Bepalen kettinglengte met Oval voorblad & 12 Speed cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb een hardtail met 12speed SRAM GX cassette en switch van een 32T rond naar een 34T Oval voorblad. Ik heb onderstaande filmpje van Park Tools gekeken over het bepalen van de juiste kettinglengte. Hieruit maak ik op dat ik 4 schakels moet toevoegen als punt om de nieuwe ketting door te knippen.

Er wordt in de uitzonderingen verder niet gesproken over een Oval voorblad, gelden daar nog speciale regels voor of maakt dat niet uit bij het bepalen van de kettinglengte? Ik zou het zonde vinden als ik de ketting direct vernaggel door de verkeerde lengte te kiezen. :tong

https://www.youtube.com/watch?v=O0YibMD ... ex=15&t=0s
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Maak m dan 2 schakels langer. Inkorten kan altijd nog.
Laatst gewijzigd door Scottie2000 op di 25 augustus 2020, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Nee, de kettinglengte voor rond en oval is gelijk. Wel ga je van 32 naar 34 tands, dat is + 1 schakel. Aangezien schakels per 2 gaan zou het of net moeten passen of twee schakels er bij.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Super, thanks! :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

2 tandjes erbij of eraf kan met dezelfde ketting, daar hoef je geen schakels eraf te halen of toe te voegen.
Wij doen dat standaard voor de bergen. Ik rij dan 30 voor ipv de standaard 32, maar heb er op mijn vorige fiets ook wel 34 opgegooid ipv de 32, werkte ook nog goed. Bij de Missus hetzelfde verhaal, die heeft standaard 30, in de bergen vaak 28 maar ook wel 32 gereden
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ah thanks, dat is goed om te weten. Monteer ik eerst het blad en probeer ik dan of de lengte goed is. Dan kan ik de nieuwe ketting sizen op basis van de oude ketting, dat is helemaal makkelijk :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurf schreef: wo 26 augustus 2020, 08:23 2 tandjes erbij of eraf kan met dezelfde ketting, daar hoef je geen schakels eraf te halen of toe te voegen.
Wij doen dat standaard voor de bergen. Ik rij dan 30 voor ipv de standaard 32, maar heb er op mijn vorige fiets ook wel 34 opgegooid ipv de 32, werkte ook nog goed. Bij de Missus hetzelfde verhaal, die heeft standaard 30, in de bergen vaak 28 maar ook wel 32 gereden
Ja maar dan ga je er van uit dat voorheen de ketting op de juiste langte was.

Maar omdat de oude situatie ook werkt met 2 schakels korter, kan je nu best wel in de problemen komen.
Dus, de juiste lengte bepalen, of gewoon 2 schakels toevoegen, je kan ze er altijd nog tussenuit halen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Daar heb je een punt!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie