Hoogste tijd voor een anti-virus topic en een topic waar discussie ongewenst is.
Tijd voor een ouderwets gezellig onderwerp.
In dit geval nuttig voor de retro restauratie liefhebbers onder ons.
Mijn zoon heeft weet-ik-hoeveel-projecten tegelijk lopen, waaronder het opknappen van oude brommers.
Omdat dit alles met een studentenbudget moet kunnen, heeft hij zich in de loop der jaren ontpopt als specialist in ghetto style solutions.
Deze week verbaasde ik me over een opstelling die ik toch even met jullie wil delen;
Check deze machine:
Laat maar lekker draaien, dloeglung, dloeglung, dloeglung, dloeglung, dloeglung, dloeglung, sjoeke, sjoeke, sjoeke.
Hiermee kun je kleinere metalen onderdelen polijsten. Logisch.
Benodigde ingrediënten voor zelfbouw:
- een stuk PVC buis met 2 einddoppen
- een rol duct tape
- een stukje draadeind of zoiets
- een zwakstroommotortje met vertragingsbak
- olie, veel olie (voor het smeren van de vertragingsbak)
- een koppelstuk of zo
- 2 paar rolletjes waar je PVC buis op rolt
- een grondplaat of zo
- een slangenklem of zo
- één of zonodig nog een extra adapter
- één of zonodig nog een extra stopcontact
- polijstkogels
- polijstshampoo
- tijd en zin
Als bij het proefdraaien blijkt dat je gekozen motortje aan de lichte kant is, dan heb je nog dit nodig voor een geforceerde koeling van je motor.
- compressor met goeie drukregelaar
- luchtspuit en slang
- een schroef 5x80mm
- een tiewrap
Hoe je dit dan allemaal in elkaar knutselt, zoek je maar lekker zelf uit.
Het werkt in ieder geval wel.
Ik heb geen voor/ na foto's van een gepolijst product, alleen maar een ná foto:
Nog een paar detailfoto's van een in werking zijnde machine en eentje voor het sfeertje:
In dit hok wordt gelééfd, echt waar
Ik zou zeggen, kom maar op met jullie o zo nuttige ghetto oplossingen en eventueel bijbehorende sfeerplaatjes.
In deze barre tijden van enge virussen en verharding van onderlinge verhoudingen hebben we dit keihard nodig.
Oplossingen in ghetto style
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 295
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Tijden geleden fixte ik ook oude brommers (Honda 4takt), en daar had ik ook een pracht van een polijstopstelling, bestaande uit een retro onverwoestbare boormachine, de goedkoopste lappen schijf die ik kon vinden en een bankschroef. Gaf een topresultaat en een enorme bende... Helaas geen foto's van.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17
Bij mijn vorige werk hadden we een betonmolen met een deksel als ontbraammachine. Gevuld met ponsdoppen als "polijstmiddel".
Geknipte en geponste platen er in, oordoppen op en gaan!
Takkeherrie, maar het kwam er wel glad uit.
Geknipte en geponste platen er in, oordoppen op en gaan!
Takkeherrie, maar het kwam er wel glad uit.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Whehe
Zundapps, hij moet eens m'n broers clubje zien, (Zundapp Den Haag), die lappen al decennia die dingen op met 125 CCs erop, waterkoeling etc. Lachen zeg.
On topic: ik zag net deze:
Ghetto tubeless ventielen: oude binnenband, ventiel afknippen met stukje rubber er omheen, dan een zelftapper pakken en de verzonken ring eraf pakken zodat je de schroef op het ventiel echt diep kan aandraaien et voila:
Zundapps, hij moet eens m'n broers clubje zien, (Zundapp Den Haag), die lappen al decennia die dingen op met 125 CCs erop, waterkoeling etc. Lachen zeg.
On topic: ik zag net deze:
Ghetto tubeless ventielen: oude binnenband, ventiel afknippen met stukje rubber er omheen, dan een zelftapper pakken en de verzonken ring eraf pakken zodat je de schroef op het ventiel echt diep kan aandraaien et voila:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Zo rijdt ik al een paar jaar met zelfgemaakte stuurverbreders in 2 sturen. Verbreding is 7 cm.
Sturen zijn van Syntace en een alu Salsa beiden met 16 resp 17 graden backsweep.
1 set van aluminium en 1 van Eiken hout. Het zijn op maat gedraaide doppen -binnen maat stuur diameter- die 25 mm in het stuur zitten.
Gaat prima. Spaart kosten, milieu en geeft lol.
Sturen zijn van Syntace en een alu Salsa beiden met 16 resp 17 graden backsweep.
1 set van aluminium en 1 van Eiken hout. Het zijn op maat gedraaide doppen -binnen maat stuur diameter- die 25 mm in het stuur zitten.
Gaat prima. Spaart kosten, milieu en geeft lol.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Doet me denken aan iets soortgelijks bij een fanatieke modelbouwer hier in de buurt.Bor de Wolf schreef: ↑vr 20 maart 2020, 12:35 Bij mijn vorige werk hadden we een betonmolen met een deksel als ontbraammachine. Gevuld met ponsdoppen als "polijstmiddel".
Geknipte en geponste platen er in, oordoppen op en gaan!
Takkeherrie, maar het kwam er wel glad uit.
Een TellSel trilplaat (waar luie dames zonder te squatten een strakke bips mee willen krijgen;) met daarop een emmer met fijn grind gemonteerd. De timer is aangepast en emmer is voorzien van een lip voor goede circulatie van de inhoud.
Het apparaat wordt gebruikt om aluminium gefreesde delen af te bramen en een finish te geven.
'BUILT not Bought '
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Ik heb voor m'n Yamaha FS1 ooit een mechanische begrenzer gemaak. Deze had een kabelverdeler waar de gaskabel opgesplitst werd naar eentje voor carburateur en eentje voor de oliepomp. Omdat ik de oliepomp niet gebruikte had ik een ruimte over. In de verdeler een stukje staat geplaatst dat tegen de wand werd gehouden door een magneetje aan de buitenzijde, en een veer aan de kabeluiteinden. Magneetje weg betekend een klein stukje daadwerkelijke kabel dat je aantrekt om de carburateur mee open te trekken, de rest trek je alleen aan de veer. Snelheid kan worden geregeld met de lengte van het stukje staal. Werkte perfect en was nog legaal ook.
@janwillem: is het een polijsttrommel?
@janwillem: is het een polijsttrommel?
Who needs roads when there's dirt
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
hier wordt je blij van
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Mooie oplossingen
@ twowheeler; inderdaad een polijsttrommel.
@ twowheeler; inderdaad een polijsttrommel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.