bottom bracket 2x spacer 2,5mm aan driveside

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Ben een frame aan het opbouwen met overtollige onderdelen

Frame heeft een bb breedte van 73 mm , fabrikant geeft een max. van 32T
voor het kettingblad met een boost crank.Zit verder een boost achterwiel in
gemonteerd

Heb een non- boost slx 7000 crank over met een Absolute black oval 32T kettinblad
(oval = 30-34T) . Bottom bracket gemonteerd met 1x spacer (2,5 mm) aan de drive-side . Zoals verwacht past dit niet .

Heb nu echter 2x spacer (2x2,5mm) aan de drive-side gemonteerd en past het wel
Kan de crank ook nog monteren

Mijn vraag is nu of dit eigenlijk wel kan / mag . Wat zijn de nadelen ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoezo verwachtte je dat het niet zou passen met 1 spacer?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Omdat fabrikant een boost crank aanraad met een max. van 32T (rond)

Ik gebruik een non-boost crank met een ovaal kettingblad 32T
Bij dit ovaal blad is op een bepaald punt het kettingblad 34T (30-34T)

bij een non-boost crank is vlg. mij de kettinglijn anders (dichter bij het frame)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, zo. Ja, dat Boost-blad staat 3 mm verder naar buiten.

Je hebt wel wat speling met de montage van de crank, maar dan zou je foto's moeten gaan plaatsen van de linker crank op de as, hoe ver die er op schuift. Ik zou zeggen dat de as minstens tot halverwege het buitenste boutje moet komen. Maar op een dikke enduro-bike zou ik het nog wat ruimer nemen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Bedankt voor de info , zal het eens nameten of er meer als het halve boutgat over de crank gaat
Is trouwens geen enduro-bak , gewoon een beetje om in de buurt op rond te toeren (xc-rondje in Brabant)

Is het verder niet slecht voor de lagers van het bb (Hope) ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kalfonske schreef: zo 5 april 2020, 14:35 Is het verder niet slecht voor de lagers van het bb (Hope) ?
Als je de crank er niet hyper strak tegenaan zet om die laatste 2-honderdste millimeter te winnen, dan maakt het voor je lagers niets uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Je crank komt wel meer naar rechts te staan. Het gaat maar om mmeters, maar overdreven gezegd, ben je scheef aan het trappen
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Niet echt een probleem verwacht ik. Kijk even naar de kettinglijn op de grotere cassette tandwielen.
Plaats reactie