Fiets schakelt achter naar groter blad na terugtrappen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Hoi,

Heb weer een vraagje, mijn versnelling schakelt terug naar een groter blad als ik terugtrap of naar achter rij met mijn fiets.

Ik schakel verder niet.

Kan het iets te maken hebben met de cassette? Die heb ik vorige week overgezet op een nieuwe body van een ander wiel. Of misschien dat de ketting te los zit?

Het gaat om een 9 speed xt cassette met een xt ketting. En xtr derailleur.

Bedankt alvast! :-q
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Zou niet moeten gebeuren. Waarschijnlijk zit de cassette iets anders gepositioneerd op het nieuwe wiel. Dus derailleur even opnieuw afstellen en eventueel een nieuwe binnen en buitenkabel monteren.
Put something exciting between your legs!
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Mogelijk een ringetje vergeten of de cassette niet stevig genoeg vastgezet? Dat laatste is mij een keer overkomen. Na stevig vastdraaien was het issue toen over.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

RobertG8 schreef: zo 6 september 2020, 13:40 Mogelijk een ringetje vergeten of de cassette niet stevig genoeg vastgezet? Dat laatste is mij een keer overkomen. Na stevig vastdraaien was het issue toen over.
Dit klinkt aannemelijk, 40 mm aandraaien is namelijk best vast en ik heb daar geen momentsleutel voor. Dus morgen even de boel wat vaster draaien. Geen ringen vergeten, daar heb ik goed op gelet :)
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

RsAp schreef: zo 6 september 2020, 13:17 Zou niet moeten gebeuren. Waarschijnlijk zit de cassette iets anders gepositioneerd op het nieuwe wiel. Dus derailleur even opnieuw afstellen en eventueel een nieuwe binnen en buitenkabel monteren.
Dat afstellen heb ik nog geen ervaring mee dus daar moet ik nog in gaan duiken. Wel eens gehoord dat cassette op ander wiel afstelling nodig heeft. Probeer eerst de cassette nog iets strakker aan te draaien.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Heb net de cassette vaster gedraaid en een stukje flink lopen trappen maar geen 1 keer het probleem gehad. Had het waarschijnlijk toch daar mee te maken. Hopelijk blijft het dan zo :-q bedankt!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wat bedoel je met “schakelt naar een groter blad”? Van de kleinste naar de één na kleinste? Of ook van de één na grootste naar de grootste?
Vorsprung durch Pedantik.
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Alien schreef: ma 7 september 2020, 20:28 Wat bedoel je met “schakelt naar een groter blad”? Van de kleinste naar de één na kleinste? Of ook van de één na grootste naar de grootste?
Ergens vanuit derde kleinst naar 1 groter. Voorop op grootste blad.

En als ik hem dan op de kleinste had en terug trapte en dan weer gewoon vooruit trapte dan schakelde naar het grotere blad.
Knakworstkweker

achterderrie niet goed afgesteld/ krom
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Of de pad is krom. Ratelen of overslaan alleen bij achteruittrappen duidt daar vaak op. Derailleurpad af en toe richten kan sowieso nooit kwaad. Die dingen krijgen best wat op hun donder.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Of even goed lezen en constateren dat TS heeft aangegeven dat het is opgelost na strakker aandraaien van de cassette.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 8 september 2020, 10:37 Of even goed lezen en constateren dat TS heeft aangegeven dat het is opgelost na strakker aandraaien van de cassette.
Dan zat de cassette zo los dat de losse kransjes heen en weer hebben moeten kunnen bewegen. Het verschil tussen vast en vaster zal niet zo’n invloed mogen hebben op het overslaan van de ketting. Het een sluit het ander niet uit. De pad kan nog steeds krom zijn.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hij had een cassette overgezet. Daarvoor geen last. Daarna wel. Strakker gedraaid, probleem is weg. Afgaand op de info van TS, zou ik niet de neiging hebben nu te gaan zoeken naar problemen die er niet (meer) lijken te zijn.

Dat neemt niet weg dat wat je zegt in voorkomende gevallen kan kloppen - alleen lijkt dat mij nu dus niet het geval :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Oli4k schreef: di 8 september 2020, 09:20 Of de pad is krom. Ratelen of overslaan alleen bij achteruittrappen duidt daar vaak op. Derailleurpad af en toe richten kan sowieso nooit kwaad. Die dingen krijgen best wat op hun donder.
Ik ga deze dingen morgen even nakijken. Hij zat indd niet zo los dat de kransjes rondjes konden draaien. Kan ik gelijk het afstellen ook gaan leren. :-D
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Voor het afstellen van mijn achterderailleur is dit mijn bijbel: https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY&t=804s
Hele duidelijke en stap voor stap uitleg. :-q
Plaats reactie