Schakelprobleempje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik ben doorgaans handig genoeg om een derailleur goed afgesteld te krijgen maar loop nu toch ergens tegenaan waar ik niet 1-2-3 uitkom.
Het betreft een 2 x11 SLX systeem wat het inmiddels 4500 km goed gedaan heeft.
Echter ineens heeft het de neiging om even te "aarzelen" alvorens van "10 naar 11" te schakelen.
Verminder ik de kabelspanning met een kwartslag wordt het "aarzelen" minder en met een halve slag is het weg. Mooi, problem solved zou je denken.....helaas niet. Als ik met deze afstelling van 9 naar 10 wil schakelen slaat ie 10 over en gaat heel even naar 11 om vervolgens alsnog op 10 terecht te komen 😱

Hoop dat het beetje te volgen is... het grootste tandwiel achter noem ik de 1 , de kleinste de 11...dit ter verduideling in dit verhaal.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Wat heb je verder al geprobeerd en gecontroleerd?
B-tension Staat deze goed afgesteld? Laatst gehad dat deze niet goed stond. Met gevolg slecht schakkelen.
Ketting gecontroleerd. Is deze nog goed of toe aan vervanging?

Check This, Before You Snap The Chain On New Shimano 1x12 SLX, XT Or XTR Drivetrain...
https://www.youtube.com/watch?v=cxZVXVyedf0

How To Adjust Rear Derailleur On Bike With 1x10 1x11 1x12 Drivetrain. Index
https://www.youtube.com/watch?v=3Mq5x7VAWhw

Filmpjes van Park tool of GMBN ook aanraders.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik gok tijd voor nieuwe kabels
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Marke schreef: ma 27 juli 2020, 20:46 Ik gok tijd voor nieuwe kabels
Dat lijkt me niet, maar ik zal ze in ieder geval even smeren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dunne olie gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Koban schreef: ma 27 juli 2020, 20:32 Wat heb je verder al geprobeerd en gecontroleerd?
B-tension Staat deze goed afgesteld? Laatst gehad dat deze niet goed stond. Met gevolg slecht schakkelen.
Ketting gecontroleerd. Is deze nog goed of toe aan vervanging?

Check This, Before You Snap The Chain On New Shimano 1x12 SLX, XT Or XTR Drivetrain...
https://www.youtube.com/watch?v=cxZVXVyedf0

How To Adjust Rear Derailleur On Bike With 1x10 1x11 1x12 Drivetrain. Index
https://www.youtube.com/watch?v=3Mq5x7VAWhw

Filmpjes van Park tool of GMBN ook aanraders.
Ik ga eens wat proberen met die B-tension schroef maar daar is niet aan gedraaid en voordien werkte alles 100% .
Ik lees / hoor van mensen bij wie bij 2500 de cassette en ketting al "op" zijn. Ik ben best een poetser en smeerlap 😉dus mijn set ziet er nog prima uit, het slaat ook niet over in een versnelling als je flink kracht zet dus zou nog even mee kunnen lijkt me.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 juli 2020, 21:03 Dunne olie gebruiken.
Ah ! 😳 Ik ben recent van olie naar squirt lube overgestapt....zou dat het zijn ?
( zou ik wel jammer vinden, want dat spul bevalt me verder supergoed )
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat zal het niet zijn, want dan had je dit al vaker kunnen lezen aangezien squirt heel populair is. O.a. ook bij mij. ;-)
Wellicht dat je kabel niet soepel loopt of dat er wat klontjes wax in je cassette zitten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

gijsje schreef: ma 27 juli 2020, 21:13
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 juli 2020, 21:03 Dunne olie gebruiken.
Ah ! 😳 Ik ben recent van olie naar squirt lube overgestapt....zou dat het zijn ?
( zou ik wel jammer vinden, want dat spul bevalt me verder supergoed )
Op de kabels?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 juli 2020, 21:18
gijsje schreef: ma 27 juli 2020, 21:13

Ah ! 😳 Ik ben recent van olie naar squirt lube overgestapt....zou dat het zijn ?
( zou ik wel jammer vinden, want dat spul bevalt me verder supergoed )
Op de kabels?
Ah...misverstandje ! 😅
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

gijsje schreef: ma 27 juli 2020, 21:10
Koban schreef: ma 27 juli 2020, 20:32.......
Ik ga eens wat proberen met die B-tension schroef maar daar is niet aan gedraaid en voordien werkte alles 100% .
Ik lees / hoor van mensen bij wie bij 2500 de cassette en ketting al "op" zijn. Ik ben best een poetser en smeerlap 😉dus mijn set ziet er nog prima uit, het slaat ook niet over in een versnelling als je flink kracht zet dus zou nog even mee kunnen lijkt me.
Voor de ketting zou ik eens kijken met een ketting checker. Kan geen kwaad om dit eens in de zoveel tijd eens te doen. Zo’n checker kost niet zoveel.

Schroefjes kunnen altijd los trillen etc. Dus controleren kan geen kwaad. Controleer bij problemen zelf:
* is er niks verbogen?
* ketting (is deze aan vervanging toe)
* is binnen en buiten kabel nog goed. Eventueel smeren met olie. Of toch vervangen...
* L H of deze goed staan
* B tension
* kabel spanning

Filmpje van Park Tools laat ook goed zien hoe je per tandwiel controleert/ kunt horen of deze goed loopt. En hoe je dit goed kunt afstellen...

Zelf nog nooit problemen ervaren met schakelen door gebruik van dry or wet lub op de ketting...
Laatst gewijzigd door Koban op ma 27 juli 2020, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik ga ermee aan de slag, dank voor de adviezen tot dusver 👍
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat over dry-lube en olie was een misverstand.
Ik reageerde op het smeren vd kabel.
Dat doe je gewoon niet, of hooguit met dunne olie.
Zeker niet met verdunde olie (wax, spuitbus enz).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Moeilijk naar de allerkleinste kransjes schakelen is vaak toch de kabel. De veerspanning die de derailleurkooi naar buiten trekt is op z'n laagst in die positie, dus een stroef lopende kabel geeft het snelst problemen op de kleine kransjes.

Naar een groter kransje speelt het veel minder snel omdat je dan je eigen kracht gebruikt en niet van de veerspanning afhankelijk bent. En dan druk je gewoon wat harder ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 juli 2020, 21:39 Dat over dry-lube en olie was een misverstand.
Ik reageerde op het smeren vd kabel.
Dat doe je gewoon niet, of hooguit met dunne olie.
Zeker niet met verdunde olie (wax, spuitbus enz).
Dat was me al duidelijk hoor 😉 volgens mij hebben de buitenkabels een teflon voering, smeren zou niet nodig moeten zijn.
Plaats reactie