Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Knakworstkweker

Zoals ik het nu dus meekrijg:

-Minder intensief poetsen
-Meerdere kettingen heeft weinig zin

Onderweg smeren vind ik raar, heb ik ook nog nooit iemand zien doen.
Bovendien, als je een gore ketting smeert, dan dwing je de zooi er toch in? daar gaat hij niet beslist langer van mee lijkt me.
en als ik maar 25 km kan maken op een smering is ee ook iets mis.

Maar als ik zo zie dat ik flinke ritten maak t.o.v. van sommigen, is dat dan juist niet de grootste (mede) reden?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8732
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hoe minder je er aan doet hoe beter, maar helemaal zonder gaat niet.
Ik heb van alles geprobeerd maar het beste (en makkelijkst) is regelmatig schoonwrijven en wat bij druppelen.
Als je dit na elke rit doet is het voldoende.

Onderweg bij druppelen doe ik nooit, ook niet bij ritten van 200 km. Wanneer je een baggertocht heb wordt het misschien een ander verhaal maar dan helpt niets meer. in 1 natte rit slijt je kettingset meer dan in een hele zomer.

Zelf rouleer ik met 3 kettingen maar ieder zijn keus. Ik doe makkelijk 4.000-5.000 km met een complete set en dan is hij nog niet versleten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet veel baggertochten fiets, dan blijf ik liever thuis. Die tijd heb ik gehad.

laatste jaren fiets ik voor met 1 blad ipv 2 bladen. Ik heb sterk de indruk dat de set hierdoor langer meegaat. De tanden zijn veel voller en dikker en gaan dus langer mee.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dit vond ik ook een nuttig verhaal in dit kader: https://www.bikeradar.com/advice/buyers ... ain-lubes/

Olieachtige smeermiddelen trekken vuil aan. Heb ik ook jaren gebruikt, spray of andere vormen de ketting was en bleef altijd mega vies. Met Squirt veel minder last van. Zand en stof blijft niet plakken. Regen en modder is ander verhaal maar daar helpt weinig tegen. Ik gebruik het vrij royaal en draai de ketting enige tijd zonder belasting rond zodat het er goed in kan trekken.

Tijdens de rit bijsmeren met wax lub kan misschien als je bv pauze houdt en fiets in de zon. Ik doe het nooit en rij regelmatig 70-90 km ritten.

Ik heb nog eens gekeken in mijn onderhoudshistorie en ik zie dat mijn SRAM PC951 kettingen de helft zo lang mee gaan als die PC971. Dus een 2000 km max vs 4000 km. Maar helemaal eerlijk is dat niet, toen smeerde ik nog met een spray. Ik bedoel er kan best verschil zitten in slijtvastheid van de kettigen. KMC heb ik ook slechte ervaring mee, duur maar slechte prestaties.

Ik wissel niet met ketting sets, hoewel dat misschien geen slecht idee is. Immers cassette en voorblad slijten ook. Je legt dan een deels gesleten ketting terug op gesleten tandwielen en rijdt ze dan op. Zo zou je wel >10000 km moeten kunnen halen met cassette, voorblad en 2 kettingen. Moet je daarna wel de hele set vervangen. Ik maak me er niet druk meer over. Het is slijtspul, niets aan te doen.

Wel opletten of alle casettekransjes gelijk gesleten zijn anders trap je door op bv de grote kransjes want die gebruik je minder (versleten ketting op niet gesleten kransjes)!
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik zit momenteel op 11.000 km met 4 kettingen op een 1 x 11 drivetrain. En ik ben 80 kg +, 36 voorblad (hoe groter hoe beter voor de aandrijving) En die 36 krijg ik ook echt wel rond. Wel ben ik geen echte modderrijder.

Doek afveegmethode en squirtsmering na nagnoeg elke rit. 100 + tot 200 + met ketting zonder bijsmeren ook geen probleem, ook al leg ik dan van te voren wel een paar laagjes squirt aan in de week ervoor.

Maar echt, waarom in hemelsnaam de smering verwijderen die je er net met veel moeite in hebt gekregen door die ontvetters te gebruiken. En die lopen ook nog eens lekker je lagers in.

Ik was de fiets steeds minder, droog het zand eraf afvegen/borstelen (ik heb wel het geluk om op zandgrond te fietsen). Als de fietst toch nat geworden is tijdens het fietsen, direct met alleen water afspoelen en borstelen en klaar. En met zout op de weg natuurlijk ook goed afspoelen.
Maar mijn nieuwe fiets sinds november heeft misschien 4 - 5 keer de tuinslang gezien, met 2 a 3 keer fietsen in de week.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik gebruik squirt. Maak de ketting eigenlijk alleen nog maar schoon met een droge doek. En voeg indien nodig weer wat squirt toe. Hou het zeker meer dan 2500 km vol met een ketting de laatste tijd. Verder gebruik ik een chain checker en vervang de ketting als ie de 0.75 passeert. Ik vermoed dat je braampjes ook best kan laten zitten, want bij een geheel nieuw systeem heb je ze na twee of drie ritten ook weer (op XT). Na twee of drie kettingen vervang ik ook de cassette, en na drie of vier het voorblad. Het XT single voorblad slijt echt nauwelijks. Bij de cassette check ik hoever ik de nieuwe ketting omhoog kan trekken. Schakels mogen imho niet boven 3/4 van de tanden uit komen. Dit met met uitzondering van de 15 en 13 kransjes daar koop ik vaker een los setje van bij want die gebruik ik 70% van de tijd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 29 augustus 2020, 21:23 Merkwaarsig dat BMW hiermee komt, ze hadden zo'n onderhoudsvrij cardan aandrijving,dus waarom een ketting.?. :wink:
Verder hebben ze natuurlijk wel ervaring met slechte kettingen in hun auto motoren...Samen met VAG.

Maar ff serieus een motor ketting loopt precies rechtuit waardoor er een veel groter contact oppervlak is dan bij een versnellingsketting (dus minder oppervlaktedruk)
Ook kan de ketting worden gemaakt met bussen. Het smeermiddel heeft het een dus stuk makkelijker.
En er zitten o-ringen of x- ringen tussen de schakels die vuil buiten, en smeermiddel binnen houden.
Als je een motorketting smeert, dan smeer je eigenlijk alleen de o-ringen.
En dat is belangrijk, zolang die in goede conditie blijven, blijft het echte kettingvet op zn plek in de schakels.

Een mtb ketting heeft echt een rot leven.
Vandaar slechts 3000km.
Bij een motorketting smeer je niet de O/X ringen, maar de rollen. Ik gebruik daarvoor een electronisch gestuurd smeersysteem wat afhankelijk van afstand, snelheid en eventuele regen de dosering aanpast.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jouw smeersysteem smeert de rollen.
Maar de rol staat juist stil tov. het tandwiel :-{
Gelukkig komt die olie ook op de o ringen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En ik zeg het nog maar eens, olie trekt geen vuil aan.
Vuil dat er toevallig tegenaan komt blijft wel plakken Makkelijker dan aan wax.
Maar oliekruipt terug de ketring in, terwijl wax aan de buitenkant blijft,als het eenmaal opzij is geduwd. Vooral als het straks kouder wordt.
Dat wax toch werkt ligt aan de toevoegingen en het kleine beetje wax dat achterblijft in de ketting. Blijkbaar heel goed spul dus.
Ik kies liever vior olie, is meteen klaar voor gebruik en kan je dus ook onderweg, zelfs in de modder toedienen. Maar die keuze is persoonlijk.
Maar de buitenkant wordt dus vies.
Dat maakt niet uit, het probleem zit hooguit tussen de oren bij mensen met lichte smetvrees.
De buitenkant veeg je thuis weer af en je druppelt er nieuwe olie (of wax) op.
Als je niet wilt dat je ketting vies wordt moet je gaan Swiften.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 30 augustus 2020, 11:30 Jouw smeersysteem smeert de rollen.
Maar de rol staat juist stil tov. het tandwiel :-{
Gelukkig komt die olie ook op de o ringen.
De rol staat alleen stil tov het tandwiel wanneer er geen enkele speling is tussen die twee.
In de praktijk is er wel speling, en zeker als de ketting wat versleten is dan is er veel verschuiving van de ketting tov het tandwiel. Dit verschuiven wordt opgevangen door de rollen die heel goed gesmeerd moeten worden.
De o ringen worden juist van binnenuit gesmeerd door het vet wat er af fabriek in zit, net als alle keerringen. Die worden altijd eenzijdig gesmeerd, denk aan kogellagers, vorkkeerringen etc.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Rij 1x11 XT M8000. Cassette en ketting zitten er nu zo'n 7000 km op denk ik.
Voorblad 32T al 13.500 km, die slijt gewoon niet..... Gebruik hele jaar door squirt. En maak alleen de ketting schoon met een doek.
Knakworstkweker

ik ben om

ik ga aan de squirt

nog tips mtb ontvetten

welk merk?

ik rij ook bij vorst trouwens
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

NIET ontvetten.

NOOIT ontvetten.

Alleen afvegen.

NOOIT een hogedrukspuit.

NOOIT perslucht

Alleen afvegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

ik bedoelde de eerste keer ontvetten

spuirt moet je op een droge 'onbehandelde' ketting aanbrengen.

dus dan moet eerst de fabrieksvettigheid eraf.

doe ik dit met chaincleaner/ remmenreiniger/ benzine?

naspoelen van de ketting na het ontvetten nodig?

hoe lang laat je de ontvette ketting drogen

hoe lang/ hoe dik zet je de eerste laag squirt erop?

welk merk/ type squirt (of meerdere) heb ik nodig?

ik fiets ongeveer 2 keer per week met de mtb en ben van plan het dan ook maar gelijk op de racefiets te gaan gebruiken, die gebruik ik ook 2 keer in de week.

ik rij het hele jaar door op beide fietsen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

https://www.squirt-lube.be/?page_id=15


Of je gaat op zoek naar zo'n KMC die af fabriek al behandeld is met Squirt.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Knakworstkweker schreef: ma 31 augustus 2020, 23:14 ik bedoelde de eerste keer ontvetten

spuirt moet je op een droge 'onbehandelde' ketting aanbrengen.

dus dan moet eerst de fabrieksvettigheid eraf.

doe ik dit met chaincleaner/ remmenreiniger/ benzine?

naspoelen van de ketting na het ontvetten nodig?

hoe lang laat je de ontvette ketting drogen

hoe lang/ hoe dik zet je de eerste laag squirt erop?

welk merk/ type squirt (of meerdere) heb ik nodig?

ik fiets ongeveer 2 keer per week met de mtb en ben van plan het dan ook maar gelijk op de racefiets te gaan gebruiken, die gebruik ik ook 2 keer in de week.

ik rij het hele jaar door op beide fietsen
Nog NOOOOOOIT gedaan en ook zonder ontvetten werkt de squirt perfect.
EDIT: Het enige wat ik wel doe is de ketting even met een doek met lampolie afnemen aan de buitenkant. En dan een paar laagjes squirt er op.
Plaats reactie