Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik wil nooit meer terug naar bibas.
In NL al niet omdat ik heel vaak tussen de meidoorns reed en nu al helemaal niet meer.
Alles heeft hier doorns. Er groeien hier distels waarvan zelfs de blaadjes door je buitenband prikken.
Citrusbomen hebben stekels als cocktailprikkers.
Cactussen hebben verder geen uitleg nodig.
Zonder latex heb je hier bijna massieve buitenbanden nodig.

Maar goed, op de Veluwe moet je waarschijnlijk over prikkeldraad rijden om een lekke band te krijgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mario070 schreef: di 4 oktober 2022, 20:39 Goed lezen meneer @Peelrijder :roll:
Je doelt op de nuance van een spatie?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: wo 5 oktober 2022, 08:20
Mario070 schreef: di 4 oktober 2022, 20:39 Goed lezen meneer @Peelrijder :roll:
Je doelt op de nuance van een spatie?
Nope :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

:~
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: wo 5 oktober 2022, 09:08:~
Tja....ik ben geen meester of juffrouw :roll:

Er staat dus geschreven: de ventiel insert verwijderen de latex pijlen door het ventiel gat = de latex goed en plakt het nog (dus niet het overgebleven water)
Dan kun je via het ventiel gat bijvullen.

Volgende keer graag zelf goed lezen/topic volgen.....anders heeft commentaar/grappen en grollen Geen zin, daar begrijpt niemand iets van :roll: bijvoorbaat dank :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

:~
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Crapton schreef: di 4 oktober 2022, 19:14
Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 15:09 Maar persoonlijk kom ik veel te weinig in gebieden met meidoorns en rijd nauwelijks lek. Ik vervang wel zeer regelmatig banden of wielen. En dan is het een grote knoeiboel. Zo af en toe is het een worsteling een setup die verleden week nog prima was nu luchtdicht te krijgen. En ik haal de theoretische voordelen er dus niet uit. Ten opzichte van die worstelingen om een combinatie tubeless te maken kan ik wel minstens 10 lekke banden onderweg vervangen. Maar goed, geen grotere ergernis dan onderweg lek te rijden… .

Strekking van het hele verhaal: stop met het promoten van tubeless voor alles en iedereen. De argumenten kloppen zelden en op de persoon toegespitst is het eigenlijk vaker een nadeel dan een voordeel. Het enige argument dat echt op gaat is lekbescherming. Totdat je een echte snee in je band hebt en je geheel onder de latex zit. Dan wens je weer een binnenband te rijden.
Kan ik beamen: 1.5 week geleden met groepje aan het fietsen in berggebied. Natuurlijk paar mensen met skinwall en langs een steen, dus snee in den zijwand. Met latex echt NIET dicht te krijgen, een grote pokkeklieder bende. Met biba wss hetzelfde resultaat, maar plakker op de biba en plakker in de buba en verder maar weer. Met de latex nogal wat geklooi en zeker geklieder.

Ik rij zelf met Michelin Latex C4 biba's, zelden tot nooit lek en (wss tussen de oren) soepelheid en lage rolweerstand en gemak. Nadelen: 1)je moet elke dag bijpompen en 2)gaan max 2 jaar mee daarna worden ze kwetsbaarder (lijkt het).

Dus aan mijn fiets geen vloeibare latex polonaise. Deze keer eens met Lars TB. :-q

De vloeibare latex was in jouw voorbeeld niet het probleem maar het feit dat er met banden gereden wordt die niet geschikt zijn voor het gebied waar ze uitgelaten worden. :wink:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mario070 schreef: wo 5 oktober 2022, 10:04
Peelrijder schreef: wo 5 oktober 2022, 09:08:~
Tja....ik ben geen meester of juffrouw :roll:

Er staat dus geschreven: de ventiel insert verwijderen de latex pijlen door het ventiel gat = de latex goed en plakt het nog (dus niet het overgebleven water)
Dan kun je via het ventiel gat bijvullen.

Volgende keer graag zelf goed lezen/topic volgen.....anders heeft commentaar/grappen en grollen Geen zin, daar begrijpt niemand iets van :roll: bijvoorbaat dank :wink:
Bedankt juf :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Johanson schreef: ma 3 oktober 2022, 20:08
kermit schreef: ma 3 oktober 2022, 19:34 Ik ben terug naar binnenbanden gegaan en eens per jaar latex: vlak voor de jaarlijkse mountainbikeweek in de bergen :)
Laat je na die week je verse latex in het riool lopen om met binnenbanden te gaan rijden? Wissel je veel van banden om je tubeless setup niet te late zitten?
De latex laat ik uiteraard nog een tijd zitten, alleen op het moment dat ik vroeger zou vervangen gaat er nu een biba in. Totdat ik weer de bergen in ga.

Op de meeste NL rondjes is het risico op lekrijden uiterst klein, en ik merk niets van de geclaimde voordelen met het rijden. Misschien omdat ik niet de grens opzoek qua lage bandenspanning, vind ik niet fijn rijden. En ik wissel zelden banden op de mtb's, ben geen formule-1 piloot ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

:-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

kermit schreef: wo 5 oktober 2022, 18:03
Johanson schreef: ma 3 oktober 2022, 20:08

Laat je na die week je verse latex in het riool lopen om met binnenbanden te gaan rijden? Wissel je veel van banden om je tubeless setup niet te late zitten?
De latex laat ik uiteraard nog een tijd zitten, alleen op het moment dat ik vroeger zou vervangen gaat er nu een biba in. Totdat ik weer de bergen in ga.

Op de meeste NL rondjes is het risico op lekrijden uiterst klein, en ik merk niets van de geclaimde voordelen met het rijden. Misschien omdat ik niet de grens opzoek qua lage bandenspanning, vind ik niet fijn rijden. En ik wissel zelden banden op de mtb's, ben geen formule-1 piloot ;-)
Ik wissel ook nooit, althans niet snel.

In principe rij ik het hele jaar door met de banden waarmee die fiets geleverd is, ook bij vervanging dezelfde erop.

Komende winter blijft de 'goede' toch binnen en dan is zoiets weer niet van belang :D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Afgelopen weekend baalde ik dat ik op de racefiets geen tubeless had. Gemeente Rotterdam was zo slim om in een fiets een rioolrooster in de lengte te leggen. Met ruimte tussn de spijlen van een mm of 30. Daar past een achterwiel met 28mm heel mooi in, maar de binnenband kon de stalen rand van het rooster niet zo waarderen. Al was ik achteraf allang blij dat ik er niet met het voorwiel zo in ben gereden. :o

Verder heb ik in mijn mtb's tubeless vooral in de buitenlandfiets, maar voor de HT voor NL en de gravelbike gewoon degelijke binnenbanden (SV19's) En eerlijk gezegd merk ik geen verschil met tubeless, behalve dan lekbestendigheid in rotsig terrein.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

kermit schreef: wo 5 oktober 2022, 18:03
Johanson schreef: ma 3 oktober 2022, 20:08

Laat je na die week je verse latex in het riool lopen om met binnenbanden te gaan rijden? Wissel je veel van banden om je tubeless setup niet te late zitten?
De latex laat ik uiteraard nog een tijd zitten, alleen op het moment dat ik vroeger zou vervangen gaat er nu een biba in. Totdat ik weer de bergen in ga.

Op de meeste NL rondjes is het risico op lekrijden uiterst klein, en ik merk niets van de geclaimde voordelen met het rijden. Misschien omdat ik niet de grens opzoek qua lage bandenspanning, vind ik niet fijn rijden. En ik wissel zelden banden op de mtb's, ben geen formule-1 piloot ;-)
+1

Regelmatig naar het buitenland en dan elke keer wisselen met die latex bende ging me toch een beetje tegenstaan. Nu sinds kort weer de biba erin en eigenlijk merk ik geen verschil behalve dat het wisselen makkelijker gaat en het minder geld kost :tong

Daarbij is een biba vervangen ook maar 2min werk.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan ook banden wisselen én latex wisselen zonder knoeien.
Het is een kwestie van handigheid.

Maar als je het verschil niet voelt, en nooit lek rijdt, dan zou je gek zijn als je er moeite in gaat steken. Dus Biba er in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb een nieuw wielsetje onderweg - en ik denk dat ik daarmee weer eens binnenbandjes ga proberen als tubeless daarmee lastig is. Maar jullie gebruiken dan wel hetzelfde tubeless velglint gewoon? En haal je echt alle oude latextresten uit de band, of laat je ook wel wat zitten?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie