Remzuigers komen steeds helemaal terug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik heb de remblokjes van mijn XTR-remmen vervangen. Daarvoor heb ik de zuigers teruggeduwd, nieuwe remblokjes ertussen en normaal is het dan een paar keer pompen en je hebt weer remdruk. Alleen nu helpt het pompen niet, hoe vaak/stevig ik het ook doe/ De zuigers gaan altijd exact net zoveel weer terug als ze uit gaan en de blokjes blijven dus veel te ver van de schijf. Ik heb de zuigers schoongemaakt, maar dat helpt niet.

Tips?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zit er geen lucht in de remkabel? Dit zou je ook kunnen controleren.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29975
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Remmen een flink aantal keer snel achter elkaar inknijpen (maar niet te diep, daar houdt de remhendel niet van)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Koban schreef: ma 27 juli 2020, 20:42 Zit er geen lucht in de remkabel? Dit zou je ook kunnen controleren.
Voor het wisselen van de blokjes niet, dus ik zou niet weten waarom nu wel?
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 juli 2020, 20:43 Remmen een flink aantal keer snel achter elkaar inknijpen (maar niet te diep, daar houdt de remhendel niet van)

Heb ik talloze keren gedaan, ook met slepende rem gefietst, maakt allemaal helemaal helemaal niets uit helaas.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Heel vreemd, maar probeer eens het volgende...om de remgreep een tiewrap en flink strak aantrekken. Nachtje laten staan en morgen nog eens proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29975
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Miob schreef: ma 27 juli 2020, 20:48
Koban schreef: ma 27 juli 2020, 20:42 Zit er geen lucht in de remkabel? Dit zou je ook kunnen controleren.
Voor het wisselen van de blokjes niet, dus ik zou niet weten waarom nu wel?
Lucht kan er in zijn gekomen door combi van versleten blokjes en iets te weinig olie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29975
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Miob schreef: ma 27 juli 2020, 20:49
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 juli 2020, 20:43 Remmen een flink aantal keer snel achter elkaar inknijpen (maar niet te diep, daar houdt de remhendel niet van)

Heb ik talloze keren gedaan, ook met slepende rem gefietst, maakt allemaal helemaal helemaal niets uit helaas.
Met slepende rem fietsen helpt hier niet.
Je moet je rem 'oppompen'.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De zuigers terug geduwd, dat heb je wel met (de oude) remblokjes ertussen gedaan? Dus niet rechtstreeks op de zuigertjes? XTR (en XT, misschien SLX ook nog wel) heeft keramische zuigertjes, die zijn heel kwetsbaar.

Wat je kunt proberen om de zuigertjes iets verder naar buiten te krijgen, maar let op, eigen risico: schijf er tussenuit en de rem zo ver inknijpen dat de zuigertjes meer naar buiten komen. Niet te ver, want je wilt niet dat ze eruit ploppen... ;-)

Wel apart, normaalgesproken is een paar keer pompen genoeg om de boel weer goed te krijgen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29975
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

SLX heeft ook keramische zuigers.
En scherp opgemerkt, de cer.pistons barsten als je ze met een schroevendraaier terug duwt.
Altijd met de oude blokjes ertussen, of met een plastic gereedschapje, bijv.een plastic bandenlichter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik krijg de indruk dat er te weinig olie in je leiding zit. Als je het bovenste dopje naast je remhendel losdraait, dan kun je daar evt wat olie bijvullen (minerale olie).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik had laatst het omgekeerde.
Blokken vervangen en de zuigers kreeg ik met geen mogelijkheid helemaal terug (vlak met de klauw), gevolg was dat het boeltje aanliep als een gek.

Heb er toen een druppel olie uitgelaten en toen was het perfect.

Zoals gezegd een beetje olie erbij en opnieuw ontluchten.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Mark-V schreef: di 28 juli 2020, 00:10 Ik krijg de indruk dat er te weinig olie in je leiding zit. Als je het bovenste dopje naast je remhendel losdraait, dan kun je daar evt wat olie bijvullen (minerale olie).
Ik zal dit eens proberen, thx.

Ik heb bij de nieuwe remblokjes ook en tool gehaald om de remzuigers uit elkaar te duwen, dus dat zou goed gegaan moeten zijn.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik heb de remmen ontlucht (en daarmee ook de olie bijgevuld), maar gene resultaat: de remmen zijn nog steeds te zacht doordat de zuigers te ver terug gaan als ik de remhendel loslaat. Iemand nog ideeen?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Bleed block gebruikt met ontluchten? Het is bij beide remmen toch? Dat geeft toch wel aan dat er waarschijnlijk toch iets niet helemaal goed gegaan is met wisselen/ontluchten ipv dat er wat stuk zou zijn..
Plaats reactie