SPECIALIZED CHISEL 2x ombouwen naar 1x
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo 22 oktober 2017, 20:33
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel 2x
Dag, ik heb een SPECIALIZED CHISEL 2x 2018 en ik zit er over na te denken om hem om te bouwen. Nu lees ik dat het nogal nauwkeurig uit komt wat betreft spacers etc. Heeft iemand hier al ervaring mee welke setup het beste werkt? Ik hoor het dan graag!
Ombouw naar een enkel voorblad is redelijk eenvoudig, advies geven is makkelijk als je wat meer info geeft over je huidige aandrijving. Nog een belangrijke vraag is echter: Waarom? Een dubbel is zo gek nog niet namelijk...
Ik rij ook een fiets uit 2018 met een 2 x 11, ben niet naar 1x gegaan omdat:
- met 2 voorbladen heb je een reserveblad
- het is makkelijker als je op een stuk zit waar je 'intervalt' om je voorblad te schakelen ipv de halve cassette op en af te schakelen.
- je moet ook een nieuwe derailleur kopen
- en dus ook een shifter
- veel 2018 modellen hebben nog geen boost achternaaf, dus de investering die je doet voor een nieuwe groepset kan je beter uitgeven aan een nieuwere fiets.
- met 2 voorbladen heb je een reserveblad
- het is makkelijker als je op een stuk zit waar je 'intervalt' om je voorblad te schakelen ipv de halve cassette op en af te schakelen.
- je moet ook een nieuwe derailleur kopen
- en dus ook een shifter
- veel 2018 modellen hebben nog geen boost achternaaf, dus de investering die je doet voor een nieuwe groepset kan je beter uitgeven aan een nieuwere fiets.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
In NL is 2x11 (of 2x10) zo gek nog niet.
Met 1x 11 of 12 kom je in een onmogelijke spagaat tussen vlot rijden op het fietspad en beklimmen van een steile helling.
Met 1x 11 of 12 kom je in een onmogelijke spagaat tussen vlot rijden op het fietspad en beklimmen van een steile helling.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Mee eens, sowieso zijn de stappen tussen de versnellingen onhandig groot bij 1x11/12 naar mijn smaak. Vind het best jammer dat ik straks bij een nieuwe bike de keuze niet meer ga hebben.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 10 september 2020, 22:45 In NL is 2x11 (of 2x10) zo gek nog niet.
Met 1x 11 of 12 kom je in een onmogelijke spagaat tussen vlot rijden op het fietspad en beklimmen van een steile helling.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Maar tegenwoordig is alles 1x en ts wil dat waarschijnlijk graag.
"This species has amused itself to death"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Klopt, je hebt gelijk... , onze mening over het "waarom" is niet van belang, wel over "hoe" ...maar daar kan ik geen bijdrage aan leveren.~want ik zou het niet in mijn hoofd halen om~kan niet meer schreef: ↑vr 11 september 2020, 07:23 Maar tegenwoordig is alles 1x en ts wil dat waarschijnlijk graag.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Volgens mij is het verschil in bereik verwaarloosbaar. Wel zijn de stapjes wat groter en de slijtage op de kleinere kransjes wat meer, maar die kun je bij Shimano voor weinig geld vervangen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 10 september 2020, 22:45 In NL is 2x11 (of 2x10) zo gek nog niet.
Met 1x 11 of 12 kom je in een onmogelijke spagaat tussen vlot rijden op het fietspad en beklimmen van een steile helling.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Meestal kiest men om de 1e versnelling vergelijkbaar te houden, want niemand wil afstappen in een klim.
Maar dan kom je in de 11e of 12 versnelling op het fietspad net iets te kort.
(Daar is mee te leven vind ik, het is tenslotte geen racefiets)
En rij je dus 'te veel' op de kleine kransjes, die dan vrij snel slijten.
Die je bij Shimano idd los kunt vervangen, dus een reden om een Shimano cassette en bijpassende vrijloop te kiezen.
Bij een HG vrijloop is 11t het kleinste, wat ik dan weer geen probleem vind.
Het is geen racefiets en 10t (of 9) trapt sowieso niet lekker, alsof je met versleten spul rijdt.
En in mijn omgeving kom je dan bij snelheden waarbij je eerder gaat remmen dan gas geven.
Ik rij nu een 1x11 met 450% bereik en je hebt bij 1x12 meer dan 500%
Maar zoals Wally zegt, de stappen tussen de versnellingen worden best groot.
Dat is niet iedereen zn ding. Op het vlakke vallen die grote stappen juist extra op.
Groot voordeel van 1x is de eenvoud.
En het ruimt een beetje op aan je stuur.
Links heb je meer plek voor een remote.
Ik ben helemaal om, maar ik kan me inleven in de bezwaren die sommigen hebben.
Maar dan kom je in de 11e of 12 versnelling op het fietspad net iets te kort.
(Daar is mee te leven vind ik, het is tenslotte geen racefiets)
En rij je dus 'te veel' op de kleine kransjes, die dan vrij snel slijten.
Die je bij Shimano idd los kunt vervangen, dus een reden om een Shimano cassette en bijpassende vrijloop te kiezen.
Bij een HG vrijloop is 11t het kleinste, wat ik dan weer geen probleem vind.
Het is geen racefiets en 10t (of 9) trapt sowieso niet lekker, alsof je met versleten spul rijdt.
En in mijn omgeving kom je dan bij snelheden waarbij je eerder gaat remmen dan gas geven.
Ik rij nu een 1x11 met 450% bereik en je hebt bij 1x12 meer dan 500%
Maar zoals Wally zegt, de stappen tussen de versnellingen worden best groot.
Dat is niet iedereen zn ding. Op het vlakke vallen die grote stappen juist extra op.
Groot voordeel van 1x is de eenvoud.
En het ruimt een beetje op aan je stuur.
Links heb je meer plek voor een remote.
Ik ben helemaal om, maar ik kan me inleven in de bezwaren die sommigen hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een Chisel is niet anders dan een andere mtb.
Maar bij 1x moet je thuis kiezen welk voorblad je gaat gebruiken, bij 2x kan je onderweg wisselen door op hetknopje te drukken.
Je moet dus vantevoren nadenken.
Jezelf kennen,en de omgeving waarin je rijdt.
Het helpt om voor de ombouw bewust op te letten welk verzetten je gebruikt.
Dan je oude en je nieuwe setup in de Ritzelrechner met de Compare functie.
Dan wordt alles inzichtelijk.
Als laatste moet je nagaan (of gokken) of het voorblad van jouw keuze nog vrijloopt van je chainstay.
Gokken kan bij Ali voor 6 euro per stuk, dus zelfs als je er met opmeten niet uitkomt kom je er wel.
(Bestel bijv gewoon een 34 en een 36)
Als je eenmaal weet wat werkt kan je altijd nog een echte AB, RF, WT of OU bestellen voor 60 euro
Maar bij 1x moet je thuis kiezen welk voorblad je gaat gebruiken, bij 2x kan je onderweg wisselen door op hetknopje te drukken.
Je moet dus vantevoren nadenken.
Jezelf kennen,en de omgeving waarin je rijdt.
Het helpt om voor de ombouw bewust op te letten welk verzetten je gebruikt.
Dan je oude en je nieuwe setup in de Ritzelrechner met de Compare functie.
Dan wordt alles inzichtelijk.
Als laatste moet je nagaan (of gokken) of het voorblad van jouw keuze nog vrijloopt van je chainstay.
Gokken kan bij Ali voor 6 euro per stuk, dus zelfs als je er met opmeten niet uitkomt kom je er wel.
(Bestel bijv gewoon een 34 en een 36)
Als je eenmaal weet wat werkt kan je altijd nog een echte AB, RF, WT of OU bestellen voor 60 euro
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.