Opgedroogde latex verwijderen uit velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Vraagje:

Iemand al eens succes gehad met het verwijderen van opgedroogde latex uit een velg? Ammoniak, alcohol, iets stevigers? Er in gieten via ventiel gat en rond schudden?


Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Heb het bij mijn (aluminium) velg met een doekje met thinner gedaan.
Thinner eerst op het doekje.
Weet niet of dit ook aan te raden is voor alle velgen, maar bij mij ging het goed.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als het al opgedroogd is zal toch het meeste in de band zitten? En anders vervang je de tape.
"This species has amused itself to death"
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Bedankt voor de antwoorden alvast, maar voor de duidelijkheid; het zit in het binnenste van de velg.

Ik zal het dus echt moeten oplossen en dan liefst met iets wat de rest van de velg niet gaat beschadigen.


Bij een kleine hoeveelheid, zou het niet veel uitmaken, maar het is wat jammer met meer dan 100gr. latex in de velg rond te rijden.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Afhankelijk van het merk: probeer eens wat WD40 of wasbenzine of aceton plus eventueel wat opwarmen met een fohn (niet heet maar lauw warm).

Eerst even proberen met wat gedroogde test sealant in een potdeksel of zo ipv direct de velg.

In alle gevallen zullen de spaaknippels hoogstwaarschijnlijk het vet verliezen dus daarna moet dat ook weer ingevet worden. Verder denk ik niet of je ooit echt alles eruit gaat krijgen, en of de spaaknippels daarna wel goed vast blijven zitten.

Let ook op de alle genoemde middelen ook je velg stickers etc kunnen losweken. Dus het is niet geheel risico loos.
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik was er al een beetje bang voor, maar ik ga kijken wat ik voor mekaar krijg.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Hoe is de latex in je velg gekomen? Normaal hoort dat niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de latex is opgedroogd weegt het bijna niets meer.
Lekker laten zitten dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

zonoskar schreef: di 28 januari 2020, 13:23 Hoe is de latex in je velg gekomen? Normaal hoort dat niet.
Ik vermoed te smalle tape op een asymetrische velg (korte afstand rand van de tape naar nippel gaten). Waarschijnlijk heeft de lucht toch een weg naar het ventielgat gevonden en de latex mee geslurpt.

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 januari 2020, 18:05 Als de latex is opgedroogd weegt het bijna niets meer.
Lekker laten zitten dus.
:-q

Ik hoop het, mijn achterwiel woog 3kg met band. Er drupt nog steeds wat uit bij het schudden als ik het wiel even heb laten staan dus wie weet valt het samen met het opdrogen mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het nog drupt kan je het er uitspoelen met water
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 januari 2020, 22:16 Als het nog drupt kan je het er uitspoelen met water
+1
En misschien met (de vloeistofloze band) er op even in de fiets zetten en flink laten ronddraaien.
Centrifugeren zegmaar.

Beetje tegenstrijdig wel want in de openingspost gaat het over opgedroogde latex. :~
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 januari 2020, 22:16 Als het nog drupt kan je het er uitspoelen met water

Ook een goeie! :-q

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 23:08 En misschien met (de vloeistofloze band) er op even in de fiets zetten en flink laten ronddraaien.
Centrifugeren zegmaar.
Ik ga kijken of dat werkt omdat de nippel aandraai gaten vanuit de as gezien niet het verste punt zijn maar in de verlaging in het midden zitten. Hebt dus kans dat de latex dus links en rechts van die verlaging geduwd wordt, maar zeker ook een goeie om te proberen! :-q
Beetje tegenstrijdig wel want in de openingspost gaat het over opgedroogde latex. :~
Ja ik was wat ongenuanceerd in mijn openingspost inderdaad. Ik zag stukjes samengeklonterd latex door de nippel aandraai gaten maar het was gelukkig nog niet allemaal aangekoekt.
Plaats reactie