Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Knakworstkweker

Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 19:00
I_do schreef: di 1 september 2020, 17:24

Maar het blijkt dat al die ingewikkelde methodes helemaal geen flinke verlenging voor elkaar krijgen, alleen tijd en moeite kosten...
Waar baseer je dat op? Als ik lees dat iemand 7000 km doet met een aandrijflijn die met squirt wordt gesmeerd dan vind ik het best de moeite waard om daar even een keer een avond een uurtje aan te besteden.
Je praat toch over een investering van zo’n 200 tot 500+ euro.
Fietsen en geld besparen zijn geen bekenden van elkaar, ik heb er geen moeite mee dat mijn fietsen me alleen aan onderhoud en vervanging ongeveer 1500 euro per jaar kostten, prijs per kilometer tellen en dan valt het best mee (sportschool abbo kost ook geld...)

ik heb een mtb en een racer, mtb moet doorgaans om de 1200/ 2000 km een nieuwe aandrijflijn, racer 1 keer per jaar.
De balhoofdlagers, grips, vork en remmen gaan dan meestal ook mee het onderhoud.

op de racer maak ik ook 5000/ 7000 km per jaar maar die heeft simpelweg minder te lijden.

en buiten dat om koop ik elke 3/ maanden wel iets aan nieuwe kleding, kost je ook al snel 100 euro als je iets fatsoenlijks koopt.

Daarnaast heb je ook nog eens de kosten voor reepjes, gels en poeders, waarvoor de reepjes en de gels de action een welkome uitkomst is.

als je graag fietst ben je veel geld kwijt, maar dat is bij elke hobby.
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op di 1 september 2020, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

I_do schreef: di 1 september 2020, 20:41
Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 19:00

Waar baseer je dat op? Als ik lees dat iemand 7000 km doet met een aandrijflijn die met squirt wordt gesmeerd dan vind ik het best de moeite waard om daar even een keer een avond een uurtje aan te besteden.
Je praat toch over een investering van zo’n 200 tot 500+ euro.
Maar ik doe ook makkelijk 7000 met een aandrijflijn (vrijwel alles of road, met een paar kettingen 11 speed) dus wat is dan de winst?
Dan investeer jij dat ene uurtje niet, moet je toch helemaal zelf weten. Ik heb het er graag voor over om de aandrijflijn mooi schoon te houden. Al die vette troep op de ketting en de tandwielen trekt een boel vuil aan! Oeps🤭
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Heb vandaag de 5000 km aangetikt met 1 en dezelfde ketting & cassette en heb absoluut niet het gevoel dat ze "op" beginnen te raken....
De 1e 3000 km met Boeshield gesmeerd, daarna ontvet en overgestapt op Squirt. Na een rit een doekje erover, soms met wat remmenreiniger erop, en bijsmeren na 2 ritten. Gaat prima, ik hoor de ketting niet en alles loopt soepel.
Fiets ziet bij een wasbeurt wat water of hooguit als ik overvallen wordt door regen dus in de blubber kom ik maar weinig, zal ook meespelen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 20:54
I_do schreef: di 1 september 2020, 20:41

Maar ik doe ook makkelijk 7000 met een aandrijflijn (vrijwel alles of road, met een paar kettingen 11 speed) dus wat is dan de winst?
Dan investeer jij dat ene uurtje niet, moet je toch helemaal zelf weten. Ik heb het er graag voor over om de aandrijflijn mooi schoon te houden. Al die vette troep op de ketting en de tandwielen trekt een boel vuil aan! Oeps🤭
Maar dan zijn we terug bij af, want het is geen investering, want het levert dus schijnbaar niets op...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

I_do schreef: di 1 september 2020, 21:19[…] het levert dus schijnbaar niets op...
Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 20:54Ik heb het er graag voor over om de aandrijflijn mooi schoon te houden.
Vorsprung durch Pedantik.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Alien schreef: di 1 september 2020, 21:28
I_do schreef: di 1 september 2020, 21:19[…] het levert dus schijnbaar niets op...
Mad Wally schreef: di 1 september 2020, 20:54Ik heb het er graag voor over om de aandrijflijn mooi schoon te houden.
Daar begon het niet over, het ging over levensduur. Daarnaast is mijn aandrijflijn met een doekje erover ook schoon.
Maar goed ik blijf me verbazen, een ander blijft lekker frituren en over twee maanden wordt deze zelfde discussie opnieuw gevoerd :lol:
Dilirium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 4 maart 2020, 09:48

Mijn SLX ketting en 3e, 4e en 5e tandwiel waren na 1100km op. Na iedere rit altijd trouw met een doek de ketting goed schoongemaakt en op iedere schakel weer een druppel olie.
Heb nu de versleten tandwielen en de ketting vervangen en ben met squirt gaan smeren. Ben benieuwd of het nu allemaal wat langer meegaat. De ketting is in ieder geval nauwelijks nog smerig na een rit itt de geoliede ketting. We gaan het zien! :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

I_do schreef: di 1 september 2020, 21:36

Daar begon het niet over, het ging over levensduur. Daarnaast is mijn aandrijflijn met een doekje erover ook schoon.
Maar goed ik blijf me verbazen, een ander blijft lekker frituren en over twee maanden wordt deze zelfde discussie opnieuw gevoerd :lol:
Precies. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef:Al die vette troep op de ketting en de tandwielen trekt een boel vuil aan! Oeps🤭
Pas op ☝️
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 september 2020, 22:32
Mad Wally schreef:Al die vette troep op de ketting en de tandwielen trekt een boel vuil aan! Oeps🤭
Pas op ☝️
ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 september 2020, 22:32
Mad Wally schreef:Al die vette troep op de ketting en de tandwielen trekt een boel vuil aan! Oeps🤭
Pas op ☝️
Nu moet ik wel extra oppassen :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat was een foutje van mn phone.
Gewoon oppassen is al genoeg ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

I_do schreef: di 1 september 2020, 20:39
Roger57 schreef: di 1 september 2020, 19:07

2500 km? Lakse hond methode kost dus feitelijk veel geld.
Met mijn friteuse doe ik gemakkelijk het drievoudige, zoniet 4-voudige (12 speed spul wel te verstaan)
2 kettingen en 2 wielsets met banden, cassette en remschijven.
Voorblad, ketting en remblokken blijven bij de wielset.
Werkt perfect.
Remblokjes gemarkeerd met stift (lv,rv, la en ra op de achterkant.)
Alles “gestandaardiseerd“ dus ik hoef helemaal niets bij te stellen, onderling uitwisselbaar 3 fietsen.

Maar goed ik vind het niet echt leuk ,zoals zovelen hier wel leuk vinden, om te sleutelen en zwarte klauwen te krijgen.
Ik zie dat als een noodzaak, die ik dus voor alle duidelijkheid ook absoluut niet uit de weg ga, integendeel daar ben ik nauwgezet in.
Jij houdt daar zo lijkt mij duidelijk ook niet van, prima :-q alleen hebben we wat verschillende ideeën over hoe dat te doen.
Met 9000-11000km per jaar (in mijn geval) zijn de verschillen op uw en mijn wijze ten aanzien van de onderhoudskosten wel significant te noemen.....
Dus ik blijf mijn ketting frituren :winkie:
Dan nog scheelt het 2 tientjes in de maand (bij jouw kilometers!) (Op basis van mijn 11 speed spul en zeer grove inschatting want feitelijk weet ik niet hoe lang ik precies met een ketting doe). Ik rijd minder dan jij, dus scheelt het een paar tientjes per jaar. Daar ga ik geen moeite voor doen.
Hoeveel is jouw tijd je waard?
Maar vooral doen wat je zelf wil, ik wilde de discussie niet voor de 20ste keer herhalen, ik spreek gewoon mijn verwondering uit.
En hoeveel van die 10k maak jij op de weg? Want daar slijt alles ook nog veel minder, dus zouden de verschillen nog kleiner kunnen worden.
Weet niet waar jij het idee vandaan haalt dat ik veel tijd kwijt ben?
Link los, ketting in friteuse, 15 min laten borrelen, eruithalen. en ophangen aan een haakje, af laten koelen, opleggen.
Totale tijd dat ik met de ketting bezig ben misschien 5 min.
(Kga echt niet zitten wachten, in de tussentijd geef ik de rest vd fiets wat aandacht.
Dus in jouw voorbeeld 5 minuten voor 2 tientjes (meer dus, maar dan nog)
240€ per uur.... niet gek toch?

Ik fiets alleen op onverhard, hooguit als het moet een paar meter over asfalt.
(Rij vanuit mijn achtertuin zo de bossen in)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Roger57 schreef: wo 2 september 2020, 01:06
I_do schreef: di 1 september 2020, 20:39

Dan nog scheelt het 2 tientjes in de maand (bij jouw kilometers!) (Op basis van mijn 11 speed spul en zeer grove inschatting want feitelijk weet ik niet hoe lang ik precies met een ketting doe). Ik rijd minder dan jij, dus scheelt het een paar tientjes per jaar. Daar ga ik geen moeite voor doen.
Hoeveel is jouw tijd je waard?
Maar vooral doen wat je zelf wil, ik wilde de discussie niet voor de 20ste keer herhalen, ik spreek gewoon mijn verwondering uit.
En hoeveel van die 10k maak jij op de weg? Want daar slijt alles ook nog veel minder, dus zouden de verschillen nog kleiner kunnen worden.
Weet niet waar jij het idee vandaan haalt dat ik veel tijd kwijt ben?
Link los, ketting in friteuse, 15 min laten borrelen, eruithalen. en ophangen aan een haakje, af laten koelen, opleggen.
Totale tijd dat ik met de ketting bezig ben misschien 5 min.
(Kga echt niet zitten wachten, in de tussentijd geef ik de rest vd fiets wat aandacht.
Dus in jouw voorbeeld 5 minuten voor 2 tientjes (meer dus, maar dan nog)
240€ per uur.... niet gek toch?

Ik fiets alleen op onverhard, hooguit als het moet een paar meter over asfalt.
(Rij vanuit mijn achtertuin zo de bossen in)
Dus in jouw voorbeeld:
5 minuten 3 keer per week is een kwartier per week, een uur per maand, 12 uur per jaar. Voor twee tientjes is €1,66 per uur. Dat vind ik dus gek.
En ik vind dik 20 minuten voor je klaar bent met je fiets na elke rit dus echt veel tijd. Dan ben je met drie keer fietsen per week een uur per week bezig met je fiets? Waarmee dan?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Knakworstkweker schreef: en buiten dat om koop ik elke 3/ maanden wel iets aan nieuwe kleding, kost je ook al snel 100 euro als je iets fatsoenlijks koopt.

als je graag fietst ben je veel geld kwijt, maar dat is bij elke hobby.
Dat heb je gedeeltelijk zelf in de hand.
Met “om de 3 maanden nieuwe kleding kopen” kan het idd behoorlijk oplopen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie