Ik koester al heel lang de wens om bezitter te zijn van een Specialized S-works M5 HT. Om budgettaire redenen is dit er nog steeds niet van gekomen.
Nu overweeg ik om een frameset (vork en frame) te kopen en de onderdelen van mijn huidige fiets te recyclen (dus over te zetten) om de kosten voor deze droomwens binnen de perken te houden.
Ik zou graag van jullie willen weten welke mogelijke knelpunten ik tegen kan komen en of dit een verstandig alternatief is.
De onderdelen die ik over wil zetten zijn :
De onderdelen die frame of vork afhankelijk zijn :
Trapas
Crank
Balhoofdstel
A-Headset
Verder natuurlijk de losse onderdelen :
Wielsets
Derailleurs (voor en achter)
Shifters
Remsets
etc.....
Specialized S-works M5
- Bommie
- Site Admin / Fotograaf
- Berichten: 5645
- Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0
Diameter voorderailleur kan ook nog verschillen, verder zou ik ook gewoon lekker nieuwe kabels trekken. Ik zie niet in waarom je crank frame afhankelijk zou zijn.
Als je tevreden bent over je huidige onderdelen is overzetten zeker een goede optie
Als je tevreden bent over je huidige onderdelen is overzetten zeker een goede optie
Eat, sleep, ride, repeat
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2317
- Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge
Crank staat idd in verkeerde rijtje en zadelpen moet ik toevoegen aan rijtje "frame afhankelijk"
Laat ik wat specifieker in mijn vraagstelling zijn :
Hoe weet ik welke maat trapas ik moet plaatsen ?
Hoe meet ik of mijn huidige trapas de juiste maat is ?
Moet ik nog op speciale dingen letten als ik een trapas indraai ?
Omdat ik bang ben dat ik het verkl*#t
Wat kan er mis gaan ? En hoe voorkom ik dat ?
Laat ik wat specifieker in mijn vraagstelling zijn :
Hoe weet ik welke maat trapas ik moet plaatsen ?
Hoe meet ik of mijn huidige trapas de juiste maat is ?
Moet ik nog op speciale dingen letten als ik een trapas indraai ?
Omdat ik bang ben dat ik het verkl*#t
Wat kan er mis gaan ? En hoe voorkom ik dat ?
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
t(r)ail !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Vaak zijn framesets wel relatief duur en voor je losse frame krijg je waarschijnlijk weinig terug.
Misschien ook handig om in de overweging op te nemen.
Misschien ook handig om in de overweging op te nemen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2317
- Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge
Hmmm, misschien toch maar kiezen om mijn LBS het te laten doen ? Ik denk toch dat ik het verkl#*t. En hoe weet je dat ik 68-113 nodig heb ?Brum schreef:Mwa; 68-113 is toch wel een redelijk universele maat...
En wat is het verschil tussen een Aheadset en een balhoofd?
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
t(r)ail !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2317
- Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge
Voor mijn Focus krijg ik sowieso niet veel terug denk ik, daarnaast heb ik ook nog een oude Gary Fisher Piranha van een kilo of 15 staan met nog knappe onderdelen, die wil ik dan weer op de Focus zetten. Dan gaat het GF frame naar de oud ijzerboer.Sjef schreef:Vaak zijn framesets wel relatief duur en voor je losse frame krijg je waarschijnlijk weinig terug.
Misschien ook handig om in de overweging op te nemen.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
t(r)ail !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Dat klinkt als een behoorlijk strak plan. Hopen dat die onderdelen dan ook nog een beetje gaan passen.Lucifer schreef:Voor mijn Focus krijg ik sowieso niet veel terug denk ik, daarnaast heb ik ook nog een oude Gary Fisher Piranha van een kilo of 15 staan met nog knappe onderdelen, die wil ik dan weer op de Focus zetten. Dan gaat het GF frame naar de oud ijzerboer.Sjef schreef:Vaak zijn framesets wel relatief duur en voor je losse frame krijg je waarschijnlijk weinig terug.
Misschien ook handig om in de overweging op te nemen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
- Mijn mountainbike: Scott Scale 710
- Contacteer:
De lengte van de stuurbuis van je voorvork
Die kun je btw van te voren opmeten, en je kan uitrekenen hoeveel je nodig hebt.
Dan is de Geometrie waarschijnlijk verschillend met je huidige bike en zul je wellicht een andere stuurpen nodig hebben.
Die kun je btw van te voren opmeten, en je kan uitrekenen hoeveel je nodig hebt.
Dan is de Geometrie waarschijnlijk verschillend met je huidige bike en zul je wellicht een andere stuurpen nodig hebben.
Ik dacht dat bij een Specialized-frame de zadelpen zowiezo inbegrepen is, je "oude" zadelpen zal je dus niet hoeven over te zetten.
Trapas en balhoofd laat je best door je LBS plaatsen.
Indien je schijfremmen wil monteren, ga je ook best bij je LBS langs om de patten (schijfrembevestiging op het frame en de voorvork) te laten affrezen zodat de remklauw mooi evenwijdig met je schijf staat.
Succes
Trapas en balhoofd laat je best door je LBS plaatsen.
Indien je schijfremmen wil monteren, ga je ook best bij je LBS langs om de patten (schijfrembevestiging op het frame en de voorvork) te laten affrezen zodat de remklauw mooi evenwijdig met je schijf staat.
Succes
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Dát is zo.Thierry schreef:Ik dacht dat bij een Specialized-frame de zadelpen zowiezo inbegrepen is, je "oude" zadelpen zal je dus niet hoeven over te zetten.
Klopt.Thierry schreef: Trapas en balhoofd laat je best door je LBS plaatsen.
Lijkt mij niet echt nodig, die zijn zowieso al recht. Slechte zaak als die in de fabriek niet recht gefreesd zijn..Thierry schreef: Indien je schijfremmen wil monteren, ga je ook best bij je LBS langs om de patten (schijfrembevestiging op het frame en de voorvork) te laten affrezen zodat de remklauw mooi evenwijdig met je schijf staat.
Laatst gewijzigd door The Flying V op wo 3 november 2004, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava