Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je hebt het ook nog over omstandigheden en gekozen versnelling. Dat scheelt zomaar 50% levensduur.
Ik rijd in NL op een 38 voorblad, niet omdat ik nou zo sterk ben, maar omdat ik dan ook op de cassette op grotere kransen rij.
Dat scheelt aanmerkelijk.

Ik rijd niet meer als het regent of extreem blubberig is.
Daarnaast scheelt het nogal of je een FTP van 200 of van 400 watt hebt. dus met elkaar gaan vergelijken heeft weinig zin.

Met de racer, als ik geen kettingen wissel is het max 3500km met een 11 sp DA. Hier langs de kust staat altijd gemiddeld windkracht 4. door de duinen wordt er allemaal zand tussen je aandrijflijn geblazen. Met een droge UHR slijt mijn ketting denk ik minder.

Ik doe de ketting regelmatig ultrasoon reinigen, niet dat ie daar langer van meegaat, maar hij is wel veel langer stil en dat vind ik ook wat waard.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

I_do schreef: wo 2 september 2020, 08:27
Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 01:06

Weet niet waar jij het idee vandaan haalt dat ik veel tijd kwijt ben?
Link los, ketting in friteuse, 15 min laten borrelen, eruithalen. en ophangen aan een haakje, af laten koelen, opleggen.
Totale tijd dat ik met de ketting bezig ben misschien 5 min.
(Kga echt niet zitten wachten, in de tussentijd geef ik de rest vd fiets wat aandacht.
Dus in jouw voorbeeld 5 minuten voor 2 tientjes (meer dus, maar dan nog)
240€ per uur.... niet gek toch?

Ik fiets alleen op onverhard, hooguit als het moet een paar meter over asfalt.
(Rij vanuit mijn achtertuin zo de bossen in)
Dus in jouw voorbeeld:
5 minuten 3 keer per week is een kwartier per week, een uur per maand, 12 uur per jaar. Voor twee tientjes is €1,66 per uur. Dat vind ik dus gek.
En ik vind dik 20 minuten voor je klaar bent met je fiets na elke rit dus echt veel tijd. Dan ben je met drie keer fietsen per week een uur per week bezig met je fiets? Waarmee dan?
Je houdt wel van aannames heh? :lol:
Waar haal je het idee vandaan dat ik dat 3x/week doe??
1x/maand is zat, hooguit in een heel natte tijd moet ik het onderhoud een heel enkele keer vooruit schuiven.
Dan zeg je eerst het scheelt 20€ per maand (wat met dure groepen overigens meer scheelt) en als het je nu beter (waarom??) uitkomt dan is dat opeens 20€ per jaar......

Moeilijk schieten als iemand steeds de doelen verplaatst :bier:

Maar goed, laten we stoppen met deze zinloze en onzinnige discussie, daar ging de vraag van TS niet over.
Een ding staat vast en dat is een empirisch vastgesteld gegeven.
Goed tijdig periodiek en preventief onderhoud verlengt de levensduur van je materiaal.
Dat jij dat niet nodig acht, prima! Jouw centen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 10:29
Een ding staat vast en dat is een empirisch vastgesteld gegeven.
Goed tijdig periodiek en preventief onderhoud verlengt de levensduur van je materiaal.
Dat jij dat niet nodig acht, prima! Jouw centen.
Ik denk dat de conclusie vooral is dat je niet regelmatig intensief moet reinigen/ontvetten. Vooral oude smering laten zitten en regelmatig voorzien van een nieuw drupje olie, squirt, boshield of wat je ook gebruikt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Mad Wally schreef: wo 2 september 2020, 10:35
Ik denk dat de conclusie vooral is dat je niet regelmatig intensief moet reinigen/ontvetten. Vooral oude smering laten zitten en regelmatig voorzien van een nieuw drupje olie, squirt, boshield of wat je ook gebruikt.
Dat is het mooie van frituren.
Je smijt de ketting erin en het gefilterde dunne vloeibare en ook schone vet kruipt overal tussen.
De rommel valt er grotendeels af en zakt naar de bodem.
Behalve even door een grove lap trekken voor ik de ketting “behandel” doe ik dus helemaal niets aan reiniging laat staan ontvetten.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 11:10
Mad Wally schreef: wo 2 september 2020, 10:35
Ik denk dat de conclusie vooral is dat je niet regelmatig intensief moet reinigen/ontvetten. Vooral oude smering laten zitten en regelmatig voorzien van een nieuw drupje olie, squirt, boshield of wat je ook gebruikt.
Dat is het mooie van frituren.
Je smijt de ketting erin en het gefilterde dunne vloeibare en ook schone vet kruipt overal tussen.
De rommel valt er grotendeels af en zakt naar de bodem.
Behalve even door een grove lap trekken voor ik de ketting “behandel” doe ik dus helemaal niets aan reiniging laat staan ontvetten.
Hier het frituur recept: https://www.fiets.nl/2013/03/01/maak-ze ... tingsmeer/
Ingrediënten te koop bij Ali
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Mad Wally schreef: wo 2 september 2020, 11:36
Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 11:10

Dat is het mooie van frituren.
Je smijt de ketting erin en het gefilterde dunne vloeibare en ook schone vet kruipt overal tussen.
De rommel valt er grotendeels af en zakt naar de bodem.
Behalve even door een grove lap trekken voor ik de ketting “behandel” doe ik dus helemaal niets aan reiniging laat staan ontvetten.
Hier het frituur recept: https://www.fiets.nl/2013/03/01/maak-ze ... tingsmeer/
Ingrediënten te koop bij Ali
Heb ik me vroeger wel wat mee bezig gehouden, maar dat is dus echt tijdrovend terwijl het ook nog eens minder goed blijft zitten.
Haha ik heb zelfs nog kettingen in Teflon olie gebakken, werkte magnifiek de Teflon vormt een keiharde slijtlaag.
Maar goe, den Chainwax werkt prima en kost geen geld, moeite of tijd.
Ben er zo zeer content mee.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 20:47
Mad Wally schreef: wo 2 september 2020, 11:36

Hier het frituur recept: https://www.fiets.nl/2013/03/01/maak-ze ... tingsmeer/
Ingrediënten te koop bij Ali
Heb ik me vroeger wel wat mee bezig gehouden, maar dat is dus echt tijdrovend terwijl het ook nog eens minder goed blijft zitten.
Haha ik heb zelfs nog kettingen in Teflon olie gebakken, werkte magnifiek de Teflon vormt een keiharde slijtlaag.
Maar goe, den Chainwax werkt prima en kost geen geld, moeite of tijd.
Ben er zo zeer content mee.
Ik gebruik het zelf niet, maar eenmalig een liter frituurvet maken en daar doe je vast een paar jaar mee. En qua werk, gewoon even 3 ingrediënten afwegen en mixen kost ook geen uren. Een keertje pannenkoeken bakken is meer werk.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Dat bedoel ik niet, bedoel dat da meer werk is qua onderhoud.
Je moet vaker smeren en je bent dan ook echt wel langer bezig ermee.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als je dat gaat doen ga dan met vier kettingen rijden. Dan kan je altijd even vooruit.
Maar doe het vooral als je het leuk vind en de tijd eraan wil besteden.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Cube-Elite schreef: do 3 september 2020, 13:29 Als je dat gaat doen ga dan met vier kettingen rijden. Dan kan je altijd even vooruit.
Maar doe het vooral als je het leuk vind en de tijd eraan wil besteden.
Waarom niet 12 dan? Óók lekker onzinnig.

Als je goed gelezen had, had je gelezen dat ik het niet leuk vind en er niet méér dan de noodzakelijke tijd aan besteed, maar dat het voor mij persoonlijk de beste manier van ketting onderhoud is.

Overigens ben ik blij dat ik permissie van de “elite” krijg om de dingen te doen zoals ik dat leuk vind.
Dank u!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je had eerst even met mij moeten overleggen. Dan had ik gezegd dat je altijd een oneven aantal kettingen moet gebruiken want anders slijten ze ongelijkmatig in. En afwisselen met de helft van dat aantal plus één kettingbladen.

Zelf heb ik voor iedere dag van de week een andere ketting. Probleem is wel dat ik bijna altijd op woensdag en zaterdag fiets dus die twee slijten aanzienlijk meer dan de rest. Daarom houd ik zo vaak als mogelijk m’n benen stil.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Roger57 schreef: do 3 september 2020, 13:59
Cube-Elite schreef: do 3 september 2020, 13:29 Als je dat gaat doen ga dan met vier kettingen rijden. Dan kan je altijd even vooruit.
Maar doe het vooral als je het leuk vind en de tijd eraan wil besteden.
Waarom niet 12 dan? Óók lekker onzinnig.

Als je goed gelezen had, had je gelezen dat ik het niet leuk vind en er niet méér dan de noodzakelijke tijd aan besteed, maar dat het voor mij persoonlijk de beste manier van ketting onderhoud is.

Overigens ben ik blij dat ik permissie van de “elite” krijg om de dingen te doen zoals ik dat leuk vind.
Dank u!
Zo verkeerde been uit bed gestapt.

Ik bedoelde de opmerking gewoon algemeen.
De een vind het leuk om te klooien met het materiaal, de ander zit liever voor de TV oid. Ook prima.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: do 3 september 2020, 15:59
Roger57 schreef: do 3 september 2020, 13:59

Waarom niet 12 dan? Óók lekker onzinnig.

Als je goed gelezen had, had je gelezen dat ik het niet leuk vind en er niet méér dan de noodzakelijke tijd aan besteed, maar dat het voor mij persoonlijk de beste manier van ketting onderhoud is.

Overigens ben ik blij dat ik permissie van de “elite” krijg om de dingen te doen zoals ik dat leuk vind.
Dank u!
Zo verkeerde been uit bed gestapt.

Ik bedoelde de opmerking gewoon algemeen.
De een vind het leuk om te klooien met het materiaal, de ander zit liever voor de TV oid. Ook prima.
Voor veel van de actieve leden op dit forum houdt de hobby niet op bij het fietsen. Voor hen is ook het onderhouden en verbeteren en het proberen van nieuwe dingen onderdeel van de hobby.
Voor sommigen is dit niet het geval, maar voor beiden geldt dat we elkaar toch kunnen respecteren?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Cube-Elite schreef: do 3 september 2020, 15:59
Roger57 schreef: do 3 september 2020, 13:59

Waarom niet 12 dan? Óók lekker onzinnig.

Als je goed gelezen had, had je gelezen dat ik het niet leuk vind en er niet méér dan de noodzakelijke tijd aan besteed, maar dat het voor mij persoonlijk de beste manier van ketting onderhoud is.

Overigens ben ik blij dat ik permissie van de “elite” krijg om de dingen te doen zoals ik dat leuk vind.
Dank u!
Zo verkeerde been uit bed gestapt.

Ik bedoelde de opmerking gewoon algemeen.
De een vind het leuk om te klooien met het materiaal, de ander zit liever voor de TV oid. Ook prima.
Hahaha wat zijn we toch gevoelig.
Moet nog wennen aan de cultuur op dit forumpje.
Eerst wat kwaken en als de ander dan reageert.
Oeh oeh boeh boeh maar zo had ik het niet bedoeld..... ik bedoelde....

Overigens, Neen ik sta nooit met het verkeerde been uit bed en bovenal is hier zeeeer zeker ook niemand in staat om mij slechte zin te bezorgen.
Zou dat gebeuren dan stop ik acuut met deelname aan het forumgeleuter, niets verloren.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

4500km en nog lang niet op met xt 1x12. Weinig onderhoud volledig off road. Smeer al jaren met Finishline wet lube.

Put something exciting between your legs!
Plaats reactie