Veerweg gebruiken, SAG en aantal tokens

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik rij sind een maand of twee voor het eerst op een fully (Scott Spark 910; FOX 34 Performance Elite 120 mm, Fox Nude Evol Trunnion, 120 mm) na 12 jaar hardtail. Vork en demper heb ik afgesteld volgens youtube videos van GMBN (bijv. https://www.youtube.com/watch?v=zJ7ecZHx0wI of https://www.youtube.com/watch?v=7b67-ZlPWyQ); bovendien heb ik nog meer materiaal bestudeerd dat ik op internet kon vinden (bijv. https://www.youtube.com/watch?v=xhnKTZu2AKs&t=15s of https://www.youtube.com/watch?v=ylkTWArNX04 of https://bikeco.com/fork-volume-spacing- ... -with-sag/).

Na ritten op Bergschenhoek, Zoetermeer en UHR ben ik best tevreden met hoe vork en demper aanvoelen. Wat me wel opvalt is dat ik niet meer dan 80% van de veerweg (zowel fork en demper) gebruik, ook wanneer ik vrij agressief en hard rij (voor mijn gevoel althans) over drops en in de afdalingen. Dus vraag ik me af of ik nog meer uit kan halen uit fork en demper. Ik rij vooral marathons.

Rijklaar heb ik ca 77 kg. Zowel op fork en demper zit ik op een druk, die aanzienlijk lager is dan de door Fox aanbevolen druk. Bijvoorbeeld zit ik voor op een druk van 4.5 bar, alhoewel Fox 5.3 bar adviseert als uitgangspunt; SAG is ca. 25 mm (dus ca 20%). In de vork zitten nu 2 tokens. Ik vraag me af of ik er 1 of 2 eruit moet halen.

Wat ik wel belangrijk vind is comfort op de lange afstanden (marathons). Dus vork en demper moeten vrij soepel aanspreken op kleinere hobbels (wortels, stenen, kleine drops enz).

Nu vraag ik me af: wat kan ik winnen wanneer ik 1 of 2 tokens verwijder? Heeft dat invloed op het vereffenen van kleinere hobbels? Uit de grafiek die Fox aangeeft (zie onderaan) denk ik te zien dat het reduceren van het aantal tokens wel invloed moet hebben op het aanspreken van vork/demper op kleinere hobbels (wat er aan de andere kant van de veerweg gebeurd is duidelijk te zien uit de grafiek).


Afbeelding

Tweede vraag: is het zinvol in mijn situatie om de SAG te verhogen van 20% naar 25%? Wel denk ik dat ik in dit geval ook niet veel meer van de veerweg zal gebruiken.

Derde vraag: wat is er mis mee wanneer je niet volledig gebruik maakt van de veerweg (ik ga ervan uit dat het antwoord niet is dat je dan ook een 100 mm vork/demper had kunnen gebruiken).

Trouwens denk ik dat de rebound demping van vork en demper voor mijn gevoel goed is afgesteld (voor de demper heb ik hiervoor de "stoeprandmethode" gebruikt).
Laatst gewijzigd door rokl op ma 6 juli 2020, 12:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vering afstellen doe je in het terrein. Als je veel stoepranden tegen komt dan zit je goed😉 Wat ik wil zeggen, neem de basisafstelling van Fox/ fietsfabrikant over en ga het terrein in. En draai maar aan de stelwieltjes. Elk rondje slechts 1 stelwieltje.
Test het verwijderen van een token uit. Innen van mening dat het voor de kleine oneffenheden niet uit maakt, token meer of minder.
Meer sag kan. Dan stel je ook de rebound op nieuw af.
Ik zou eerst een token verwijderen. Denk je aan het afstellen van de rebound. Daarmee rijden en kijken hoe het bevalt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gewoon een token eruit halen, en je merkt het wel. Zonde om veerweg ongebruikt te laten. Fijnafstellen kan vervolgens altijd weer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Als je er een token uithaalt heeft dit nauwelijks invloed op de kleine hobbels, je gebruikt wel iets meer veerweg omdat het systeem nu iets minder progressief is.
Ga je de SAG verhogen, iets minder druk in de vork, zal deze wat soepeler aanspreken en eerder zijn veerweg gebruiken. Teveel SAG is ook weer niet goed, het kan zijn dat de vork dan bij hard aanremmen voor een bocht teveel gaat duiken. Je kunt dan in het progressieve deel van de veerweg komen en dit kan te stug en minder controle betekenen.
Dat je niet de hele veerweg benut; je rijdt niet hard genoeg, het parcours is te vlak of je bent een hele nette rijder die de gaten zoveel mogelijk ontwijkt.
Die fabriekswaardes voor de druk zijn aannames, is per rijder en fiets verschillend. Is alleen maar een startpunt van waaruit je gaat spelen.
Ik zou eerst eens met 5 PSi minder druk gaan rijden, als de vork dan te slap aanvoelt druk weer omhoog en een token eruit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haal een token uit de vork en stel m dan af met dezelfde sag als nu.
Dan voelt de vork op kleine hobbels hetzelfde, maar gebruikt meer veerweg op de grote bulten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 juli 2020, 21:30 Haal een token uit de vork en stel m dan af met dezelfde sag als nu.
Dan voelt de vork op kleine hobbels hetzelfde, maar gebruikt meer veerweg op de grote bulten.
Als je pietje precies wilt spelen: als je dezelfde sag instelt met een token minder zal de vork op kleine hobbels iets harder aanvoelen. Als je vergelijkbaar gedrag wilt moet je dezelfde veerconstante hebben, niet dezelfde sag. Dat betekent in de praktijk iets meer sag met minder tokens. Maar erg veel scheelt het niet en je weet toch niet precies van tevoren hoeveel het scheelt, dus.... Lekker rijden en aanpassen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, niet te theoretisch aanpakken.
Gewoon proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik heb beide tokens uit mijn vork laten halen op aanraden van mtbworks (bij de service van mijn vork). Ik dacht dat het 0 uit zou maken in het begin van de travel, maar uiteindelijk moet ik toegeven dat het allemaal toch nets iets soepeler loopt. Ik had ook 20% sag en ben met dezelfde druk blijven rijden. Echter ik ga niet als een gekkie over de tracks en gebruik meestal nauwelijks 70% van de travel. Bij de service kwam ook naar voren dat er in het luchtdeel geen blauwe vloeistof (geen idee waarvoor of wat het was) zat die wel nodig was. Is toen ook gelijk gefixed.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

rokl schreef: zo 5 juli 2020, 12:04 Ik rij sind een maand of twee voor het eerst op een fully (Scott Spark 910; FOX 34 Performance Elite 120 mm, Fox Nude Evol Trunnion, 120 mm) na 12 jaar hardtail. Vork en demper heb ik afgesteld volgens youtube videos van GMBN (bijv. https://www.youtube.com/watch?v=zJ7ecZHx0wI of https://www.youtube.com/watch?v=7b67-ZlPWyQ); bovendien heb ik nog meer materiaal bestudeerd dat ik op internet kon vinden (bijv. https://bikeco.com/fork-volume-spacing- ... -with-sag/).

Na ritten op Bergschenhoek, Zoetermeer en UHR ben ik best tevreden met hoe vork en demper aanvoelen. Wat me wel opvalt is dat ik niet meer dan 80% van de veerweg (zowel fork en demper) gebruik, ook wanneer ik vrij agressief en hard rij (voor mijn gevoel althans) over drops en in de afdalingen. Dus vraag ik me af of ik nog meer uit kan halen uit fork en demper. Ik rij vooral marathons.

Rijklaar heb ik ca 77 kg. Zowel op fork en demper zit ik op een druk, die aanzienlijk lager is dan de door Fox aanbevolen druk. Bijvoorbeeld zit ik voor op een druk van 4.5 bar, alhoewel Fox 5.3 bar adviseert als uitgangspunt; SAG is ca. 25 mm (dus ca 20%). In de vork zitten nu 2 tokens. Ik vraag me af of ik er 1 of 2 eruit moet halen.

Wat ik wel belangrijk vind is comfort op de lange afstanden (marathons). Dus vork en demper moeten vrij soepel aanspreken op kleinere hobbels (wortels, stenen, kleine drops enz).

Nu vraag ik me af: wat kan ik winnen wanneer ik 1 of 2 tokens verwijder? Heeft dat invloed op het vereffenen van kleinere hobbels? Uit de grafiek die Fox aangeeft (zie onderaan) denk ik te zien dat het reduceren van het aantal tokens wel invloed moet hebben op het aanspreken van vork/demper op kleinere hobbels (wat er aan de andere kant van de veerweg gebeurd is duidelijk te zien uit de grafiek).


Afbeelding

Tweede vraag: is het zinvol in mijn situatie om de SAG te verhogen van 20% naar 25%? Wel denk ik dat ik in dit geval ook niet veel meer van de veerweg zal gebruiken.

Derde vraag: wat is er mis mee wanneer je niet volledig gebruik maakt van de veerweg (ik ga ervan uit dat het antwoord niet is dat je dan ook een 100 mm vork/demper had kunnen gebruiken).

Trouwens denk ik dat de rebound demping van vork en demper voor mijn gevoel goed is afgesteld (voor de demper heb ik hiervoor de "stoeprandmethode" gebruikt).
1: Tokens zijn puur voor het tunen van de progressieviteits-curve oftewel bottom-out resistance. Hoe meer tokens des te sneller de vering "verhard" naar het einde van de slag toe, hetgeen je ziet in de grafiek. Wat wel kan is met meer tokens op nog iets lagere druk rijden waardoor de "small bump-sensitivity" toeneemt. Maar dan praten we(zeker met jouw gewicht) maar over een paar Psi.

2 (en 3):
Sowieso vind ik 20% sag vrij weinig (zeker voor de achterdemper). Sag is je negatieve veerweg, bedoeld om je wielen aan de grond te houden voor meer tractie in bv kuilen. Dus als je sag te weinig is (te veel druk) en je niet de volledige veerweg gebruikt zal je ook geen maximale tractie hebben (je gaat eerder stuiteren en grip verliezen). Bij goed afgestelde sag (druk) zou je ongeveer 90% van je vering moeten gebruiken in je lokale rondje. Bijkomend voordeel is dat je fiets ook wat comfortabeler gaat aanvoelen.

Voor Trail/AM wordt een basisrichtlijn van 25% (v)/ 30% (a) gehanteerd, voor een marathon fiets zou ik met 20(v)/25(a) beginnen. Begin vanaf nul: Eerst Sag, dan rebound en als laatste (indien het niet goed is) ga je met de tokens aan de gang. Een quick en dirty filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xhnKTZu2AKs&t=15s
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Achterdemper heeft 30% SAG, vork 20%
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

rokl schreef: ma 6 juli 2020, 12:45 Achterdemper heeft 30% SAG, vork 20%
Ah, oke. Dat was me niet duidelijk, dacht dat je 20% voor en achter had.

Als je met je achterdemper in deze setup nminder dan 90-95% je veerweg benut, is ie dus eigenlijk te progressief en zou je er een token uit kunnen halen. Het zelfde geldt voor de vork maar daar heb je nog wel wat ruimte om eerst met de druk te spelen. Dus ja, als je de sag van je vork richting de 25% verhoogt, zal de vork wat soepeler aanspreken en de balans tussen de vork en demper wss ook wat verbeteren.

Disclaimert:
De percentages zijn natuurlijk niet in steen gebeiteld, persoonlijk smaak speelt ook mee. Bv. 22% sag met bv 3 tokens kan voor jou beter aanvoelen dan 25% met 2 tokens. Daar zal je zelf mee moeten expirimenteren
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Het is niet SAG, want het is geen drie-letterige afkorting.
Je schrijft gewooon sag, wat het Engelse woord is voor doorzakken.

English to Dutch;
sag

Translations:
sag Verb (sags; sagged; sagging; )
sag, to (bendgive way)
doorzakken, Verb (zak door; zakt door; zakte door; zakten door; doorgezakt)
doorbuigen, Verb (buig door; buigt door; boog door; bogen door; doorgebogen)
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

rokl schreef: ma 6 juli 2020, 12:45 Achterdemper heeft 30% SAG, vork 20%
Top.
Er al een token uitgehaald?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nee, nog niet. Vandaag eerst weer alles netjes afgesteld (voor 20% sag @ 65 psi = 4.5 bar; achter 30% sag @ 220 psi = 15.1 bar) en morgen met pomp naar Bergschenhoek wat rondjes draaien en verder afstellen. Daarna beslissen of er 1 token uit de vork moet (en dan moet ik eerst nog een 26 mm dopsleutel kopen :wink: ). Aantal tokens demper is volgens mij prima.
Laatst gewijzigd door rokl op ma 6 juli 2020, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

rokl schreef: ma 6 juli 2020, 20:42 en dan moet ik eerst nog een 26 mm dopsleutel kopen :wink:
Weet je het zeker, is dat geen 24mm?
Plaats reactie