Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

MVMVML

Mountainbiken Voor Mannen Volgespoten Met Latex?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben nogal visueel ingesteld dus ik heb wel even genoeg gelezen over buikige mannetjes en latex. On-topic maar weer dus,

Thx
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: di 25 februari 2020, 10:08 MVMVML

Mountainbiken Voor Mannen Volgespoten Met Latex?
:lol: Ik zocht al een nieuwe betekenis voor de afkorting omdat hij de lading niet meer dekt, maar deze had ik nog niet verzonnen :winkie:


Afijn, on-topic maar weer: ik persoonlijk zie het voordeel er niet van, nu rijd ik ook niet zo vaak lek (vrij dikke lompe banden erop Nobby Nics 2,35) en een bandje verwisselen vind ik prettiger dan dat gerommel met die melk.

Verder kan ik me altijd zo heel weinig voorstellen bij de voordelen van enkele (tientallen) grammen minder gewicht. Ik bedoel, je bent zelf als berijder 80/90% vh gewicht! 1 fles water erin en boem een halve kilo zit er al weer aan.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Het is een feit dat het mijn aanname is dat ik vermoed dat ik denk dat Lars heel erg gelijk heeft........ik denk dat ik weer keertje binnenbanden ga gebruiken :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 10:13 Verder kan ik me altijd zo heel weinig voorstellen bij de voordelen van enkele (tientallen) grammen minder gewicht. Ik bedoel, je bent zelf als berijder 80/90% vh gewicht! 1 fles water erin en boem een halve kilo zit er al weer aan.
En dan op pagina 8 over grammen beginnen :o
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 10:13Verder kan ik me altijd zo heel weinig voorstellen bij de voordelen van enkele (tientallen) grammen minder gewicht. Ik bedoel, je bent zelf als berijder 80/90% vh gewicht! 1 fles water erin en boem een halve kilo zit er al weer aan.
Niet vergeten: roterende massa telt dubbel mee.
Vorsprung durch Pedantik.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Is die lekbestendigheid daadwerkelijk beter? En hoe is dat te controleren? Want als latex het gat dicht merk je dat niet (toch?).

Alle afgelopen keren dat er in mijn groep iemand lek reed en aan de gang moest met een biba waren dat tubeless rijders waar de latex uit de band spoot en het gat niet dichtte.

Ikzelf rijd met biba (en rijd ook nog wel eens lek, eens per 500 km denk ik, meestal snakebite op rots/wortel). Maar omdat ik ook die latex regelmatig in het rond zie spuiten (op de fiets :bier: ) vraag ik me af of die lekbestendigheid beter is.

Vwb de gewichtsbesparing: de tubeless rijders nemen meestal alsnog een biba mee op reserve (maar dat doen de niet-tubeless natuurlijk ook)...als je zoveel vertrouwen hebt in tubeless dat je de biba thuis kunt laten, dat zou een voordeel zijn. Maar dat vertrouwen zou ik nooit hebben denk ik.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ alien
2x niks is nog steeds niet veel :winkie: ....in verhouding tot totaalgewicht incl berijder.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ Lars.

Terugkomend op cijfers en metingen;
Ik denk dat je gelijk hebt in je aannames ivm zin en onzin van tubeless rijden en ik ben met je eens dat metingen die de praktijk benaderen erg moeilijk zijn uit te voeren. Zelfs over metingen weerstand vs bandendruk vs bandbreedte zijn voor een wegracefiets de resultaten niet eenduidig. Het zal voor een mtb offroad met totaal verschillende ondergronden wel nooit goed lukken iets objectief vast te leggen.
Ik denk dat lekbestendigheid (of eigenlijk meer "zelfdichting" ) van latex een van de weinige "echte" voordelen is. Zelf een paar keer ervaren dat het werkt.....maar "gewoon" doorrijden zonder bijpompen was er niet bij. Ik zit vaak aan de lage kant met bandendruk en die paar tienden bar verlies mis ik toch echt wel.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Misschien de titel van dit topic aanpassen naar "Tubeles, een aantal feiten en heel veel meningen".
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Alien schreef: di 25 februari 2020, 13:45
MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 10:13Verder kan ik me altijd zo heel weinig voorstellen bij de voordelen van enkele (tientallen) grammen minder gewicht. Ik bedoel, je bent zelf als berijder 80/90% vh gewicht! 1 fles water erin en boem een halve kilo zit er al weer aan.
Niet vergeten: roterende massa telt dubbel mee.
Dat hangt oa vd snelheid vd rotatie af :bier:

Afbeelding

Fmpz = middelpuntzoekende kracht in newton (N)
m = de massa in kilogram (kg)
v = de snelheid in meter per seconde (ms-1)
r = de baanstraal in meter (m)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daar kan je op een regenachtige dag het bos wel mee in :o
Komen we toch weer bij the gimp van Quintin, icl. melig muziekje.

The Gimp was trouwens ook DJ fietsje van OnOne.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 15:29
Alien schreef: di 25 februari 2020, 13:45 Niet vergeten: roterende massa telt dubbel mee.
Dat hangt oa vd snelheid vd rotatie af :bier:
Om precies te zijn: dat hangt (zoals alle massa) van de versnelling af. Waarbij opgemerkt mag worden, dat vertraging ook versnelling is; maar dan in negatieve zin.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 februari 2020, 15:39 Daar kan je op een regenachtige dag het bos wel mee in :o
Komen we toch weer bij the gimp van Quintin, icl. melig muziekje.

The Gimp was trouwens ook DJ fietsje van OnOne.
Afbeelding
George schreef: di 25 februari 2020, 10:11 Ik ben nogal visueel ingesteld dus ik heb wel even genoeg gelezen over buikige mannetjes en latex. On-topic maar weer dus,

Thx

Jullie waren alweer een bladzijde verder, mea culpa.
Blijkbaar zijn we bij de natuurkunde aangeland.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 februari 2020, 16:21
ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 februari 2020, 15:39 Daar kan je op een regenachtige dag het bos wel mee in :o
Komen we toch weer bij the gimp van Quintin, icl. melig muziekje.

The Gimp was trouwens ook DJ fietsje van OnOne.
Afbeelding
George schreef: di 25 februari 2020, 10:11 Ik ben nogal visueel ingesteld dus ik heb wel even genoeg gelezen over buikige mannetjes en latex. On-topic maar weer dus,

Thx

Jullie waren alweer een bladzijde verder, mea culpa.
Blijkbaar zijn we bij de natuurkunde aangeland.
Misschien kunnen we dan de theorie voor de bandenspanning combineren met die van de middelpuntvliedende kracht en die weer combineren met de wet van behoud van energie om zodoende de Theorie Van Alles Voor MBT te maken :winkie:
Plaats reactie