Stuurbreedte 29”?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Is er een richtlijn voor de stuurbreedte bij 29” mtb?
Vroeger met 26” had je schouderbreedte en dat werkte voor mij prima.
Huidige stuur is met 72? Cm oid veel te breed.
Ben 1.80m lang.
Onti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 17:09
Mijn mountainbike: Zwart Zand (primal 2020)

ik gebruik altijd de "opdruk" methode.

1. plaats je handen op de grond zoals je opdrukt.
2. meet de lengte tussen de buitenkant van je handen
3. doe er 20 mm bij (10mm voor elke zijde)

is bij mij 760mm totaal (1m81) :-q
De enige zekerheid op een mountainbike is de zekerheid dat geen enkele standaard, standaard is!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Schouderbreedte is nooit de norm geweest voor mtb, wel voor racefietsen. Er is een tijd geweest dat het een trend was om sturen zo smal mogelijk te maken in de hoop daarmee op de grasbaantjes die voor XC wedstrijden werden gebruikt sneller te zijn. Gelukkig is die trend voorbij en zijn de sturen weer breder. Dit in combinatie met veel te hard opgepompte semislicks en het angstvallig mijden van scherpe bochten en obstakels (er werd door wedstrijdrijders geklaagd als het parcours 'te technisch' was)

De juiste stuurbreedte is niet alleen afhankelijk van je fysiek maar ook van de geometrie van je fiets en de lengte van de stuurpen. Daarnaast speelt ook je voorkeur nog een rol dus als je het gewoon doet met een natte vinger en een praktijktest is de enige fout die je kunt maken te snel te veel van je stuur afzagen ;)
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ligt er ook een beetje aan wat voor soort fiets je hebt. Heb de mijne op 780 mm :D
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het begint pas bij 72cm zo ongeveer :winkie: .
Breder stuur, kortere stuurpen, meer hefboomwerking. Je fiets reageert beter op stuurbewegingen en je hebt veel meer controle in afdalingen.
72cm is tegenwoordig zeker niet te breed dus. Past bij de huidige moderne geometrieën.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik ben net overgestapt van 26” met 65cm stuur naar 29” en dit stuur ingekort naar 72cm. Eerste rit direct al boompjes aantikken op route Zeist.
Ben niet al te groot :winkie: (dame 1.63) en merk wel dat 72cm toch wat te breed is voor m’n schouders.
Ik kijk nog even aan, en anders inkorten naar 70cm
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

hebin029 schreef: vr 12 juni 2020, 19:22 Ik ben net overgestapt van 26” met 65cm stuur naar 29” en dit stuur ingekort naar 72cm. Eerste rit direct al boompjes aantikken op route Zeist.
Ben niet al te groot :winkie: (dame 1.63) en merk wel dat 72cm toch wat te breed is voor m’n schouders.
Ik kijk nog even aan, en anders inkorten naar 70cm
Die moderne breedtes zijn natuurlijk ook nog eens deels afhankelijk van postuur en type fiets. Ik ben 1m70 en heb op mijn XC fiets 72cm en breder hoef ik niet. Op mijn trail/am fietsen vind ik 74/76 dan beter maar daar zit een kortere pen op.

Gewoon een stapje terug doen naar 70 (71 kan je eerst ook nog proberen).
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik rij met zowel 68cm op 26” als 76cm op 29” en heb die 76cm ook op de 26” gehad, ondanks de 8cm verschil stuurt beide goed. Een smaller stuur heeft als voordeel dat je op de krappe doorgangen meer ruimte hebt. Verder stuurt het allebei goed en heb ik op beide sturen genoeg ruimte voor alle hendels.
Lekker fietsen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eigenlijk heeft het voor 90% te maken met de zithouding op de fiets. Zit je verder voorover, dan is de natuurlijkere houding om wat smaller te gaan met het stuur. Zit je rechtop, dan vallen je handen vanzelf wat verder uit elkaar op het stuur.

En ja, op die manier heeft het dus te maken met het type fiets wat je hebt.

Die laatste 10% is een beetje persoonlijke voorkeur, maar zou je ook onder gewenning kunnen schuiven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik heb 72/74/76 op 29" en jaren terug 56cm op 26". Nu heb ik 62cm op mijn woon-werk 29" en dat voelt toch een tikje smal voor een recht stuur, terwijl ik daar ook een 46cm racestuur op gehad heb en dat was prima.
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Onti schreef: vr 12 juni 2020, 14:30 ik gebruik altijd de "opdruk" methode. :-q
Maar ik doe altijd diamond push ups... :~
Lars TB schreef: vr 12 juni 2020, 20:11 Eigenlijk heeft het voor 90% te maken met de zithouding op de fiets.
En 100% met wat het beste aanvoelt.... :bier:
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Het kan ook 78 zijn wat erop zit hoor. Het is maar uit mn hoofd die 72cm.
Die opdrukmethode is goed idee. Gaan we proberen.
Ik rust nu vnl op mn duimpalmen merk ik. Niet centraal meer op mn hand en dat geeft klachten.
Ook zijn alle 3 de routes hier singletracks en los van het irritante van zon breed stuur ivm dat herkenbare bomen meepakken :winkie: merk ik bij krappe bochten ook dat het 'trekt' aan mn hand en arm. Kortom, ik kom dan ruimte/beweging te kort.
Iets wat is nog nooit heb meegemaakt eender waar met de 26"met schouderbreed stuur.
Ik zit idd, denk ik, relatief ver voorover idd als vrouw zijnde (kortere armen) op heren mtb.
Dus dat het korter moet voor mij is een feit. Alleen beetje de vraag hoeveel.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

venom schreef: za 13 juni 2020, 08:18 Het kan ook 78 zijn wat erop zit hoor. Het is maar uit mn hoofd die 72cm.
Die opdrukmethode is goed idee. Gaan we proberen.
Ik rust nu vnl op mn duimpalmen merk ik. Niet centraal meer op mn hand en dat geeft klachten.
Ook zijn alle 3 de routes hier singletracks en los van het irritante van zon breed stuur ivm dat herkenbare bomen meepakken :winkie: merk ik bij krappe bochten ook dat het 'trekt' aan mn hand en arm. Kortom, ik kom dan ruimte/beweging te kort.
Iets wat is nog nooit heb meegemaakt eender waar met de 26"met schouderbreed stuur.
Ik zit idd, denk ik, relatief ver voorover idd als vrouw zijnde (kortere armen) op heren mtb.
Dus dat het korter moet voor mij is een feit. Alleen beetje de vraag hoeveel.
Ik herken wat je zegt en ik heb veel aan het onderstaande filmpje gehad om het op te lossen in combi met ergo g3 handvaten.

https://youtu.be/5-GBFJLLtHc

Merkte ook dat kleine wijzigingen veel kunnen uitmaken. Dus klein beetje aanpassen een paar keer gaan fietsen en evt weer aanpassen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dames rijden oha met smallere sturen.
Welke herenfiets rijd je nu dan, in welke maat, en wat is je stuurpenlengte?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

venom schreef: za 13 juni 2020, 08:18 Het kan ook 78 zijn wat erop zit hoor. Het is maar uit mn hoofd die 72cm.
Die opdrukmethode is goed idee. Gaan we proberen.
Ik rust nu vnl op mn duimpalmen merk ik. Niet centraal meer op mn hand en dat geeft klachten.
Ook zijn alle 3 de routes hier singletracks en los van het irritante van zon breed stuur ivm dat herkenbare bomen meepakken :winkie: merk ik bij krappe bochten ook dat het 'trekt' aan mn hand en arm. Kortom, ik kom dan ruimte/beweging te kort.
Iets wat is nog nooit heb meegemaakt eender waar met de 26"met schouderbreed stuur.
Ik zit idd, denk ik, relatief ver voorover idd als vrouw zijnde (kortere armen) op heren mtb.
Dus dat het korter moet voor mij is een feit. Alleen beetje de vraag hoeveel.
Uit je andere recente topic begreep ik dat je meer met je techniek wil spelen. Je stuur inkorten zou dan het laatste zijn wat ik zou doen, een breed stuur geeft controle. Zoek de aanpassingen eerst in een kortere stuurpen, spacers en grips. Training kan ook helpen.

Met mijn 78cm stuur zijn er op de UHR 1 of 2 punten waar ik even met samengeknepen billetjes doorheen moet, wat blijft is de controle...
Plaats reactie