Onvoldoende remkracht, ook na ontluchten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
willemhs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 2 oktober 2020, 22:49
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 blackline

Hallo,

Ik heb een 2e hands Cube LTD Pro 29 blackline 2015 gekocht met wat werk. Ketting en tandwielen versleten en een achterrem die slecht remt en sponzig aanvoelt. Dat laatste probleem is me nog niet gelukt te verhelpen.

Ik heb een Edge bleedkit / ontluchtingssetje gekocht.
Afbeelding

Als eerste heb ik ontlucht volgens de procedure van de bleedkit fabrikant:
https://www.youtube.com/watch?v=wYH9dvm ... WL&index=1

Dat gaf geen resultaat. Toen volgens de procedure uit de Shimano handleiding (dealer manual van remklauw).
1. greep horizontaal plaatsen, olietrechter plaatsen
2. met injectiespuit via de ontluchtingsnippel op de remklauw de remvloeistof bijgevuld totdat er geen bellen meer in de trechter kwamen.
3. slangetje van de remklauw in een zakje, ontluchtingsschroef los om vloeistof uit de remklauw te laten stromen (er kwamen geen belletjes mee)
4. met ingedrukte remhevel de ontluchtingsschroen kort open (er kwamen geen luchtbelletjes mee)
5. Remhevel bedienen. Greep 30 graden naar voren kantelen, remhevel bedienen. Greep 30 graden naar achter kantelen, remhevel bedienen. Telkens geen belletjes in de trechter, lijkt goed te zijn ontlucht.

Nog steeds veel te weinig remkracht. De remhevel kan volledig worden aangetrokken, wat bij de linker/voorrem ook het geval is (maar die remt super).
Toen de olie helemaal afgetapt en opnieuw gevuld, helaas zonder resultaat. Nog een aantal keer ontlucht met de remklauw gedemonteerd (geen 'dood punt' in de leiding waar luchtbellen in zouden kunnen blijven hangen) en tijdens het vullen tikken tegen remklauw/leidingen/hevel. Helaas geen resultaat.
Remschijf ontvet, remblokken voor/achter gewisseld, allemaal zonder resultaat.

Ik denk dat ik alles goed doe met ontluchten. Kan het misschien een defect in remhevel of remklauw zijn? Zijn dit vaker voorkomende problemen? Hoe kan ik e.e.a. uitsluiten?

Remklauwen: Shimano BR-M447
Remhevels: Shimano BL-M506
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je achterrem loshalen van je achterbrug en de remklauw en leiding zo plaatsen dat luchtbellen naar boven kunnen (dus ongeveer zoals je voorrem).
Dan nog eens proberen.
Normaal gesproken is olie van onder naar boven doorspuiten al genoeg.
Tussendoor ook de remhendel rustig een stukje inknijpen en rustig weer loslaten.
Olie terug laten lopen is bij mijn Shimano's nooit nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
willemhs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 2 oktober 2020, 22:49
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 blackline

Dank voor je reactie. Ik zal het nog eens proberen met de remklauw los.
Mocht dit geen verschil maken dan overweeg ik de remklauwen voor/achter om te wisselen. Afhankelijk of het probleem verplaatst zit de oorzaak in remhevel of remklauw.
Als beide remmen dan een probleem hebben, dan zit de oorzaak in mijn manier van ontluchten :D
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

willemhs schreef: vr 2 oktober 2020, 23:48 Dank voor je reactie. Ik zal het nog eens proberen met de remklauw los.
Mocht dit geen verschil maken dan overweeg ik de remklauwen voor/achter om te wisselen. Afhankelijk of het probleem verplaatst zit de oorzaak in remhevel of remklauw.
Als beide remmen dan een probleem hebben, dan zit de oorzaak in mijn manier van ontluchten :D
Maar als je ze omwisselt moet je ze allebei ontluchten :winkie:

Zie je de zuigers met druk bewegen als je de remhendel indrukt?
Hoeveel ruimte heb je tussen remblokken en schijf? Als je te dunne schijven gemonteerd hebt (evt door slijtage) dan gaat t ook niet goed meer werken.
En hoeveel ruimte zit er nog op je remblokjes? die kunnen ook versleten zijn (ook al werkt het voor super)...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hoe hard is je hendel met het bleedblok tussen de zuigers? Als die gewoon knetterhard is dan ligt het aan de combi zoals Mark-V hierboven beschrijft.

Ik heb soms ook het idee dat de combi originele Shimano remschijven en blokjes het beste overeenkomt met de ‘dikte’ van een bleedblok. Een afwijking van 1 van de factoren bijvoorbeeld dunnere remschijven kan al weer leiden tot een iets verder in te knijpen hendel.

