RAD / fiets afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Nou, ik dacht het zal wel.
Toch even opgemeten en wat blijkt mijn RAD is exact wat ik uitgerekend heb aan de hand van de multiplier.
Niet dat ik daar aan twijfelde want ik fiets al 2 jaar lekker rond op mijn Kona. met dank aan Dennis Jilesen uit Dronrijp.
Het enige wat ik mis is een soort van zadel pasvorm controle systeem, heb intussen al 4 verschillende zadels gehad en weer uitgekomen bij de bikefitter, die adviseerde een Prologo Dimension welke lekker zit en lekker kort is waardoor ik me goed kan bewegen op de fiets.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Ik zit ook naar de RAD te kijken en heb het anders gemeten want mijn gemeten multiplier is anders dan de berekende. Mijn gemeten RAD is 2 cm meer is nogal een verschil.(als je lichaam een beetje buiten de 'normale' proporties valt)

Heb een trial abbo genomen op de site van Lee https://www.llbmtb.com/

Daar zit ook aan calculator bij om je rad te berekenen van je fiets. Daar wordt ook stack en reach in meegenomen. Dus het gaat niet voorbij aan reach.

2 video's waar Lee zelf in terugkomt
https://youtu.be/HyppZOpHocM
En
https://youtu.be/rHagRovHSYs

De 2e video gaat ook hoe je kan meten ipv berekenen.

Als je je RAD weet kan je die met met 5,5 vermenigvuldigt dan kom je op de framemaat die je kan kiezen voor je fiets. 5,5 is voor neutraal als je een wat wendbaardere fiets wil bijv dan kies je 5,25 als getal. En vandaaruit kan je dus proberen om je fiets je RAD te laten bereiken.

Van de site:

Stage 2: RAD x multiplier
This is the next most accurate method.

Measure your RAD. Here’s how.

Multiply your RAD in cm by 5.55.

This is a nice, neutral reach for your next frame.

If you want a short fit, which can be ideal for steep, technical descending, multiply your RAD by 5.25.
If you want a long fit, which can be ideal for longer climbs and higher speeds, multiply your height by 5.85.

Leuk om mee te spelen.

Eigenlijk kan ik dus een Canyon L nemen of een Canyon XL en allebei aan mijn RAD te laten kloppen maar geven een ander rijdergevoel en wat je er mee wil doen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ChipmunkNL schreef: zo 13 juni 2021, 01:19
Als je je RAD weet kan je die met met 5,5 vermenigvuldigt dan kom je op de framemaat die je kan kiezen voor je fiets. 5,5 is voor neutraal als je een wat wendbaardere fiets wil bijv dan kies je 5,25 als getal. En vandaaruit kan je dus proberen om je fiets je RAD te laten bereiken.
Volgens mij is frame maat nou net een van de minst nauwkeurige methoden om de juiste fiets te selecteren :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

het is om een beginpunt te krijgen. Je zal met een frame moeten beginnen ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De maattabel vd fabrikant is ook een beginpunt.
En veel eenvoudiger :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

klopt ook wel. Totdat je afwijkende maten hebt of tussen twee maten in valt. Wat wil je dan van de fiets?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als je op de grens zit moet je altijd goed opletten/nadenken. Als deze tool jou helpt, prima.
Ik zit ook op de grens, maar heb voor mezelf geleerd dat ik naar boven af moet ronden.
Naar beneden afronden steeds spijt van gekregen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ChipmunkNL schreef: zo 13 juni 2021, 13:12 het is om een beginpunt te krijgen. Je zal met een frame moeten beginnen ;)
Jawel, maar daarbij is wat wij als frame maat gebruiken (de zit buis dus) niet heel veel zeggend, met de moderne vormen en variatie in Geo en inzetgebied. Racefietsen zijn volgens mij al decennia hetzelfde, bij MTB gebeurd er nogal wat.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Ik heb het ook niet over lengte zitbuis maar de reach.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ChipmunkNL schreef: zo 13 juni 2021, 19:13 Ik heb het ook niet over lengte zitbuis maar de reach.
Eerder noemde je de frame maat en dat is nog altijd de lengte van de zitbuis.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Is ook. Op basis van reach kies je de framemaat. Ik weet niet of je de video's bekeken hebt. Op zich best informatief
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Zo... deze maar weer eens omhoog helpen.
Ik heb de Lee Likes Bikes site ook maar eens doorgenomen en mezelf lid gemaakt van "dial in your cockpit - Basic"

Wat er uit komt is dat ik al redelijk in the ballpark zit met mijn bike.
Ik heb een iets langere RAD dan wordt aangegeven, al zie ik een aantal vershillende manieren om je RAd te berekenen.

Als ik het goed begrijp is knuckle hight hetzelfde als je RAD en/of je RAD = 0,475 x je lengte
Maar, bij mij is de Knucklehight 76 a 77 cm
en de berekende RAD = 168 x 0.475 = 79,8

Iemand iets verder over ingelezen om hier wat over te zeggen?
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

Je persoonlijke RAD moet je vooral meten door de afstand tussen grond en het midden van je handpalm op te meten. Ik doe dit door een stok of stang vast te houden, je voeten in de fietshouding (een voor / een achter op afstand van de pedalen) en dan stevig recht op staan alsof je een zware tafel of tv tilt - dan iemand anders laten meten vanaf de grond tot midden van de stok.

Tel hierbij op de helft van de dikte van je pedaal - dan heb je je persoonlijke rad.

Vervolgens kan je je RAD van je fiets op meten, touwtje over je handvaten en dan de afstand +/-1cm onder touw naar center van je trapas.

Nu heb je heb ook de rad van je fiets.

Pers rad = Fiets rad = goed!

Als het niet hetzelfde is, zou ik nog ff verder sleutelen zodat het wel hetzelfde wordt.

Btw, je kan ook beide tegelijkertijd doen door de pedalen van je fiets op twee tafels te zetten en dan het stuur gebruiken net als de stok die ik eerder al noemde. Zorg er dan wel voor dat je fiets vrij kan roteren rondom de trapas, dat je achterwiel niet de grond raakt en dat je zelf niet met fiets en al er van af valt ... :D
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

Oh ja, tijdens meten even je fiets schoenen gebruiken (of in de berekening meenemen).
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ah top!

Grappig dat die 79,8cm op een paar mm na klopt als je de dikte van mijn (pedalen/2) en schoenen mee neemt
Toch als ik de rad meet zit ik op 81 cm en voor mij gevoel is hij prima zo, zou in ieder geval niet korter moeten, hoogstens zou ik eens een keer iets een stuur met iets meer rise kunnen proberen en deze een beetje naar achter laten kantelen.
Dan zou hij op +/- 80cm uit moeten komen. Een kortere stuurpen kan bijna niet met 40mm.... ja er bestaat nog een 31mm en 35mm stem natuurlijk.

thanks :-q
Plaats reactie