Hoeveel kilometer op een XT-aandrijflijn?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

wpee schreef: di 15 september 2020, 10:22 haha, plaag terug

nee, nee (soms wel echt nodig), nee, jawel, klopt

https://www.strava.com/athletes/9605924

Alleen MTB

2019:
Afstand 7.880,0 km
Hoogtetoename 38.842 m

2020(tot nu)
Afstand 6.703,7 km
Hoogtetoename 27.075 m
Damn! das nog slechter dan ik reeds verwachtte.
Nieuwe poging...
Maar u bent wel verhuisd? :lol:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Tijgerhaai schreef: di 15 september 2020, 15:36 Hoe ik mijn ketting onderhoud:
Rijd hard, zet 'm nat weg. Maak de volgende dag m'n bike eens schoon. Doe niks speciaal aan de ketting. Nieuwe wax er op en zet het ding weer weg. XT groep 5000 Km zonder problemen.

Moraal van het verhaal. Doe zo min mogelijk aan je ketting als behalve nieuwe wax er op. Dan gaat het kreng het langste mee. Ontvetter en dingen met borsteltjes sloop je je ketting alleen maar sneller mee. Natuurlijk vind de LBS het normaal, dan verkoop je nog eens wat. :bier:
dit is dus precies hoe ik het ook doe en zit op bijna 5.000 op een GX/PC110 groep. Enige wat ik doe is om de 2 a 3 ritten een droge doek om de ketting, even 3x die crank ronddraaien en nieuw smeersel er op.
Knakworstkweker

Een update van mijn kant uit.

Inmiddels een week of 3 aan het rijden met een nieuwe aandrijflijn.

Eerste 100km op het fabrieksvet van de ketting gereden, daarna 1 x ontvet en boeshield aangebracht.

2 x ketting met een doek afgedaan en elke keer opnieuw boeshield aangebracht en daarna weer overtollige afgehaald.

Beide keren om en nabij de 100km gereden op de ketting.

Nu 2e smering boeshield en na deze keer wissel ik de ketting.

Van plan het dus als volgt te gaan doen:

Ketting 1 100km op fabrieksvet
Ketting 1 Ontvetten
Ketting 1 1e smering 85km gereden
Ketting 1 2e smering (nu) (185km)
Kettingswissel (ketting 1 250/300km)
Ketting 1 afdoen met doek en weghangen
Ketting 2 100km op fabrieksvet
Ketting 2 Ontvetten
Ketting 2 1e smering (100km)
Ketting 2 2e smering (200km)
Kettingwissel (ketting 2 250/300km)
Ketting 2 afdoen met doek en weghangen
Ketting 1 3e smering (300km)
Ketting 1 4e smering (400km)
Kettingwissel (ketting 1 450/ 500km)
Ketting 1 afdoen met doek en weghangen
Ketting 2 3e smering (300km)
Enz.

Ontvetten waarschijnlijk een keer op de 500km of nog een ronde later (750/800km)
Afhankelijk van hoe smerig alles wordt gezien de kans op regen toe gaat nemen.

Ben benieuwd
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

IK wordt al moe als ik naar dat lijstje kijk, theoretisch geneuzel. Je zit niet op een hometrainer waar de omstandigheden altijd gelijk zijn dus zo'n lijstje gaat echt niet werken tenzij je altijd hetzelfde rondje rijd die er altijd hetzelfde bij moet liggen en je onder dezelfde weersomstandigheden rijd. :~
Knakworstkweker

Dan moet je niet kijken.....

Ik hou graag schema's aan, is ook een richtlijn, maar 250/300 km en dan wisselen is wel de bedoeling
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: ma 21 september 2020, 19:00 Een update van mijn kant uit.

Inmiddels een week of 3 aan het rijden met een nieuwe aandrijflijn.

Eerste 100km op het fabrieksvet van de ketting gereden, daarna 1 x ontvet en boeshield aangebracht.

2 x ketting met een doek afgedaan en elke keer opnieuw boeshield aangebracht en daarna weer overtollige afgehaald.

Beide keren om en nabij de 100km gereden op de ketting.

Nu 2e smering boeshield en na deze keer wissel ik de ketting.

Van plan het dus als volgt te gaan doen:

Ketting 1 100km op fabrieksvet
Ketting 1 Ontvetten
Ketting 1 1e smering 85km gereden
Ketting 1 2e smering (nu) (185km)
Kettingswissel (ketting 1 250/300km)
Ketting 1 afdoen met doek en weghangen
Ketting 2 100km op fabrieksvet
Ketting 2 Ontvetten
Ketting 2 1e smering (100km)
Ketting 2 2e smering (200km)
Kettingwissel (ketting 2 250/300km)
Ketting 2 afdoen met doek en weghangen
Ketting 1 3e smering (300km)
Ketting 1 4e smering (400km)
Kettingwissel (ketting 1 450/ 500km)
Ketting 1 afdoen met doek en weghangen
Ketting 2 3e smering (300km)
Enz.

Ontvetten waarschijnlijk een keer op de 500km of nog een ronde later (750/800km)
Afhankelijk van hoe smerig alles wordt gezien de kans op regen toe gaat nemen.

Ben benieuwd
Je hebt toch wel het bijbehorende Boeing oliespuitje met gouden tip? Anders werkt het niet goed. Voor het beste resultaat je ketting smeren als aarde en venus in één lijn staan bij de 3e slag van 12 uur van de kerk op de grote markt.






Of wel grote onzin allemaal. 1 ketting gebruiken. Smeren met wax. Dat ding oprijden tot deze aan zijn maximale tolerantie zit. En vervangen die handel. Klaar.
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Ga ik zeker doen.


als ik mijn kettingen wissel om de 250km en lekker eigenwijs ben
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Of gewoon de hele voorraad van de LBS opkopen en na elk ritje een nieuwe ketting. :-q


ik zou ook niet iemand die 10 jaar op klantspecificatie ketting heeft gebouwd geloven
◼︎ Go round the outside.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Ketting en tandwielen zijn origineel. 12 Jaar oud, ongeveer 14 duizend kilometer.

Na elke bosrit smeer ik er wat Squirt Lube op.

Een paar keer per jaar, wanneer er erg veel stof op zit, sproei ik er wat water over en blaas het droog met de compressor (lage druk).

Het geheel is fluisterstil. De laatste maanden gaat het schakelen wat minder trefzeker.

Ik rij zelden in de modder en als ik schakel oefen ik nauwelijks druk uit op de pedalen.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je zou eigenlijk alleen nog een shirtje met de opdruk Geen gezeik, mountainbike! moeten gaan dragen. :-q
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Tijgerhaai schreef: ma 21 september 2020, 23:57



Of wel grote onzin allemaal. 1 ketting gebruiken. Smeren met wax. Dat ding oprijden tot deze aan zijn maximale tolerantie zit. En vervangen die handel. Klaar.
Met de SRAM cassettes is de cassette zoveel duurder dan de ketting dat het echt wel zin heeft meerdere kettingen te gebruiken

Maar gewoon na elke keer fietsen smeren, na een doek er over heen te halen, en ongeveer elke 10 keer fietsen gewoon de kortste ketting er op gooien is wel heel veel gemakkelijker dan dat lijstje.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ketting is een slijtage artikel. Op tijd vervangen en de rest gaat lekker lang mee. Wisselen en al dat soort gedoe is zonde van je tijd.
◼︎ Go round the outside.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Knakworstkweker schreef: ma 21 september 2020, 19:00 Eerste 100km op het fabrieksvet van de ketting gereden...
Dat spul smeert de ketting niet, 'fabrieksvet' is bedoeld als bescherming tot ie wordt gemonteerd. Volgende keer beter eerst je ketting ontvetten en smeren voor de eerste rit.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mark-xt schreef: di 22 september 2020, 13:15
Knakworstkweker schreef: ma 21 september 2020, 19:00 Eerste 100km op het fabrieksvet van de ketting gereden...
Dat spul smeert de ketting niet, 'fabrieksvet' is bedoeld als bescherming tot ie wordt gemonteerd. Volgende keer beter eerst je ketting ontvetten en smeren voor de eerste rit.
Correct en tevens juist. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: di 22 september 2020, 13:17
Mark-xt schreef: di 22 september 2020, 13:15 Dat spul smeert de ketting niet, 'fabrieksvet' is bedoeld als bescherming tot ie wordt gemonteerd. Volgende keer beter eerst je ketting ontvetten en smeren voor de eerste rit.
Correct en tevens juist. :-q
Nee, bewezen onzin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie