Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

hoeveel km is dat? Ik sta nu op 11000
Knakworstkweker

Een update vanuit mijn kant m.b.t. het smeringsverhaal.

Ik rij nu met 2 kettingen.
Ketting 1 is inmiddels aan de 2e ronde begonnen (1e ronde 350km)
Ketting 2 hangt nu te wachten (heeft 320 km gemaakt) tot ik met ketting 1 op de 700km zit.

Beide 1x ontvet na ong. 100km van het fabrieksvet om de boeshield beter te laten 'hechten'
Verder alleen met een doek afgedaan en opnieuw boeshield aangebracht.

Aangenaam verrast!

Ketting is en blijft relatief mooi schoon, geen bijgeluiden, smeert prima, vuil blijft uitstekend buiten.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Een oud topic weer eens leven inblazen:
Ik heb nadat ik de vorige cassette vervangen heb 2 kettingen gekocht om om te wisselen. Ik heb dit na zo’n 300km gedaan, maar vervolgens schakelde het geheel niet goed meer. Volgens de LBS omdat de ketting al op de cassette was ingesleten. Dan zou ik iedere 2 ritten moeten wisselen, is dat inderdaad beter? Ik vind het dan wel een hoop werk worden.
Geen gezeik, mountainbike!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Gewoon zo vaak mogelijk. Bij elk onderhoud ketting eraf, en steeds de kortste monteren.
Vorsprung durch Pedantik.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Olieboer schreef: zo 20 februari 2022, 23:14 Een oud topic weer eens leven inblazen:
Ik heb nadat ik de vorige cassette vervangen heb 2 kettingen gekocht om om te wisselen. Ik heb dit na zo’n 300km gedaan, maar vervolgens schakelde het geheel niet goed meer. Volgens de LBS omdat de ketting al op de cassette was ingesleten. Dan zou ik iedere 2 ritten moeten wisselen, is dat inderdaad beter? Ik vind het dan wel een hoop werk worden.
Zo vaak mogelijk is het beste, maar ik zoek dat ook niet. In de praktijk wissel ik momenteel ongeveer elke 900km (de eerste keer vergeten, toen maar het interval aangehouden). Ik zit nu op ongeveer 5000km met 3 kettingen en alles schakelt nog prima.
Plaats reactie