Cube Acid, alle lagers vervangen...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Maarten1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:20

Hallo
Ik ben nieuw hier, ik woon tussen de bossen omringd door mtb parcours. Mijn zoon van 10 had al een mtb, om samen in de modder te Gaan spelen heb ik een occasie Cube aangeschaft voor een prikje (€100), betreft een:

Cube Acid competition van 2012 (de wit/zwarte)

Nu heeft deze lage prijs er wel alles mee te maken dat alles wat rammelt aan de fiets, zo moeten volgende zaken aangepakt worden:
- trapaslagers
- cassette zit wat speling op dus: nieuwe body
- lagers in het stuur (head)
- voorvork staat plat (rock-schox)

Buiten de service kit voor de voorvorkvering kan ik niet met zekerheid vinden wat ik precies nodig heb, daardoor kan ik niet de juiste tools vinden om de crank en cassette te verwijderen.

Kan er mij iemand op weg helpen waar ik precies naar op zoek moet?
Ben het gewoon om aan auto’s te werken waar het vinden vd juiste onderdelen mij toch makkelijker lijkt...

Bedankt voor de tips!!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vaak is het handig als je ons informeert over merk en type van de onderdelen. Bijvoorbeeld wat voor cassette is het. Er valt vast wel ergens online een spec-list van het origineel te vinden.

Is het deze?

viewtopic.php?t=92491

Heb je je voorvork al proberen op te pompen?
Maarten1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:20

Dag Willem
Bedankt voor je reactie! Het is onderdaad deze fiets!
Ik de vork opgepompt op volgens de druk die op het plaatje staat. Maar deze lijkt te lossen
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Als je je locatie doorgeeft is er misschien wel een forum lid in de buurt die je een beetje op weg wil helpen.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Maarten1976 schreef: vr 10 juli 2020, 18:34 Kan er mij iemand op weg helpen waar ik precies naar op zoek moet?
Ben het gewoon om aan auto’s te werken waar het vinden vd juiste onderdelen mij toch makkelijker lijkt...

Kijk bijvoorbeeld achterop de crank: daar staat waarschijnlijk iets in de trant van Shimano FC-M-huppeldepup.

Al je weet wat voor crank je hebt, weet je wat voor trapas je nodig hebt en tools je nodig hebt, of kunnen wij het je zo vertellen.

Cassettebody: ook de naaf staat waarschijnlijk Shimano FH-Mhuppeldepup.

Achterop de derailleur staat RD-M.... you know the drill.



Vergeleken met een auto is een fiets een simpel ding :bier: :-q
Everybody bought a new bike!
Maarten1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:20

Bedankt voor jullie reacties!
Ik woon in Brugge/België, zal helaas niet veel forumleden in de buurt vinden.

Wat de nummers betreft:

Crank: FC-M522, heb hier de lagers nodig, ook de tandwielen mogen wel eens vervangen worden

Cassette: shimano CS HG 30-9, Ook de body moet vervangen worden

Head (stuur): FSA, ook weer de lagers
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Brugge, bossen, modder ... Ik gok ten zuiden ... Schobbejak route heeft minder bos en Zeebrugge al helemaal niet.
Maarten1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:20

Luhmann schreef: za 11 juli 2020, 12:35 Brugge, bossen, modder ... Ik gok ten zuiden ... Schobbejak route heeft minder bos en Zeebrugge al helemaal niet.
Inderdaad: Hertsberge: Kampveld, Bulskampveld, vagevuurbossen,... modder genoeg:)
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

:D nu mag je al blij zijn met een plasje. Mooi gebied om in te wandelen of fietsen. Zeker ook met kids.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Weet je overigens zeker dat alle lagers op zijn? Soms komt er zand tussen bijvoorbeeld het balhoofd. Schoonmaken, montagepasta en weer vastdraaien.
Wat betreft gereedschap, een cassette afnemer voor Shimano plus een kettingzweep. Je zegt dat ie los zit: trapt ie door? Laatst zaten mijn tandwielen los bleek ie niet 40 Nm vast te zitten, maar net iets van 5Nm.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Maarten1976 schreef: vr 10 juli 2020, 21:49 Dag Willem
Bedankt voor je reactie! Het is onderdaad deze fiets!
Ik de vork opgepompt op volgens de druk die op het plaatje staat. Maar deze lijkt te lossen
Waar komt de lucht eruit? Het ventiel of ergens anders?
Maarten1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:20

Willem Altes schreef: za 11 juli 2020, 22:01 Weet je overigens zeker dat alle lagers op zijn? Soms komt er zand tussen bijvoorbeeld het balhoofd. Schoonmaken, montagepasta en weer vastdraaien.
Wat betreft gereedschap, een cassette afnemer voor Shimano plus een kettingzweep. Je zegt dat ie los zit: trapt ie door? Laatst zaten mijn tandwielen los bleek ie niet 40 Nm vast te zitten, maar net iets van 5Nm.
Dag Willem

Om het probleem met de vermoedelijke lagers duidelijk te maken heb filmpjes gemaakt op youtube:

https://youtu.be/5HUZ2OPTiQk

https://youtu.be/Y4Gm3HH90ec

Je hoort ook dat de cassette echt niet netjes draait.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In het crankstel zit inderdaad veel speling; ik weet net of dat de lagers zijn. Kan verschillende oorzaken hebben. Zie bijvoorbeeld deze discussies: viewtopic.php?f=9&t=89472 en viewtopic.php?t=133612.

Als je een octolink crank hebt, dan zie je in dit filmpje wat je nodig hebt om hen eruit te halen https://www.youtube.com/watch?v=ndsaWW6Wp5c Je kan ook hier kijken: https://www.youtube.com/watch?v=zbza6CA ... nVsJ891lm4 Daar zie je ook wat voor tooltje je daarvoor nodig hebt.

Bij ali schijnt je de crank nog te kunnen kopen voor een zacht prijsje: https://nl.aliexpress.com/i/32959321804.html (wel met kortere armen 170mm) Ik heb geen idee hoe 'origineel' dat dan is.

Wat betreft de cassette. als autosleutelaar heb je wellicht wel een momentsleutel. Een shimano cranktool/sleutel kopen (en kettingzweep, heb je nodig om hem eraf te halen) kan je kijken of die wel met 40 Newton meter vast zit (dit kan je natuurlijk ook op de hand voelen; 40Nm is even stevig door trekken met een goede tang. Deze speling lijkt mij niet de body (alles kan natuurlijk). Bij een kapotte body trapt de fiets door als je er kracht op zet . Als je de cassette eraf haalt kan je zien of de ribbels op de body er nog zijn.

Je kan alles er ook afhalen; netjes schoonmaken, etc. Het geruis lijkt mij eerder de naaf. Er zijn mensen die hele dure nieuwe naven kopen die meer herrie maken; dan gaan mensen zonder te bellen aan de kant. Dit klinkt niet heel goed, maar belemmert je niet in het fietsen; de speling wel.
Maarten1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:20

Bedankt Willem, hier kan ik mee verder!
Ik zal starten met alles demonteren, schoonmaken en moment te controleren. De speling op de voorvork en achternaaf heb ik op deze manier al zo goed als weg gekregen.
De rock-shox werken terug “een beetje” mijn compressor gaat maar tot 110psi, volgens het plaatje moet ie op 160...

Wat de crank betreft, moet dit eigenlijk identiek dezelfde Zijn bij vervanging of is eender welke shimano octa passend?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is enige speling op de cassette body niet ongebruikelijk. De vraag is dus hoe erg het is?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie