[Opgelost] Newmen lagers achternaaf verrot, toch fietsen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

In ieder geval één lager van mijn achternaaf is verrot.
Het gaat om een Newmen naaf waar een preload ring op zit.
Wiel is 2ehands overgenomen en het lager is gewoon versleten of de preload is onjuist gebruikt.
In ieder geval is er nu speling op het achterwiel en bij wegstellen speling door preload aan te passen is korzelig draaien het gevolg.

Bij de beste compromis tussen speling en korzeligheid is er een klein beetje speling voelbaar.
Wiel kan voelbaar iets heen en weer zijdelings op de rijrichting.
Nu zit in ik een vakantiehuisje in Drenthe en wilde graag vandaag fietsen, tocht van 66km waarvan 22 verhard heen en weer naar de trail.
Als ik ga rijden, is er dan kans dat ik m'n hele naaf sloop of is het aannemelijk dat alleen het lager nog verder verrot gaat?

De zoekfunctie bracht geen uitkomst deze keer.
Bedankt voor de input :-q

Plaatje van de naafopbouw:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Elvander op do 11 juni 2020, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Volgens mij kan dat wel en heeft dat verder geen gevolgen voor de naaf.
"This species has amused itself to death"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik zou het risico niet nemen , kans dat er meer kapot gaat dan het lager is aanwezig bv de lagerschaal , of dat alles kapot gaat tijdens het fietsen ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het is geen must te rijden, maar als het kan dan graag.

Er is geen lagerschaal trouwens zoals je op het plaatje ziet.

Volgorde is Endcap, preloadring, lager, eventueel nog een bearing reducer dat laatste kan ik van buitenaf niet zien.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lager zit toch ergens in ? (Okee geen losse kogels in een "schaal") , dat kan ook beschadigen , stel dat het lagers vast slaat ?, as , lager montage behuizing ect ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meestal gaat het lager op de as draaien. As krijgt slijtageplek. Volgende lager zit dan met speling op de as.
Andere mogelijkheid is dat de lagerschaal barst en dat de naafhuls beschadigd.
(meegemaakt met Hope evo pro2)

Op afstand is het niet in te schatten hoe ernstig de situatie is.
De ene fiets al een half jaar met speling voordat het wordt opgemerkt, de ander controleert alles voor iedere rit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Daarom vraag ik het hier ook.
In de hoop dat er iemand reageert met ervaring in versleten lagers.
Dat het niet de ideale situatie zonder risico is dat begrijp ik anders was ik al onderweg geweest ;)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juni 2020, 10:35 Meestal gaat het lager op de as draaien. As krijgt slijtageplek. Volgende lager zit dan met speling op de as.
Andere mogelijkheid is dat de lagerschaal barst en dat de naafhuls beschadigd.
(meegemaakt met Hope evo pro2)

Op afstand is het niet in te schatten hoe ernstig de situatie is.
De ene fiets al een half jaar met speling voordat het wordt opgemerkt, de ander controleert alles voor iedere rit.
Bedankt voor je schrijfsel.
Nadeel van een niet nieuw wiel kopen, ik heb nu geen idee hoe er mee omgegaan is op dit vlak.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: ma 1 juni 2020, 10:36 Daarom vraag ik het hier ook.
In de hoop dat er iemand reageert met ervaring in versleten lagers.
Dat het niet de ideale situatie zonder risico is dat begrijp ik anders was ik al onderweg geweest ;)
Ik dacht dat ik nog een wedstrijdje kon fietsen met lichte speling op mn Hope.
Of eigenlijk, mn vrouw reed het wedstrijdje, ik reed met haar mee, morele steun.
Dat was bij de Roc d Azur, dus iets ruwere ondergrond dan NL.
Gevolg was dat ik met een knoeperend achterwiel over de finishlijn reed.
Meteen daarna naar de stand van meneer Hope, alwaar het hele spul onder garantie werd vervangen. Lager lag echt in duizend stukjes in de naaf, onvoorstelbaar dat ik uberhaupt de finish heb kunnen halen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Elvander schreef: ma 1 juni 2020, 10:36 Daarom vraag ik het hier ook.
In de hoop dat er iemand reageert met ervaring in versleten lagers.
Dat het niet de ideale situatie zonder risico is dat begrijp ik anders was ik al onderweg geweest ;)
Dat is niet in te schatten , zoals eerder geopperd , :~ wij kunnen niet live bij de fiets kijken en voelen , dat kan jezelf het beste , Of wel je gaat rijden dan sloopt meer dan je wil , of je gaat rijden en er gebeurd niks , hooguit een lager wat misschien de as in vreet e.d

Maar als je percee wilt rijden ga je toch ?, niet huilen als er meer kapot gaat :wink: , en wat is je het waard . Ervaring met slechte lagers is vervangen en niet meer gebruiken ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Losse lagers kosten niet veel. Waarschijnlijk is het gewoon een standaard maat en te koop bij iedere automaterialen handel, grote ijzerwaren handel enz.
Online bij neita, lagerboer en lagerkoning.
De vraag is of je het op je vakantie adres zelf kunt wisselen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Binnen- en buitenkooi van het lager beschermen de as en de naafbody wel tegen direct contact maar als de balletjes naar de klote zijn, krijg je (uiteindelijk) toch te maken met speling en slijpsel dat tussen de delen gaat zitten (en polijsten/inslijpen/vreten). Hoever de boel naar de klote is, valt natuurlijk vanaf hier niet te zeggen en is een risico dat je zelf moet incalculeren.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juni 2020, 10:42
Elvander schreef: ma 1 juni 2020, 10:36 Daarom vraag ik het hier ook.
In de hoop dat er iemand reageert met ervaring in versleten lagers.
Dat het niet de ideale situatie zonder risico is dat begrijp ik anders was ik al onderweg geweest ;)
Ik dacht dat ik nog een wedstrijdje kon fietsen met lichte speling op mn Hope.
Of eigenlijk, mn vrouw reed het wedstrijdje, ik reed met haar mee, morele steun.
Dat was bij de Roc d Azur, dus iets ruwere ondergrond dan NL.
Gevolg was dat ik met een knoeperend achterwiel over de finishlijn reed.
Meteen daarna naar de stand van meneer Hope, alwaar het hele spul onder garantie werd vervangen. Lager lag echt in duizend stukjes in de naaf, onvoorstelbaar dat ik uberhaupt de finish heb kunnen halen.
Ik ga een middagje lezen en lagers bestellen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juni 2020, 10:44 Losse lagers kosten niet veel. Waarschijnlijk is het gewoon een standaard maat en te koop bij iedere automaterialen handel, grote ijzerwaren handel enz.
Online bij neita, lagerboer en lagerkoning.
De vraag is of je het op je vakantie adres zelf kunt wisselen.
Nee dat gaat hier niet, alles is dicht natuurlijk ivm oinksteren en ik heb alleen niet al m'n gereedschap mee.
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 1 juni 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

TenZNL schreef: ma 1 juni 2020, 10:45 Binnen- en buitenkooi van het lager beschermen de as en de naafbody wel tegen direct contact maar als de balletjes naar de klote zijn, krijg je (uiteindelijk) toch te maken met speling en slijpsel dat tussen de delen gaat zitten (en polijsten/inslijpen/vreten). Hoever de boel naar de klote is, valt natuurlijk vanaf hier niet te zeggen en is een risico dat je zelf moet incalculeren.
Er is kans dat het al echt verrot is dus ik laat het lekker zo en kijk thuis hoe ver het heen is.

Ik wist zelf niet of dat slijpsel onder de plastic seals uit kon komen.

Zal later wel een update geven wat de staat is van het spul.
Plaats reactie