Dt Swiss 240 non-boost naar boost

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Ik overweeg een Canyon Lux aan te schaffen met boost standaard en wil graag mijn handgespaakte wielset behouden.

Ben een aantal conversiekits (vooral voor het voorwiel) tegen gekomen, maar wat is nou het beste / handigst?
Bij sommige kits is redishing nodig, andere weer niet; wat is aan te raden?
Woon bij een wielbouwer in de buurt dus dat zal geen probleem zijn.

Ik heb nu:

Dt Swiss 240
Center lock
100x15 & 142x12
Shimano 9/10/11 speed body

Wil naar:

110x15 & 148x12
Shimano Microspline body
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 7761372869

Dit werkt met één langere end-cap in de naaf en het redishen van het wiel. Voordeel is dat je geen losse spacers etc nodig hebt.
v_schultinge

https://mrpbike.com/pages/adapters

Deze is heel handig. Niks redishen etc.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

v_schultinge schreef: di 9 juni 2020, 09:52 Deze is heel handig. Niks redishen etc.
Ik meen dat je met gebruik van CL niet kunt ontkomen aan re-dishen.

edit: Too soon.. :-D
https://mrpbike.com/products/better-boo ... 2509623338
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

v_schultinge schreef: di 9 juni 2020, 09:52 https://mrpbike.com/pages/adapters

Deze is heel handig. Niks redishen etc.
Die had ik inderdaad ook gezien, lijkt me het beste voor het voorwiel

Is er ook iets te krijgen voor het achterwiel?

edit: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x148-Boost

Kwam dit tegen, maar geen idee of het op de 240 naaf werkt
Lijkt op een centerlock naar 6bolts + non-boost naar boost conversiekit in één
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

bob. schreef: di 9 juni 2020, 10:06
v_schultinge schreef: di 9 juni 2020, 09:52 Deze is heel handig. Niks redishen etc.
Ik meen dat je met gebruik van CL niet kunt ontkomen aan re-dishen.

edit: Too soon.. :-D
https://mrpbike.com/products/better-boo ... 2509623338
Scherpe opmerking, voor je Center Lock schijf heb je volgens mij geen adapter om de schijf 3mm naar buiten te zetten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jordyyyy schreef: di 9 juni 2020, 10:21 Is er ook iets te krijgen voor het achterwiel?

edit: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x148-Boost

Kwam dit tegen, maar geen idee of het op de 240 naaf werkt
Lijkt op een centerlock naar 6bolts + non-boost naar boost conversiekit in één
Lijkt er wel op, de schijfadapter brengt de schijf naar buiten. Je moet dan wel een zesbouts schijf hebben, die met die adapter op een centerlock naaf past.
En daarbij twee ringen om de as van 142 naar 148mm te brengen. Dus compleet naar boost, ik zie geen reden waarom dit niet met een 240 centerlock naaf zou werken.

Die losse ringen zijn op zich niet zo handig bij veelvuldig je wiel uit de fiets halen, maar als je (zoals ik) het achterwiel zelden verwijdert is er mee te leven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat setje van r2 en dan 2 nieuwe 6-gaats schijven.
Maar het blijft behelpen.
Denk toch na over de verkoop van je wielset en de aanschaf van een boost setje.

Of alleen de naven, praat er eens over met die wielbouwer, misschien kan hij een prijsje maken voor nieuwe naven in je "oude" velgen. Misschien zelfs met inruil van je huidige naven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

kermit schreef: di 9 juni 2020, 10:45
Jordyyyy schreef: di 9 juni 2020, 10:21 Is er ook iets te krijgen voor het achterwiel?

edit: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x148-Boost

Kwam dit tegen, maar geen idee of het op de 240 naaf werkt
Lijkt op een centerlock naar 6bolts + non-boost naar boost conversiekit in één
Lijkt er wel op, de schijfadapter brengt de schijf naar buiten. Je moet dan wel een zesbouts schijf hebben, die met die adapter op een centerlock naaf past.
En daarbij twee ringen om de as van 142 naar 148mm te brengen. Dus compleet naar boost, ik zie geen reden waarom dit niet met een 240 centerlock naaf zou werken.

Die losse ringen zijn op zich niet zo handig bij veelvuldig je wiel uit de fiets halen, maar als je (zoals ik) het achterwiel zelden verwijdert is er mee te leven.
Klopt inderdaad met die ringetjes, maar ik rij gewoon tubeless dus zal de wielen alleen verwijderen bij vervangen band of cassette.

Ik pak voor voren dan ook maar meteen een kit van NOW8, dan hoef ik geen adapter op de vork te plaatsen.
Kan ik ook zonder moeite wisselen tussen normale boost wielen en deze omgebouwde set.

Dus 2x NOW8 conversie kits en 2x 6 bolt schijven bestellen (en een nieuwe spline body)

Thx :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Setjes van V en A zijn verschillend.
Het leest nu alsof je 2 dezelfde setjes gaat bestellen?

Ali heeft ze ook, en goedkoper.
Wel langer op de postbode wachten...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 juni 2020, 11:20 Setjes van V en A zijn verschillend.
Het leest nu alsof je 2 dezelfde setjes gaat bestellen?

Ali heeft ze ook, en goedkoper.
Wel langer op de postbode wachten...
Had gezien dat het twee verschillende waren.

Voor: https://www.bike24.com/p2271220.html
Achter: https://www.bike24.com/p2271240.html

Zal eens op ali kijken, Canyon levertijd is toch ook een paar weken momenteel.

Nieuwe wielen zou kunnen, maar ik denk dat ik mijn HT niet verkoop, teveel in geïnvesteerd.
Nieuwe set Dukes zit je weer rond de €1400, wat zou een tweedehands set opbrengen?
Op deze manier kan ik de set in beide fietsen blijven gebruiken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In beide fietsen blijven gebruiken heeft toch als gevolg dat je minstens de schijven telkens moet wisselen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Het is of soms 1 minuut de schijf wisselen, of voor €1400 een 2e set laten spaken. Lijkt me een makkelijk besluit :D

Ook cassette wisselen tussen 11 en 12 speed gaat makkelijk, die trek ik met body en al in een keer eraf en weer erop
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jordyyyy schreef: di 9 juni 2020, 13:53 Het is of soms 1 minuut de schijf wisselen, of voor €1400 een 2e set laten spaken. Lijkt me een makkelijk besluit :D

Ook cassette wisselen tussen 11 en 12 speed gaat makkelijk, die trek ik met body en al in een keer eraf en weer erop
Een goede set heb je al voor €500.
3x zo duur is niet 3x zo goed, niet eens 2x.
De laatste paar procent kosten het meeste.
En je had misschien ook wat langer na moeten denken voordat je €1400 aan een ouderwetse standaard uitgaf.
Als dat toen een no brainer was, dan kan je het nog wel eens herhalen.
Dus ik snap de adapters wel voor de korte termijn, maar een echte oplossing is het niet, in mijn ogen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, ik heb makkelijk praten, spaak mn wielen zelf, dus in zo'n geval zou ik de naven wisselen (of tijdelijks iets in elkaar zetten).
Je huidige 240 naven kan je 1:1 wisselen met een paar budget XT naven. Dan heb je ook meteen MS. Het verschil in gewicht zal 100 gram zijn voor de hele set. In het midden van je wiel, dus dat voel je niet eens.

Via een wielbouwer of een winkel wordthet allemaal wat lastiger..
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie