Fiets schakelt achter naar groter blad na terugtrappen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meet zelf eens.
Het midden van je cassette zit niet op die plek...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Scoupy schreef:De ketting en cassette zijn zo goed als nieuw dus denk dat het probleem daar niet in zit. Zal wel eens de filmpjes gaan zoeken over die veer. Moet zeggen dat de lijn van de ketting als ik voor op grootste blad rij en achter wat in midden ook niet helemaal natuurlijk aanvoelt. Misschien dan toch ook meer voor naar het middenvlak schakelen, dan staat die wel volledig recht. (Alleen dan trap je zo licht :tong )
Maar je mag op het buitenblad helemaal niet naar de grootste achter schakelen.
Dus ook niet achteruit trappen.
Dat valt buiten de specs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 september 2020, 08:13
Scoupy schreef:De ketting en cassette zijn zo goed als nieuw dus denk dat het probleem daar niet in zit. Zal wel eens de filmpjes gaan zoeken over die veer. Moet zeggen dat de lijn van de ketting als ik voor op grootste blad rij en achter wat in midden ook niet helemaal natuurlijk aanvoelt. Misschien dan toch ook meer voor naar het middenvlak schakelen, dan staat die wel volledig recht. (Alleen dan trap je zo licht :tong )
Maar je mag op het buitenblad helemaal niet naar de grootste achter schakelen.
Dus ook niet achteruit trappen.
Dat valt buiten de specs.
Dat doe ik ook niet. Ik schakel hoogstens van groot blad voor naar middenblad achter.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 september 2020, 07:51 Meet zelf eens.
Het midden van je cassette zit niet op die plek...
Wellicht is het midden van de cassette niet de optimale kettinglijn? Mogelijk spelen er meer dingen zoals grote vs kleine krans of de kracht die je zet wanneer je in de lichtste versnelling aan het klimmen bent. Ik ben geen expert, Sram en Shimano zijn dat wel daarom vertrouw ik op hun wat betreft de beste kettinglijn en ga ik niet op z’n Trumps roepen dat ik het beter weet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En Trump luitert ook niet... :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

En 9 speed XT is geen boost. :roll:

@TS
Tenzij je een Frankenstein fiets hebt dan zou de kettinglijn “gewoon” moeten “kloppen” en dit probleem zich niet mogen voordoen.
Indien de derailleurpat recht is. Je (LBS) kan dat makkelijk even kontroleren en de derailleur goed afgesteld en schoon is dan kunnen in feite alleen versleten jockeywiellagers, een uitgelubberde veer en/of een versleten buitenkabel dit soort vreemde dingen veroorzaken.
(Ik ga er vanuit dat je de ketting goed door het derailleur hebt lopen en dat deze de juiste lengte heeft, dat wilt nl ook nog wel eens fout gedaan worden)

Hoe dan ook een béétje LBS moet dat in no time getackeld krijgen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee de kettinglijn klopte bij 5 speed, niet meer bij 9 (of 12 boost).
Maar 9 speed is waarschijnlijk een double of triple en dan mag je de ketting sowieso niet kruislings leggen, ook niet met vooruit trappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Die kettinglijn klopt wel zolang je de “regels” volgt.
Dat alle combinaties onderling gebruiken niet slim is en de boel harder doet slijten of erger doet daar niets aan af.
Het is het concept van een derailleur.
Hoe dan ook het probleem van TS is niet gerelateerd aan het concept van de aandrijving maar het is een storing die daar helemaal niets mee van doen heeft.
Zoeven nog even op de duplo gereden en dit geprobeert op te roepen.
Groot voor groot achter en klein klein geen enkel probleem ook niet als ik snel of langzaam achteruit trap.
(XTR 2x11 38/28 maal 11-46)
Als het derailleur om welke reden dan ook geen spanning op de ketting houdt dan zal de ketting bij achteruit trappen de cassette willen duwen met als gevolg dat hij omhoogkomt en mogelijk dus “opschakelt”

Hoe meer ik hierover nadenk hoe zekerder ik ben dat een van de oorzaken die ik eerder hierboven benoemd heb ten grondslag ligt aan het probleem van TS.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zo’n staaldraadje dat uit een buitenkabel geraakt is binnen in het eindkapje kan ook voor een hoop gedoe zorgen. Krijg je een totaal niet af te stellen derailleur door die het af en toe goed maar meestal totaal niet doet. En voordat ik onder die eindkapjes keek had ik al eindeloos van alles geprobeerd.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 september 2020, 18:05 Nee de kettinglijn klopte bij 5 speed, niet meer bij 9 (of 12 boost).
Maar 9 speed is waarschijnlijk een double of triple en dan mag je de ketting sowieso niet kruislings leggen, ook niet met vooruit trappen.
Dit verhaal klinkt behoorlijk aannemelijk hoor. Net nog even geprobeerd voor grootste blad, achter richting groot en dat vindt die echt niet leuk. Het is 3x9, misschien dat het bij 1 of 2 voor wel goed blijft gaan maar bij mij gaat de ketting veels te scheef tegen de voorderailleur en dus terug schiet.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Dat is niet het probleem dat je beschrijft.
Dan zal de ketting op een kleiner kransje willen lopen NIET op een GROTER kransje.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Roger57 schreef: do 17 september 2020, 15:50 Dat is niet het probleem dat je beschrijft.
Dan zal de ketting op een kleiner kransje willen lopen NIET op een GROTER kransje.
Hij schreef:Heb weer een vraagje, mijn versnelling schakelt terug naar een groter blad als ik terugtrap of naar achter rij met mijn fiets.
Tja.
Groot misverstand?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 september 2020, 17:17
Roger57 schreef: do 17 september 2020, 15:50 Dat is niet het probleem dat je beschrijft.
Dan zal de ketting op een kleiner kransje willen lopen NIET op een GROTER kransje.
Hij schreef:Heb weer een vraagje, mijn versnelling schakelt terug naar een groter blad als ik terugtrap of naar achter rij met mijn fiets.
Tja.
Groot misverstand?
Nee, incorrect taalgebruik, ik las in eerste instantie ook alsof het probleem zich aan de voorkant manifesteerde (immers blad) maar TS heeft het dus over de achterkant (kransjes) waar zich dit voordoet.
Scoupy schreef: ma 7 september 2020, 20:49
Ergens vanuit derde kleinst naar 1 groter. Voorop op grootste blad.

En als ik hem dan op de kleinste had en terug trapte en dan weer gewoon vooruit trapte dan schakelde naar het grotere blad.
/edit
In de beschreven situatie ligt de ketting dus op het derde kleinste kransje achter en voor op het grote blad.
Dat is ALLESBEHALVE een problematische kettinglijn.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Zijn twee dingen door elkaar. Ik heb nog steeds af en toe last van het eerste probleem. Maar nu jullie discussie ging over voor groot achter groot heb ik dat vandaag even getest en bleek dat die dan de ketting de andere kant op gooit.

Dus het probleem is nog niet weg...
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

De andere kant.... eerste probleem ...
Tweede probleem...

Als je nu eens de zaken correct benoemt dan kunnen wij stomme ezelen je misschien volgen én helpen...
Aan de voorzijde heb je kettingBLADEN
Aan de achterzijde heb je KRANSJES.

In welke situatie openbaart je probleem zich?
Dus welk kettingblad en welk kransje?

Je tweede probleem is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid oorzakelijk verbonden met je initiële probleem.
Hoe dan ook de problemen graag één voor een!
Plaats reactie