Canyon Neuron dropper zakt weg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
CozmoRecords
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 oktober 2019, 12:19
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Heb gisteren mijn gloednieuwe Canyon Neuron CF 8.0 uit de doos gehaald en geassembleerd.
Bij het eerste testritje viel me op dat de Iridium dropperpost ongeveer 10-15 cm inzaktzakt als ik er gewoon opzit.
Voor de duidelijkheid het is het bovenste gedeelte dat inzakt, niet het onderste dat in het frame zit. Dat zit vast en zakt niet weg.
Dacht eerst dat het eventueel met mijn gewicht te maken had maar bij mijn vrouw van 65 kilo zakt het zadel ook naar beneden.
Als ik de dropper hendel overhaal schiet het zadel weer omhoog zonder problemen.
Heb ik iets verkeerd gedaan met de montage of heb ik een maandagchtend modelletje dropper?
Volgens de docs op de Canyon site zou er een oppompbare luchtkamer in moeten zitten, te bereiken onder het zadel maar daar zit enkel een moer, geen drukventiel.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Een maatje van me had dit ook en er bleek continue net iets teveel spanning op de kabel te staan. Dat bij de hendel iets bijgesteld en probleem was opgelost.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
CozmoRecords
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 8 oktober 2019, 12:19
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Opgelost! Bedankt Jurf :D
Issue was dat de kabel in het frame te strak zat, moest flink aangetrokken worden bij bevestiging van de dropper.
Kabel een stuk terugduwen het frame is om de spanning er af te halen was de oplossing!
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Vandaag mijn nieuwe Spectral in elkaar gezet en daarbij de Iridium dropper gemonteerd.

Werkte eerst prima en ik kon ook met mijn gewicht op het zadel zitten zonder dat hij direct in zakt. Echter toen ik het zadel op hoogte wilde zetten en ik hem nog een keer op een neer liet gaan zakte hij in. Nu komt hij zonder aan de hendel te zitten weer omhoog, maar zodra ik op het zadel ga zitten zakt hij direct in. De schakelaar werkt nu ook niet meer maar er staat nog wel spanning op. Ik heb gecontroleerd of de kabel nog vast zit aan de dropper dit is het geval. Iemand enig idee hoe dit te verhelpen?
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Klinkt alsof er wel spanning op de binnenkabel staat, maar te veel. Dan werkt de hendel ook niet meer omdat je binnenkabel al teveel is aangetrokken. De dropper reageert nu alsof je hendel ingedrukt staat. Lijkt mij dat de kabel toch ergens klem zit. Misschien dat bij de dropper zelf de buitenkabel uit zijn houdertje getrokken is en ernaast zit. Valt misschien niet meteen op maar verklaard wel de klachten.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Anne Jan schreef: ma 25 januari 2021, 23:07 Klinkt alsof er wel spanning op de binnenkabel staat, maar te veel. Dan werkt de hendel ook niet meer omdat je binnenkabel al teveel is aangetrokken. De dropper reageert nu alsof je hendel ingedrukt staat. Lijkt mij dat de kabel toch ergens klem zit. Misschien dat bij de dropper zelf de buitenkabel uit zijn houdertje getrokken is en ernaast zit. Valt misschien niet meteen op maar verklaard wel de klachten.

Het kogeltje zit nog daar waar het hoort te zitten.
De kraag van de kabel zit onder de dropper. Nu ben ik ook bij de hendel zelf wat aan t draaien geweest om te kijken of t hier meer of minder spanning zou helpen, ook hiermee geen resultaat.
Ik neem aan dat hij hier op gezonde spanning moet staan maar niet super strak?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, moet net los staan. Dus net vast en dan een stukje terug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zal komen omdat je het zadel hoger gezet hebt en de kabel een beetje klemt bij de doorvoer. kabel dus een beetje doorschuiven waar die het frame in gaat. Zelfde verhaal als de topicstarter.
"This species has amused itself to death"
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Alles nog een keer los
gehad dwz dropper kabel gecontroleerd kogeltje zat nog op zijn plek, buitenkabel valt onderin de behuizing. De binnenkabel in de remote los gehad om kabel weer op spanning te zetten. Buitenkabel voorzichtig weer naar buiten getrokken. Kabel weer vast gezet op de remote en op spanning gezet. Buitenkabel ook op spanning in huisje op de remote aansluiting. 1x werkte het weer en daarna weer niet.

Nu is het volgende aan de hand.

Met druk uitoefenen op het zadel zak ie gelijk naar beneden en komt ook direct weer omhoog.

De kabel zit nu zo ver mogelijk in het frame, zo ver als ik heb erin geduwd krijg en de remote kan helemaal ingeduwd worden er staat geen spanning op de kabel, dit na een keer gedrukt te hebben op de remote toen er WEL spanning op stond. De buitenkabel kan ik ook ineens bewegen in het huis van de remonte ongeveer zo’n 5-8 mm , deze zat eerst strak toen er ook spanning op de remote stond.

Hoe pakt ik het vanaf hier stap gewijs aan?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Klinkt alsof de buitenkabel nu te kort is. Kwestie van een andere binnen- en buitenkabel plaatsen en wat meer lengte geven zodat ie wat vloeiendere bochten maakt.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Kun je op internet geen montagehandleiding van je dropper vinden?
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

TenZNL schreef: di 26 januari 2021, 10:17 Klinkt alsof de buitenkabel nu te kort is. Kwestie van een andere binnen- en buitenkabel plaatsen en wat meer lengte geven zodat ie wat vloeiendere bochten maakt.
Deze is lang genoeg als ik hem uit t frame trek heb ik een ruime bocht voor t stuur langs.De Fiets komt zo nieuw uit de doos?
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Marke schreef: di 26 januari 2021, 11:08 Kun je op internet geen montagehandleiding van je dropper vinden?

De handleiding van Canyon is heel beperkt met een plaatje waarbij je het kogeltje van de dropper erin haakt, de zadelbuis in het frame monteert en vervolgens de remote aan het stuur monteert.

Dit werkte dus heel even goed, daarna ben ik de boel los gaan halen omdat het niet meer werkte😊

Ik kan nog even zoeken naar een handleiding natuurlijk maar hoop dat iemand mij hier kan helpen door in stappen aan te geven hoe ik t het beste kan aanpakken en ook waar t probleem zit.
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Zelfde probleem gehad bij mijn canyon.
De dropper (buiten)kabels zijn van slechte kwaliteit en lopen op een of andere manier niet soepel door het frame.
De kabels heb ik na een maand uit het frame getrokken en de buitenkabel was al flink opengescheurd en gebroken. Kabels vervangen door jagwire en sindsdien nooit meer problemen gehad met de dropper.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, niet iedereen heeft een nieuwe Spectral met een Iridium-dropper, een stappenplan is wellicht iets teveel van het goede.
Begrijp ik het goed dat de binnenkabel aan remote-zijde vast gezet wordt? Is die kabel al ingekort?

Na nog eens goed lezen (sorry, het kwam wat onduidelijk over) lijkt het alsof de binnenkabel blijft hangen. Heb je al eens geprobeerd de kabels aan de remote vast te maken terwijl de dropper er nog niet inzit (zodat je zeker weet dat alles aan de onderzijde goed zit) en dan de remote geprobeerd?
Plaats reactie