Dag allen, ik heb een Specialized Epic comp uit 2017 (https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 90317-5005) en wil iets met de tandwielverhouding. Ik ben 1,96 lang en weeg 84 kilo en ben dus niet op zoek naar de laatste grammetjes om gewicht te besparen maar wil gewoon lekkerder fietsen.
Ik merk echter dat de tandwielverhouding welke nu nog origineel is niet voldoet. Het binnenblad gebruik ik weinig en de zwaarste versnelling vind ik nog vrij licht. Voornamelijk fiets in regio overijssel op de bekende routes en over de grens in Duitsland waar het toch iets heuvelachtiger is.
Nu twijfel ik om naar 1x11 te gaan (wat kan ik van mijn huidige set up nog gebruiken? ) of om enkel het buitenblad te veranderen in een 36 tands ipv 34. Wat zouden jullie doen?
update tandwielen of naar 1x11 gaan?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Nog eens kritisch kijken wat je exact wel en niet gebruikt en een bierviltje pakken om overbrengingsverhoudingen uit te rekenen van wat je nu gebruikt en de opties die je hebt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gewoon een 36 erop. Minste moeite. Maar het verschil tov nu zal ook niet schokkend zijn. Met ombouwen naar 1x11 win je wat gewicht, en scheelt wat schoonmaken. Hoe zwaar dat weegt moet je zelf inschatten.Mrfrank schreef: ↑zo 2 augustus 2020, 21:19 Dag allen, ik heb een Specialized Epic comp uit 2017 (https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 90317-5005) en wil iets met de tandwielverhouding. Ik ben 1,96 lang en weeg 84 kilo en ben dus niet op zoek naar de laatste grammetjes om gewicht te besparen maar wil gewoon lekkerder fietsen.
Ik merk echter dat de tandwielverhouding welke nu nog origineel is niet voldoet. Het binnenblad gebruik ik weinig en de zwaarste versnelling vind ik nog vrij licht. Voornamelijk fiets in regio overijssel op de bekende routes en over de grens in Duitsland waar het toch iets heuvelachtiger is.
Nu twijfel ik om naar 1x11 te gaan (wat kan ik van mijn huidige set up nog gebruiken? ) of om enkel het buitenblad te veranderen in een 36 tands ipv 34. Wat zouden jullie doen?
Maar hoe hard fiets je dan? Want met 34x11 kun je makkelijk dik boven de 30 met een beetje fatsoenlijk beentempo.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
36 met een 1x setup wordt krap op sommige frames, of je moet een flinke offset kiezen.
Voorblad komt anders tegen de chainstays.
Maar 2x, met 36-24 aan de voorkant kan bijna altijd.
Met 36 win je nog niet veel % tov. 34, maar wellicht past 38 ook nog wel. (met 38 win je ruim 10%, vergelijkbaar met 1 kransje achter)
Bij een 1x setup heb je zelfs kans dat je naar 32 terug moet en dan heb je alleen maar verlies. (tov. wat je wilt bereiken).
Voorblad komt anders tegen de chainstays.
Maar 2x, met 36-24 aan de voorkant kan bijna altijd.
Met 36 win je nog niet veel % tov. 34, maar wellicht past 38 ook nog wel. (met 38 win je ruim 10%, vergelijkbaar met 1 kransje achter)
Bij een 1x setup heb je zelfs kans dat je naar 32 terug moet en dan heb je alleen maar verlies. (tov. wat je wilt bereiken).
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 2 augustus 2020, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Het voordeel van een 1x setup is dat je vrij makkelijk tandwielen kunt wisselen als je ergens heen gaat waar je een zwaarder of lichter verzet wil. Als voorbeeld: ik ben net terug van een paar weken bergachtig gebied en monteerde een 30 voor. In de afdalingen daar was meetrappen echt niet nodig. Op de 11 houdt het dan bij 35 km/u ongeveer op. Vandaag heb ik de 36 er weer opgezet voor midden en noord Nederland.
Als je wilt overstappen is alleen je shifter en buitenkabel te behouden. Je zal een nieuw (narrow-wide) voortandwiel nodig hebben. Dat mag een 1x 10, 11 of 12 tandwiel zijn, die zijn allemaal compatibel. De derailleur moet een clutch hebben en lange kooi om het grotere verschil tussen kleinste en grootste kransje aan te kunnen. De cassette kun je behouden maar waarschijnlijk wil je iets met een groter bereik. Omdat je de tandwielen vernieuwt heb je sowieso ook een nieuwe ketting nodig. Deze zal mogelijk ook iets langer zijn dan je huidige. Het is helaas dus niet alleen een kwestie van de voorderailleur en binnenblad eraf schroeven.
Voordat je eraan begint zou ik wel eerst met een online tool als ritzelrechner aan de slag gaan om te zien wat je er mee opschiet en/of inlevert qua overbrenging, cadans en tussenstappen.
Als je wilt overstappen is alleen je shifter en buitenkabel te behouden. Je zal een nieuw (narrow-wide) voortandwiel nodig hebben. Dat mag een 1x 10, 11 of 12 tandwiel zijn, die zijn allemaal compatibel. De derailleur moet een clutch hebben en lange kooi om het grotere verschil tussen kleinste en grootste kransje aan te kunnen. De cassette kun je behouden maar waarschijnlijk wil je iets met een groter bereik. Omdat je de tandwielen vernieuwt heb je sowieso ook een nieuwe ketting nodig. Deze zal mogelijk ook iets langer zijn dan je huidige. Het is helaas dus niet alleen een kwestie van de voorderailleur en binnenblad eraf schroeven.
Voordat je eraan begint zou ik wel eerst met een online tool als ritzelrechner aan de slag gaan om te zien wat je er mee opschiet en/of inlevert qua overbrenging, cadans en tussenstappen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
- Mijn mountainbike: Carbonda FM936
Wellicht beter om dan gelijk de stap te maken naar 1x12? Dan is het bereik natuurlijk groter en ik moet toch alles al vervangen. Ik had de vraag ook al heel even bij mijn lbs neer gelegd maar volgens hem moet er ook een andere crank in, hoeft dit dus niet of begrijp ik het gewoon niet (wat heel aannemelijk zou zijn, haha)Oli4k schreef: ↑zo 2 augustus 2020, 22:09 Het voordeel van een 1x setup is dat je vrij makkelijk tandwielen kunt wisselen als je ergens heen gaat waar je een zwaarder of lichter verzet wil. Als voorbeeld: ik ben net terug van een paar weken bergachtig gebied en monteerde een 30 voor. In de afdalingen daar was meetrappen echt niet nodig. Op de 11 houdt het dan bij 35 km/u ongeveer op. Vandaag heb ik de 36 er weer opgezet voor midden en noord Nederland.
Als je wilt overstappen is alleen je shifter en buitenkabel te behouden. Je zal een nieuw (narrow-wide) voortandwiel nodig hebben. Dat mag een 1x 10, 11 of 12 tandwiel zijn, die zijn allemaal compatibel. De derailleur moet een clutch hebben en lange kooi om het grotere verschil tussen kleinste en grootste kransje aan te kunnen. De cassette kun je behouden maar waarschijnlijk wil je iets met een groter bereik. Omdat je de tandwielen vernieuwt heb je sowieso ook een nieuwe ketting nodig. Deze zal mogelijk ook iets langer zijn dan je huidige. Het is helaas dus niet alleen een kwestie van de voorderailleur en binnenblad eraf schroeven.
Voordat je eraan begint zou ik wel eerst met een online tool als ritzelrechner aan de slag gaan om te zien wat je er mee opschiet en/of inlevert qua overbrenging, cadans en tussenstappen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wie zegt dat?
Jaren met 36-22 gereden (Shimano XT).
Was indertijd ook een combi die Shimano zelf ook gebruikte.
Ik weet bijna zeker dat de specs nog ruimer zijn dan 10 tandjes.
[EDIT]ik zie bij een 11 speed exemplaar idd max 10t staan[/EDIT]
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Shimano. En ja, Shimano is conservatief met z'n specs, maar het is de vraag of je het dan wel zo lekker schakelend krijgt afgesteld.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 2 augustus 2020, 23:15 Wie zegt dat?
Jaren met 36-22 gereden (Shimano XT).
Was indertijd ook een combi die Shimano zelf ook gebruikte.
Ik weet bijna zeker dat de specs nog ruimer zijn dan 10 tandjes.
Er hoeft geen nieuwe crank in. De kettingbladen zijn op je crank gemonteerd met een spider. Deze kan worden vervangen door een 1x cinch direct mount kettingblad.
modder zuigt!
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Werkt prima, ik heb op de Pivot ook een 2x11 setup met 11-42 cassette (sunrace) met een 2x (36/24) XT m8000 tandwielen en derrie) gereden. 2x10 volgens de specs is 14t verschil.Mark-xt schreef: ↑zo 2 augustus 2020, 23:28Shimano. En ja, Shimano is conservatief met z'n specs, maar het is de vraag of je het dan wel zo lekker schakelend krijgt afgesteld.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 2 augustus 2020, 23:15 Wie zegt dat?
Jaren met 36-22 gereden (Shimano XT).
Was indertijd ook een combi die Shimano zelf ook gebruikte.
Ik weet bijna zeker dat de specs nog ruimer zijn dan 10 tandjes.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
- Mijn mountainbike: Carbonda FM936
Nadat ik afgelopen tijd wat beter opgelet heb toch maar aan de slag gegaan . De voorderailleur is eraf maar gebruik nog de 11-42 cassette. Ovaal 32t (twijfelde tussen 32 en 34) voor gemonteerd en de SLX shifter vervangen voor een XT shifter. Heel benieuwd hoe dit gaat en hoeveel "topsnelheid" ik tekort kom... Cassette zal nog wel vervangen worden maar wil eerst testen of dit werkt en geen spijt heb van het verwijderen van mijn voor derailleur.
Lijkt me dus dat je de voorderailleur gaat missen want nu blijft het zwaarste verzet te licht. Het zou logischer zijn om de dubbel te behouden en voor zowel het kleine als het grote blad een paar tandjes groter te kiezen. Je gaat dan beide bladen gebruiken en kunt een groter bereik, ehm, bereiken dan met een enkel voorblad.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 851
- Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
- Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon
Ik dacht ook even, huh
Vinden dat je te licht trapt en als dan oplossing een kleiner voortandwiel monteren waarmee je over de hele range nog lichter gaat trappen
Hoop dat het je bevalt
Vinden dat je te licht trapt en als dan oplossing een kleiner voortandwiel monteren waarmee je over de hele range nog lichter gaat trappen
Hoop dat het je bevalt
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 219
- Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
- Mijn mountainbike: Carbonda FM936
Hahaha snap mezelf soms ook niet! Meest logische zou inderdaad zijn om naar een 26-36 te gaan maar wilde stiekem toch eigenlijk ook heel graag van mn voor derailleur af ...
Nu eerst maar een paar ritjes maken en dan zie ik het wel, grote kans dat het toch nog een ovaal 34t wordt met een 11-46 cassette. Lever ik qua snelheid niet in ten opzichte van de oude situatie maar kan ik toch nog omhoog komen wanneer het steiler wordt.
Nu eerst maar een paar ritjes maken en dan zie ik het wel, grote kans dat het toch nog een ovaal 34t wordt met een 11-46 cassette. Lever ik qua snelheid niet in ten opzichte van de oude situatie maar kan ik toch nog omhoog komen wanneer het steiler wordt.