update tandwielen of naar 1x11 gaan?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Dag allen, ik heb een Specialized Epic comp uit 2017 (https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 90317-5005) en wil iets met de tandwielverhouding. Ik ben 1,96 lang en weeg 84 kilo en ben dus niet op zoek naar de laatste grammetjes om gewicht te besparen maar wil gewoon lekkerder fietsen.

Ik merk echter dat de tandwielverhouding welke nu nog origineel is niet voldoet. Het binnenblad gebruik ik weinig en de zwaarste versnelling vind ik nog vrij licht. Voornamelijk fiets in regio overijssel op de bekende routes en over de grens in Duitsland waar het toch iets heuvelachtiger is.

Nu twijfel ik om naar 1x11 te gaan (wat kan ik van mijn huidige set up nog gebruiken? ) of om enkel het buitenblad te veranderen in een 36 tands ipv 34. Wat zouden jullie doen?
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nog eens kritisch kijken wat je exact wel en niet gebruikt en een bierviltje pakken om overbrengingsverhoudingen uit te rekenen van wat je nu gebruikt en de opties die je hebt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mrfrank schreef: zo 2 augustus 2020, 21:19 Dag allen, ik heb een Specialized Epic comp uit 2017 (https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 90317-5005) en wil iets met de tandwielverhouding. Ik ben 1,96 lang en weeg 84 kilo en ben dus niet op zoek naar de laatste grammetjes om gewicht te besparen maar wil gewoon lekkerder fietsen.

Ik merk echter dat de tandwielverhouding welke nu nog origineel is niet voldoet. Het binnenblad gebruik ik weinig en de zwaarste versnelling vind ik nog vrij licht. Voornamelijk fiets in regio overijssel op de bekende routes en over de grens in Duitsland waar het toch iets heuvelachtiger is.

Nu twijfel ik om naar 1x11 te gaan (wat kan ik van mijn huidige set up nog gebruiken? ) of om enkel het buitenblad te veranderen in een 36 tands ipv 34. Wat zouden jullie doen?
Gewoon een 36 erop. Minste moeite. Maar het verschil tov nu zal ook niet schokkend zijn. Met ombouwen naar 1x11 win je wat gewicht, en scheelt wat schoonmaken. Hoe zwaar dat weegt moet je zelf inschatten.
Maar hoe hard fiets je dan? Want met 34x11 kun je makkelijk dik boven de 30 met een beetje fatsoenlijk beentempo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

36 met een 1x setup wordt krap op sommige frames, of je moet een flinke offset kiezen.
Voorblad komt anders tegen de chainstays.
Maar 2x, met 36-24 aan de voorkant kan bijna altijd.
Met 36 win je nog niet veel % tov. 34, maar wellicht past 38 ook nog wel. (met 38 win je ruim 10%, vergelijkbaar met 1 kransje achter)
Bij een 1x setup heb je zelfs kans dat je naar 32 terug moet en dan heb je alleen maar verlies. (tov. wat je wilt bereiken).
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 2 augustus 2020, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het voordeel van een 1x setup is dat je vrij makkelijk tandwielen kunt wisselen als je ergens heen gaat waar je een zwaarder of lichter verzet wil. Als voorbeeld: ik ben net terug van een paar weken bergachtig gebied en monteerde een 30 voor. In de afdalingen daar was meetrappen echt niet nodig. Op de 11 houdt het dan bij 35 km/u ongeveer op. Vandaag heb ik de 36 er weer opgezet voor midden en noord Nederland.

Als je wilt overstappen is alleen je shifter en buitenkabel te behouden. Je zal een nieuw (narrow-wide) voortandwiel nodig hebben. Dat mag een 1x 10, 11 of 12 tandwiel zijn, die zijn allemaal compatibel. De derailleur moet een clutch hebben en lange kooi om het grotere verschil tussen kleinste en grootste kransje aan te kunnen. De cassette kun je behouden maar waarschijnlijk wil je iets met een groter bereik. Omdat je de tandwielen vernieuwt heb je sowieso ook een nieuwe ketting nodig. Deze zal mogelijk ook iets langer zijn dan je huidige. Het is helaas dus niet alleen een kwestie van de voorderailleur en binnenblad eraf schroeven.

Voordat je eraan begint zou ik wel eerst met een online tool als ritzelrechner aan de slag gaan om te zien wat je er mee opschiet en/of inlevert qua overbrenging, cadans en tussenstappen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De voorderailleur kan maximaal 10t verschil schakelen. Als je een 36t buitenblad monteert moet je je binnenblad ook door een 26t exemplaar vervangen.
modder zuigt!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Oli4k schreef: zo 2 augustus 2020, 22:09 Het voordeel van een 1x setup is dat je vrij makkelijk tandwielen kunt wisselen als je ergens heen gaat waar je een zwaarder of lichter verzet wil. Als voorbeeld: ik ben net terug van een paar weken bergachtig gebied en monteerde een 30 voor. In de afdalingen daar was meetrappen echt niet nodig. Op de 11 houdt het dan bij 35 km/u ongeveer op. Vandaag heb ik de 36 er weer opgezet voor midden en noord Nederland.

Als je wilt overstappen is alleen je shifter en buitenkabel te behouden. Je zal een nieuw (narrow-wide) voortandwiel nodig hebben. Dat mag een 1x 10, 11 of 12 tandwiel zijn, die zijn allemaal compatibel. De derailleur moet een clutch hebben en lange kooi om het grotere verschil tussen kleinste en grootste kransje aan te kunnen. De cassette kun je behouden maar waarschijnlijk wil je iets met een groter bereik. Omdat je de tandwielen vernieuwt heb je sowieso ook een nieuwe ketting nodig. Deze zal mogelijk ook iets langer zijn dan je huidige. Het is helaas dus niet alleen een kwestie van de voorderailleur en binnenblad eraf schroeven.

Voordat je eraan begint zou ik wel eerst met een online tool als ritzelrechner aan de slag gaan om te zien wat je er mee opschiet en/of inlevert qua overbrenging, cadans en tussenstappen.
Wellicht beter om dan gelijk de stap te maken naar 1x12? Dan is het bereik natuurlijk groter en ik moet toch alles al vervangen. Ik had de vraag ook al heel even bij mijn lbs neer gelegd maar volgens hem moet er ook een andere crank in, hoeft dit dus niet of begrijp ik het gewoon niet :~ (wat heel aannemelijk zou zijn, haha)
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mark-xt schreef: zo 2 augustus 2020, 22:54 De voorderailleur kan maximaal 10t verschil schakelen. Als je een 36t buitenblad monteert moet je je binnenblad ook door een 26t exemplaar vervangen.
Wie zegt dat?
Jaren met 36-22 gereden (Shimano XT).
Was indertijd ook een combi die Shimano zelf ook gebruikte.
Ik weet bijna zeker dat de specs nog ruimer zijn dan 10 tandjes.

[EDIT]ik zie bij een 11 speed exemplaar idd max 10t staan[/EDIT]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Mark-xt schreef: zo 2 augustus 2020, 22:54 De voorderailleur kan maximaal 10t verschil schakelen. Als je een 36t buitenblad monteert moet je je binnenblad ook door een 26t exemplaar vervangen.
Dit wist ik dus niet! Goede tip!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 2 augustus 2020, 23:15 Wie zegt dat?
Jaren met 36-22 gereden (Shimano XT).
Was indertijd ook een combi die Shimano zelf ook gebruikte.
Ik weet bijna zeker dat de specs nog ruimer zijn dan 10 tandjes.
Shimano. En ja, Shimano is conservatief met z'n specs, maar het is de vraag of je het dan wel zo lekker schakelend krijgt afgesteld.

Mrfrank schreef: zo 2 augustus 2020, 23:00 Ik had de vraag ook al heel even bij mijn lbs neer gelegd maar volgens hem moet er ook een andere crank in, hoeft dit dus niet of begrijp ik het gewoon niet :~ (wat heel aannemelijk zou zijn, haha)
Er hoeft geen nieuwe crank in. De kettingbladen zijn op je crank gemonteerd met een spider. Deze kan worden vervangen door een 1x cinch direct mount kettingblad.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mark-xt schreef: zo 2 augustus 2020, 23:28
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 2 augustus 2020, 23:15 Wie zegt dat?
Jaren met 36-22 gereden (Shimano XT).
Was indertijd ook een combi die Shimano zelf ook gebruikte.
Ik weet bijna zeker dat de specs nog ruimer zijn dan 10 tandjes.
Shimano. En ja, Shimano is conservatief met z'n specs, maar het is de vraag of je het dan wel zo lekker schakelend krijgt afgesteld.
Werkt prima, ik heb op de Pivot ook een 2x11 setup met 11-42 cassette (sunrace) met een 2x (36/24) XT m8000 tandwielen en derrie) gereden. 2x10 volgens de specs is 14t verschil.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Nadat ik afgelopen tijd wat beter opgelet heb toch maar aan de slag gegaan :winkie: . De voorderailleur is eraf maar gebruik nog de 11-42 cassette. Ovaal 32t (twijfelde tussen 32 en 34) voor gemonteerd en de SLX shifter vervangen voor een XT shifter. Heel benieuwd hoe dit gaat en hoeveel "topsnelheid" ik tekort kom... Cassette zal nog wel vervangen worden maar wil eerst testen of dit werkt en geen spijt heb van het verwijderen van mijn voor derailleur.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mrfrank schreef: zo 2 augustus 2020, 21:19 Het binnenblad gebruik ik weinig en de zwaarste versnelling vind ik nog vrij licht.
Lijkt me dus dat je de voorderailleur gaat missen want nu blijft het zwaarste verzet te licht. Het zou logischer zijn om de dubbel te behouden en voor zowel het kleine als het grote blad een paar tandjes groter te kiezen. Je gaat dan beide bladen gebruiken en kunt een groter bereik, ehm, bereiken dan met een enkel voorblad.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Ik dacht ook even, huh :~

Vinden dat je te licht trapt en als dan oplossing een kleiner voortandwiel monteren waarmee je over de hele range nog lichter gaat trappen :winkie:

Hoop dat het je bevalt :lol:
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Hahaha snap mezelf soms ook niet! Meest logische zou inderdaad zijn om naar een 26-36 te gaan maar wilde stiekem toch eigenlijk ook heel graag van mn voor derailleur af :oops: ...

Nu eerst maar een paar ritjes maken en dan zie ik het wel, grote kans dat het toch nog een ovaal 34t wordt met een 11-46 cassette. Lever ik qua snelheid niet in ten opzichte van de oude situatie maar kan ik toch nog omhoog komen wanneer het steiler wordt.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Plaats reactie