PF92 opties - of kraakt Raceface crank zelf?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik zoek een vervangend BB voor mijn 2017 Spectral met RaceFace crank. Er zit momenteel een RF BB in die ik zelf heb gemonteerd maar helaas tikt hij alweer na 1.500 km.
Edit: het lijkt eigenlijk alsof het cinch blad zelf tikt/kraakt ten opzichte van de crankarm.

Wat zijn alternatieven? Ik zie bij BikeComponents dat RF een nieuwe heeft die beter zou zijn?
https://www.bike-components.de/en/Race- ... 19-p69223/

En wat is dan het verschil met deze, die Seals zitten daar toch ook op?
https://www.bike-components.de/en/Race- ... ijEALw_wcB

Wat zijn goede alternatieven? Mag best iets meer kosten maar 100+ voor een BB (Wheels Manufacturing) wordt me te gek

Edit: ik heb deze vraag eerder gesteld maar toen ben ik juist voor die RaceFace gegaan...een alternatief zou wel welkom zijn
Laatst gewijzigd door BramVice op ma 3 februari 2020, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je een 24mm as?
Dan zou je Shimano XTR kunnen proberen.
Heb ik jaren geleden gedaan op aanraden van Bike-Components. Die hebben een extra rubber sealtje achter het plastic kapje
Zit nog steeds in mn XC bike. Dus...

30mm dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Hope, period.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dit zou een geschikte van Hope zijn?
https://www.evanscycles.com/en-nl/hope- ... zMEALw_wcB

Die van wheels kost 90/set... is dat een acceptabele prijs voor een BB?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

At1 schreef: vr 31 januari 2020, 19:53 https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... bb86-30mm/

Iets minder duur.
Dat is maar 1 lager...
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Yep, daarom dus IETS minder duur :-q
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Maar ik zou die van Hope nemen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb de boel nog eens open gemaakt en schoongemaakt, vers vet er in. De lagers draaien eigenlijk soepel. Zou je bij een tikkend BB ook niet-soepel draaiende lagers moeten hebben of staat dat los van elkaar?

Ik heb ook naar de crankarm zelf gekeken (RF Turbine Cinch direct mount). Als ik met de hand wat kracht zet tussen het DM blad en de crankarm, hoor ik daar wat gekraak/getik. Daarom deze nog vaster gedraaid, spec is 40 Nm, zit nu met 50 Nm vast. Niet ideaal, maar het getik is minder, maar nog niet weg (en nog niet uitgebreid kunnen testen).

Iemand anders ook deze ervaring met RF Cinch bladen? Ik gebruik geen vet op het draad van de lockring (want momentsleutel), en ben dus vrij trouw in het gebruik van momentsleutels.
Plaats reactie