Tubeless montage, lucht lekt langs het ventiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

De titel is wat onduidelijk kan ik mij voorstellen :roll:
Waar mee zit is het volgende:
Ik heb een setje velgen waar tubeless banden op gemonteerd zaten. Ik heb er net 1 band afgehaald en voor mijn gravelbike er een Conti Grand Prix 5000 TL in 32 mm. op gemonteerd. De band zit aan 1 kant al netjes in de velg geplopt, de andere kant plopt er ook in als ik de druk er op houdt. Ik heb een grote 3 cil. compressor en een 500 liter aan buffervat dus ik kan er wel een tijdje druk op houden. Maar de combinatie houdt geen druk. Als ik er druk op zet dan lekt hij heel hard langs ventiel, tussen het ventiel en de velg naar buiten daar waar het ringetje aan buitenkant op het ventiel tegen de velg aangedraaid wordt. Het gaat heel snel, ik denk dat hij in binnen 10 seconde leeg is.

Nu zag ik met monteren dat een klein stukje van de gele tape over ongeveer 5 cm. niet helemaal mooi tot aan het randje van de velg geplakt zit. Ik denk dat dat met het losdrukken van de band een paar mm. is mee geschoven naar het midden van de velg.

Ik heb inmiddels al 3 verschillende ventielen in de velg gemonteerd maar met alle 3 is het hetzelfde. De oude band zat er keurig tubeless op en hield goed de druk vast.

Wat zorgt er nu voor dat de band of eigenlijk het ventiel niet goed meer afsluit? Hebben jullie een idee of dit ook wel eens aan de hand gehad? Ik vermoed dat het door de verschoven tape komt, maar kan het ook nog iets anders?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het tape moet de hele velg opvullen, van L naar R.
Als het verschoven is, dan ontstaat er dus een plek waar lucht kan omtsnappen.
Bedenk ook dat het op die plek niet goed meer plakt, anders was het al niet verschoven. Bij het schuiven is ook een kleine rimpel ontstaan, nog een plek waar lucht eeg kan.
Dus nieuw tape plakken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Ik doe altijd wat vaseline aan ventiel ,nooit problemen en in geval van nood is het altijd mogelijk om ventiel met hand los te draaien bij eventueel binnenband te plaatsen bij lek rijden indien de latex het gat niet kan dichten.

Maar eigenlijk op 15 jaar slechts eenmaal moeten toepassen.

Nu heb ik een dynaplug,maar nog niet moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er lucht langs je tape lekt, komt het meestal langs het ventiel naar buiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

Bedankt voor de reactie! Dat bevestigde mijn vermoeden dat het tape vervangen moet worden. Net het oude tape gelijk verwijderd en waar het verschoven was zat ook gelijk los was het gelijk wel duidelijk dat het lekte tussen velg en tape.

Morgen even tape halen en verder met monteren. Nog tips welke tape te halen? Ik heb eerder de gele van notubes gebruikt, maar is inmiddels betere of makkelijkere tape beschikbaar?

Net het andere wiel gedaan, daar bleef het tape gelukkig goed zitten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gele notubes is goed. Het moet wel breed genoeg zijn, dus liefst 2 mm breder dan je velg.
En dan goed strak trekken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

Mijn velg heeft een interne breedte van 21 mm. Nu heb jedie tape in 21 of 25 mm. breed.
Welke is dan het beste? 25 lijkt me te breed worden, dan heb ik. 2mm. per kant over.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb 25mm in een 25mm velg gebruikt en dat gaat soms wel eens fout bij een bandenwissel. Zelfde probleem als jij had.
Maar 4mm extra is best veel, hoewel de hiel vd band het wel op zn plek zal duwen.
En dan blijft het wel zitten bij een bandenwissel.
Denk dat ik de bredere zou kiezen en heeeel strak aantrekken.

Als je eenmaal handig bent met tubeless kan je bijna alles gebruiken. Als het maar strak over de volle breedte valt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat voor ventiel gebruik je en wat is de diameter van het ventielgat in het velgbed (ergo daar waar het ventiel moet afdichten): D6.5 of D8.5. Bepaalde combinaties werken niet met zekerheid (je kunt geluk hebben)...

(indien nieuw tape het niet oplost)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ventiel uit een oude Schwalbe biba knippen, past altijd ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bleiswijker
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 16:48

cheeta schreef: wo 26 augustus 2020, 22:36 Wat voor ventiel gebruik je en wat is de diameter van het ventielgat in het velgbed (ergo daar waar het ventiel moet afdichten): D6.5 of D8.5. Bepaalde combinaties werken niet met zekerheid (je kunt geluk hebben)...

(indien nieuw tape het niet oplost)
Ik heb mijn hoop een beetje gevestigd op het vervangen van het tape. Met het oude ventiel dichtte hij goed af totdat ik de band ging wisselen en nu lekte hij enorm zonder dat ik het ventiel gewisseld had. Daarna heb ik er nog 3 andere ventielen in gehad met andere rubber aansluitingen (vierkant, rond en kegelvormig) aan de binnenzijde van de velg maar allemaal met hetzelfde resultaat. De ventielen die ik er in gehad heb paste allemaal vrij strak in het gat, ik had zeker geen 2 mm. speling.

Natuurlijk wel bedankt voor het meedenken! Ik wist niet dat er 2 maten gebruikt werden, dat heb ik al weer geleerd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als dat NoTubes tape niet de goede breedte heeft koop je toch een ander merk waar je wel de goede breedte kunt vinden?
Er zijn er zoveel en het is allemaal (nagenoeg) hetzelfde spul. Goed passen is wel essentieel voor goed afdichten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Bleiswijker schreef: wo 26 augustus 2020, 21:44 Mijn velg heeft een interne breedte van 21 mm. Nu heb jedie tape in 21 of 25 mm. breed.
Welke is dan het beste? 25 lijkt me te breed worden, dan heb ik. 2mm. per kant over.
Als je velg intern 21mm breed is dan heb je zeer waarschijnlijk bredere tape nodig om het profiel te kunnen volgen. (Even passen met een papieren stripje en dan meten)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: do 27 augustus 2020, 08:41 Als dat NoTubes tape niet de goede breedte heeft koop je toch een ander merk waar je wel de goede breedte kunt vinden?
Er zijn er zoveel en het is allemaal (nagenoeg) hetzelfde spul. Goed passen is wel essentieel voor goed afdichten ;-)
Dat moet ik toch tegenspreken. Ik heb velgtape gehad van Hercules (www.roto.it) extra sterk, nog een ander onbekend merk en uiteindelijk die van Schwalbe.
Dat was een wereld van verschil. Die van schwalbe is oersterk, superdun (tov die Hercules) en goed te plakken. Waar die Hercules ervoor zorgde dat ik mijn band niet meer goed om mn velg kreeg, gleed ie er vanzelf omheen met die van schwalbe... Uiteindelijk ook voor de trial bike die schwalbe tape besteld en ondanks dat èn de velgen èn de banden niet TLR zijn, toch zonder al te veel problemen (extra sealant) tubeless gekregen....Zolang ik geen betere tape tegen kom blijf ik bij Schwalbe ;)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 augustus 2020, 23:53 Ventiel uit een oude Schwalbe biba knippen, past altijd ;)
En ik maar denken dat ik de enige ben die dat zo doet..
Als tape gebruik ik Tesa 4289. Probleemloos, dun en supersterk, plakt als een malle.
Rol kost geen drol.
Bovendien zit er zoveel meter op een rol dat je genoeg hebt om het vele tientallen keren fout te kunnen doen voordat het eindelijk eens een keer gelukt is :lol:
Wat wil een mens nog meer.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op do 27 augustus 2020, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie