lowspeed demoing kunt wijzigen, dan kun je met meer sag, minder duiken met remmen.
maar ik heb nog nooit mijn vork afgesteld op sag, ik zou niet eens weten hoeveel sag ik rij, ik stel hem zo af dat ik bij de meeste ritten die ik rij mijn veerweg gebruik, en of dat dan nu 20 of 30% sag is, dat zou ik niet weten
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Vreemd Nova. T. Wat doe je dan met je LSC, HSC en LSR op die Lyric ultimate?

Alles vol open en enkel op lucht volle veerweg?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Bonanza schreef: di 6 oktober 2020, 21:52
rokl schreef: di 6 oktober 2020, 21:39 Schroef open, spacer eruit. Duurde nog geen 2 minuten.
Hoop voor je dat je wel eerst de lucht uit de vork hebt gehaald alvorens de schroef de schroef te openen :bier:
Klopt. De 5 sec die dat duurde heb ik niet mee geteld :winkie: :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Dutch schreef: vr 9 oktober 2020, 13:28 Vreemd Nova. T. Wat doe je dan met je LSC, HSC en LSR op die Lyric ultimate?

Alles vol open en enkel op lucht volle veerweg?
Nee, die gebruik ik juist voor meer support. Viir een gedeelte rust ik wel op de luchtveer, maar support kun je ook uit de demping halen. Daarom wil ik een vork die goed in te stellen is, vooral de lsc
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat vind ik nu wel weer een leuke benadering. Tijd voor rondje Joost. :winkie:
Ben vooral benieuwd dat als je hem op die manier (dus niet op sag maar gebruik van gehele veerweg) afsteld je dit dan per route aanpast. Of stel je hem in op het meest extreme geval (hoe bepaal jij dit zelf?)

Ik stel eerst sag in (rij net wat meer dan 20% atm) , ben dan erg blij met mijn OTT functie, zodat hij wel support heeft mid / end en toch soepel de kleine zaken meepakt.
Heb de rebound vrij vlot staan. En eigenlijk in NL altijd de LSC geheel open en HSC open of 1 a 2 clicks dicht als er ruiger afgedaald wordt.

Tot zover totaal OT :-q
Plaats reactie