Je zou dus ook het bleedblok iets kunnen opschuren zodat deze wat dunner is en je dus de zuigers een klein beetje naar buiten duwt door wat olie extra in het systeem te brengen. Of bleeden met de remblokjes op de remschijven. Maar dat zijn allemaal kunstgrepen om iets wat ‘gewoon’ zou moeten werken toch werkend te krijgen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Bij de meeste remmen van shimano kun je de remhendel afstellen.. deze moet maximaal van het stuur afstaan bij afstellen.. xt/slx is met een draaiknop.. deore enz heeft een inbusbout daar zitten.
willemhs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 2 oktober 2020, 22:49
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 blackline

Ik had nog niet gedacht aan de dikte van blokken en remschijven. Dit ziet er op het oog goed uit, voel ook geen slijtage op de remschijven. Remblokken hebben inderdaad niet meer de volle dikte.
De remhevel is met een inbus af te stellen. Ook met remhevel maximaal van het stuur af is er onvoldoende remkracht.
Ik ben nog niet aan sleutelen toegekomen, maar ga zeker eens proberen hoe de rem voelt met het bleekblok ertussen. Wanneer ik weer wat heb kunnen klussen laat ik mijn bevindingen weten.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Remschijf moet minimaal 1,5mm dik zijn, kun je dus gewoon meten.
Sponzig aanvoelen is niet goed, maar zit echt in de juiste olie en ontluchting. Heb je zeker alle olie geflusht? En inderdaad met bleedblock hard kunnen krijgen?
Dan resteert de vervuiling van je remblokken en remschijf. Je kunt proberen met remmenreiniger de schijf schoon te maken en je blokken met een brande of fornuis schoon te branden. Mogelijk helpt het, anders moet je beiden vervangen. Bij verder versleten remschijven kan er toch olie intrekken wat je met remmenreiniger niet wegkrijgt.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat weeg je en hoe groot is de remschijf achter? Kan je het achterwiel (makkelijk) blokkeren met de rem?
willemhs schreef: za 3 oktober 2020, 23:20 De remhevel is met een inbus af te stellen. Ook met remhevel maximaal van het stuur af is er onvoldoende remkracht.
De remhevel moet maximaal van het stuur af staan voordat je gaat bleeden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens diverse experts is het 45 graden met het stuur. Ergens begrijp ik dat principe echter nog niet helemaal. Maak je dan toch meer ruimte voor olie als je de hendel zo ver van je stuur zet?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

45º weet ik niet maar op die manier vul je het systeem met de juiste hoeveelheid olie voor nieuwe blokken en werkt het zelfstellende mechanisme het beste (zo heb ik het iig altijd begrepen)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Op dit filmpje van GMBM misschien ook handig voor TS wordt het iig zo uitgelegd. Voor mij vrij toonaangevend;

https://youtu.be/COLd57jDvOE
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: zo 4 oktober 2020, 10:58 Op dit filmpje van GMBM misschien ook handig voor TS wordt het iig zo uitgelegd. Voor mij vrij toonaangevend;

https://youtu.be/COLd57jDvOE
Ah, die 45º is bedoelt om de bleedport op het hoogste punt te zetten. Dat doe ik altijd op het oog (en zet de fiets ook iets schuin) :)
Wat ook helpt bij een achterrem met veel bochten is na een nacht stilstand weer een funnel met wat olie aansluiten en herhaaldelijk langzaam half de hendel inknijpen. Tijdens de nacht zal de (meeste) lucht die nog in het systeem zit langzaam naar boven stijgen, een beetje kloppen zal ook nog een beetje helpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even over een paar tips en misverstanden...

- Een te dunne schijf maakt niets uit, het systeem is zelfstellend en compenseert daarvoor. Dus als je met bleedblok ontlucht hebt en de totale dikte van schijf en blokjes is iets minder komen de remblokjes vanzelf wat verder naar buiten (na enkele keren de rem inknijpen). De voornaamste redenen voor gebruik van een bleedblok: geen risico op olie op de blokjes, en je weet zeker dat de boel past. Zou je namelijk met versleten blokjes ontluchten krijg je daarna de nieuwe (dikkere) blokken er niet meer tussen :-) Het systeem bevat dan teveel olie en die kan niet terug het reservoir in om ruimte voor de dikkere blokjes te maken.
- Een vuile schijf of blokjes remt weliswaar (zeer) slecht, maar voor de remdruk in het systeem maakt dat niets uit.
- Shimano remmen voelen nooit keihard, ook niet als ze goed ontlucht zijn. Je kunt zelfs een goed ontluchtte rem ver inknijpen, maar doe je dat al rijdend lig je wel over je stuur... ;-)
- De reach verstelling inderdaad uitdraaien voordat je ontlucht.
- Altijd meerdere malen de olie op en neer pompen, just to be sure en heeeel voorzichtig zijn dat er geen lucht mee naar binnen gaat.
- Eventueel een nachtje de remhendel ingetrokken houden dmv een riempje om de hendel. Horizontaal zetten en zeker weten dat het systeem voldoende olie bevat (maar als alles goed is is dit overbodig).

Ik rijd al sinds 2003 vrijwel alleen met Shimano remmen, (ver)bouw nog weleens een fietsje en heb dus al tig keer remmen ontlucht. Ik wissel altijd de leidingen van links <-> rechts omdat ik niet kan wennen aan de voorrem links en ontlucht dan ook de remmen altijd.
Problemen met Shimano remmen zijn in mijn ervaring uiterst zeldzaam en makkelijker ontluchten dan met het Shimano trechtertje bestaat haast niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Soms blijft er nog wat lucht achter dat zich uiteindelijk verzameld in de hendel. Wat je dan kan doen is de bleedschroef van de hendel afhalen en olie er in druppelen.
Zorg dan wel dat de hendel zo staat dat de schroef het hoogste punt is.
Plaats reactie