Lev Integra schuift niet helemaal uit

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Na hier en daar te hebben gevraagd toch maar een eigen topic gemaakt voor de netheid.

Het gaat om het volgende:
https://youtu.be/JDYAUYS2dp8

Dropper schuift uit, maar niet tot aan de aanslag. Dropper is wel handmatig tot de aanslag te trekken (hoorbaar) maar gaat daarna gewoon weer terug.

De dropper is al tweemaal ontlucht, en zoals te zien zakt hij niet (of heel weinig) in. Inzakken dat je ziet is van de fiets zelf, waardoor ik niet denk dat er lucht bij de olie zit. Dit probleem is nu al voor de tweede keer ontstaan. Het valt op doordat de "klunk" opeens ontbreekt als de dropper uitschuift. Ik heb de eerste keer ATF olie gebruikt en de tweede keer SAE15 fork olie. Dit heeft als effect dat de dropper iets trager is, maar verder weinig verschil.

Heb 11motors al gecontacteerd en zij verkopen nieuwe cartridges voor €90. Dit zou het probleem kunnen oplossen mits dit de oorzaak is.

Iemand enig idee? Naast die cartridge zit er weinig in een dropper dat stuk kan gaan. Ik zag nog te denken dat de endcap die de dropper bedient misschien los is gelopen, dit ga ik volgende week testen.

Omdat ik graag wil vertrouwen op de dropper overweeg ik wel een nieuwe cartridge als het probleem daarin zit, de vorige heeft het ook bijna 4 jaar probleemloos gedaan tot er lucht in kwam.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Heb een testje gedaan. Dropper half in laten zakken en weer aan het zadel trekken, nu was de speling weg. Daarna aan het zadel getrokken en de dropper uitgetrokken (hierbij krijg je normaal lucht in het systeem). En daarna ging de dropper wel weer volledig omhoog. Hier en daar wordt ook aangeraden hogere druk te hanteren.

Ik vermoed dus toch een lek tussen olie en lucht. Ik kan dit eventueel fixen door de O-ring in de IFP te fixen, maar gezien de positieve reviews van een Brand-x dropper is dit mogelijk een zekerdere oplossing. Komende week gaat de dropper uit elkaar, dan weet ik meer.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zit je zadelpenklem niet te strak? Dat kan er namelijk ook voor zorgen dat hij niet helemaal terugkomt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

suravida schreef: ma 22 juni 2020, 09:54 Zit je zadelpenklem niet te strak? Dat kan er namelijk ook voor zorgen dat hij niet helemaal terugkomt.
Nope, nooit wat aan veranderd ook in de bijna 4 jaar dat hij mee draait.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar als je hem losser zet, komt hij dan wel gewoon terug?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

suravida schreef: ma 22 juni 2020, 12:35 Maar als je hem losser zet, komt hij dan wel gewoon terug?
Nope, probleem van het filmpje blijft. Hij komt alleen tijdelijk terug als ik lucht in het systeem breng dmv trekken aan het zadel
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Heb alle x-ringen vervangen (alle ringen die glijden) en wat o-ringen die voor afsluiting zorgen en de dropper gevuld met sae15 fork olie. De oude ringen waren duidelijk stugger dan de nieuwe, en sommige voelde nogal plastic aan.

Werkt tot nog toe prima, als ik erop ga zitten zakt de dropper iets in (nog geen mm), na wat research blijkt dit vrij normaal te zijn en doen meerdere droppers dit. Denk dat dat deels mechanische compressie is van de ringen die wat bewegen.
Dropper is op dit moment gevuld met 175 psi, maar ik overweeg naar 200 te gaan om de snelheid iets te verhogen. Het is wel merkbaar dat olie wat doet als je van onderaan naar boven gaat. De dropper is dan duidelijk afgeremd aan het einde.

Vooralsnog een succesvolle reparatie, nu hopen dat het zo blijft. Dit is vorige keer immers ook zo gegaan.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Om dit topic mee af te sluiten: het heeft helaas niet mogen baten, het probleem begint zich weer voor te doen.

Ik lees online dat er meldingen zijn dat de coating op de binnenste tube mogelijk afslijt, en dat dat de oorzaak is van intern lekken. Ik heb alles geprobeerd en heb, maar wil wel een betrouwbare dropper. Ik ga dus een Brand-x bestellen, en de KS gaat onder in een la voor reserve. Helaas, maar dit is dus geen repareerdbaar eufel
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie