Sram NX eagle ketting upgrade

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En dan zegt TS KAK :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

KLAK
KRAK
KAK
M'n ketting brak.

Kijk, zo leidt het toch tot iets moois :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Poetry unchained😃
wesvd22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:15

Jouke74 schreef: wo 20 mei 2020, 22:40 Ehh als ik je beschrijving zo lees: je schakelt toch alleen als je fietst, en dus je trappers soepel zonder druk rond trapt hoop ik? Waarom “klakt” het dan bij het stoplicht?
Hij brak bij het stoplicht. hier klakte er niks, en schakelde ik ook niet. Waarschijnlijk was het hier gewoon het losbreken van wat er in het bos ervoor gebeurde.

De enige klak die ik regelmatig hoor is wanneer ik een stukje heb gestaan op de fiets zonder te trappen en dan weer ga trappen en zitten. Dan klakt de ketting alsware weer op de kransjes terwijl deze door het niet trappen iets los is gekomen.

echt misschakelen o.i.d. is me zover ik weet nog niet gebeurd. Ik ga nog niet zo hard dat ik veel schakel. Dit is af en toe een keer opschakelen op een verbindingsstuk en dan weer terug voordat het bos in of voor een klim een keer terug.

situaties zoals in het filmpje heb ik niet gehad.

heb nu een gx-ketting gelegd, eens kijken hoe dat gaat
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Duidelijk.
Dat klakken na een stukje freewheelen komt waarschijnlijk uit het freewheel.
De pallen zijn te traag (vuil of vet of een gebroken veertje) en pakken dan niet altijd meteen.
Dat moet je verhelpen voordat je vrijloop helemaal naar de kl0te is.
Eerste actie zou zijn om de vrijloop van de naaf te demonteren en uit te spoelen met benzine of ander oplosmiddel. Dan smeren met dunne hoogwaardige olie.
Helpt dat niet, dan geheel demonteren of vervangen, afhankelijk van merk en type zijn hier verchillende scenarios.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Ik lees een aantal reacties dat NX even sterk zou zijn als GX, X01 en XX1. Hier wordt echter anders beweerd: https://bikerumor.com/2018/06/23/comple ... x-x01-xx1/
  • NX: Standard steel plates and solid pins.
  • GX: Upgrades to chrome treatment on the pins to increase strength. I misspoke in the video, this chain still has solid pins…not hollow ones.
  • X01: Upgrades to Hard Chrome plate and pin treatment to drastically increase total strength and reduce the wear that’s typically considered “chain stretch”, and gets hollow pins to save weight. Black Ti-Nitride treatment reduces friction and helps prevent corrosion.
  • XO1: Upgrades to a slightly more corrosion resistant gold treatment, otherwise exactly the same as X01 chain.
Heb vanaf mei zo'n 2000km in uitsluitend droge omstandigheden met een NX ketting gereden en die is nu aan vervanging toe. Heb een X01 gekocht, ben benieuwd hoeveel km ik hiermee kan maken.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

RikD schreef: zo 6 september 2020, 12:17 Ik lees een aantal reacties dat NX even sterk zou zijn als GX, X01 en XX1. Hier wordt echter anders beweerd: https://bikerumor.com/2018/06/23/comple ... x-x01-xx1/
  • NX: Standard steel plates and solid pins.
  • GX: Upgrades to chrome treatment on the pins to increase strength. I misspoke in the video, this chain still has solid pins…not hollow ones.
  • X01: Upgrades to Hard Chrome plate and pin treatment to drastically increase total strength and reduce the wear that’s typically considered “chain stretch”, and gets hollow pins to save weight. Black Ti-Nitride treatment reduces friction and helps prevent corrosion.
  • XO1: Upgrades to a slightly more corrosion resistant gold treatment, otherwise exactly the same as X01 chain.
Heb vanaf mei zo'n 2000km in uitsluitend droge omstandigheden met een NX ketting gereden en die is nu aan vervanging toe. Heb een X01 gekocht, ben benieuwd hoeveel km ik hiermee kan maken.
Met strength wordt hier volgens mijh vooral "weerstand tegen slijtage" bedoeld.
Niet dat de weerstand tegen breuk groter is.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

NX ketting is echt niet zo sterk als een GX of X01!
NX heb ik ook al 2 kapot getrapt.
GX of hoger nog nooit, en nee 't ligt niet aan de manier van schakelen. En al was dat 't wel zou 't nog niks uitmaken daar de duurdere wel heel blijven...
wesvd22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:15

uiteindelijk de ketting geruild voor een gx. deze is hee gebleven.
Later de hele fiets omgeruild voor een fiets met een X01 ketting. Die gaat nu al 750km mee zonder problemen. Das al een stuk meer dan ik met een nx ketting heb gedaan
Plaats reactie