RAD / fiets afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Lars TB schreef: za 25 januari 2020, 12:35
DuReal schreef: za 25 januari 2020, 12:06 Lee omschrijft het doel van RAD als:

1. You have optimal arm range for bike handling: descending, braking, cornering, pumping, dropping and all the fun stuff, and
2. You can generate maximum torque for power moves: sprinting, steep climbing, pumping, manualing, hopping and wheelie drops.

Oftewel, met RAD bereik je een optimale houding voor situaties waarbij je niet op je zadel zit en waardoor je dus maar twee contactpunten hebt (pedalen en handvaten). Voor de gemiddelde boswielrenner die dus 90% van de tijd op het zadel zit zal deze insteek mijn inziens te kort door de bocht zijn.
Dat is leuk en aardig, maar met de uitleg op de website kom je niet ver. HJ vraagt het zich al af:
hendrikjan schreef: do 23 januari 2020, 18:19 De vervolg vraag is dan wat pas je aan en waarom?

De 3 cm spacertoren?
De 80 mm pen?
Een stuur met meer backsweep minder rise?
Volgens mij zegt RAD niets over de hoogte van je stuur, laat staan optimale hoogte. Die is voor een sprinter compleet anders dan voor een bikepark rijder. En toch kan de RAD precies gelijk zijn voor die 2. Maak daar maar kaas van.

RAD is terug berekend vanuit wat mensen lekker vonden zitten. Als je er genoeg meet, dan kom je wel op een gemene deler. Maar wat als je langere armen hebt? Of een steile zitbuishoek? Dan gaat RAD niet op.

Sterker nog, je kunt met RAD een twee maten te klein frame kopen en met spacers en stuurpennen tot de perfecte RAD komen (voor hoe je dan ook rijdt) en doodongelukkig worden op die fiets.
Op zich heb je een punt, maar volgens mij wel met de kanttekening dat de RAD een straal van een cirkel beschrijft en de handvatten (stuur) moeten ergens op het einde van die straal zitten. Als je dan ook uit gaat van de gedachte dat je het liefst een relatief korte stuurpen wil hebben, omdat je daarmee - veronderstelt - het stuurgedrag positief beïnvloed. Dan zegt dat ook wel wat over je framemaat en en ook over de hoogte van je stuur.. Toch?

Verder, het gaat natuurlijk niet om het positioneren van een sprinter op de fiets, heb je überhaupt sprinters bij MTB-en? (ik moet meteen aan wielrennen denken.. ) maar om MTB-en, en dan is het op en neer over schutterpaden misschien niet wat hij in gedachte heeft.. Hij komt uit Colorado.. Rockies..

En als ik helemaal goed lees, is zijn RAD berekening eigenlijk veel ingewikkelder dan de vermenigvuldiging die we hier vlug doen, om deze echt goed toe te passen/ te berekenen moet je eerst zijn boek kopen en dan met alle variabelen die hij noemt rekening gaan houden..

"Your ideal bike RAD is determined by your body’s size and proportions, as well as your handlebar width, crank length, pedal thickness, shoe thickness, phase of the moon and, by extension, the grunion run."

Maar je kan ook

"1. If you love your current bike, measure its RAD. When you shop for a new bike, try to match that number."

Ook al wijkt die volledig af van de rekensom :P
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

RAD is in 1e instantie een waarde net zoals de balhoofdshoek van het frame een waarde is. Beide staan niet op zichzelf. Zij voegen toe aan de som der delen. Om een optimaal resultaat te krijgen.

Waar de waarde zich op richt is dat je lijf goed past in de fiets van voeten tot schouder. Om de kracht van benen en romp optimaal te gebruiken. Armkracht is minder belangrijk.

Wat de waarde betekent kun je alleen zelf onderzoeken. Of dat je daar mee kan werken.

Is een leuk experiment om naast al die andere waarheden te leggen of v.v.

Afstelling van mijn fietsen heb ik op gevoel gedaan:
op 3 mtb's is met een variatie van <1 cm correct.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zo kan het ook:
Quote met betrekking tot het boek waar Hendrik Jan het over heeft.

World-champion support for Dialed approach:

Q: Shouldn’t we be measuring bikes in a different way? For instance from pedals to grips?

A: Thats how Sam Hill measures his bike, he gets on any bike, no point telling him any numbers, he just gets a tape measure and measures feet to bars, and if it makes sense, then he’s happy, and away he goes. I do think that’s the only true measurement you can work off.

– Ali Beckett, mountain bike designer, the man behind Sam’s Nukeproof Mega
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bijzonder, dit. Ik zou weleens een wiskundige onderbouwing van die factor willen zien.
Net de RAD van mijn fietsen opgemeten.
Met mijn lengte zou ik een RAD van 80cm hebben maar op mijn bikes zit alles keurig netjes op 84 à 85cm.
Geen haar op mijn hoofd die er over peinst om mijn stuur een paar cm in te korten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je jouw BMI mee rekent zoals in jouw onderschrift, dan klopt de RAD natuurlijk wel weer ;-)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jan Willem schreef: za 25 januari 2020, 13:49 Bijzonder, dit. Ik zou weleens een wiskundige onderbouwing van die factor willen zien.
Net de RAD van mijn fietsen opgemeten.
Met mijn lengte zou ik een RAD van 80cm hebben maar op mijn bikes zit alles keurig netjes op 84 à 85cm.
Geen haar op mijn hoofd die er over peinst om mijn stuur een paar cm in te korten.
:lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:o
:lol: :lol: :lol:
Einde van alle tegenspreken, de RAD theorie klopt.
Mits juiste framemaat.
Mits juiste BMI.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Interessante gezichtspunten hier weer! Inderdaad de positie van het zadel die buiten beschouwing gelaten is, maar zeker van invloed is op het geheel.

Zouden ze ons met die formule gewoon een Rad voor de ogen willen draaien?

...tja er zijn nou eenmaal aardig wat woordgrappen met deze term te verzinnen ;)

Ik ga met deze inzichten toch eerst nog es goed checken hoe mijn huidige setup voelt qua houding voordat ik dingen verander.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb een stuurpen van 70mm, een stuur van 76cm en de boel zit met een spacertje van 5mm direct op het balhoofd.
Valt niet zoveel aan te veranderen, tenzij ik het als een doel op zich ga beschouwen om aan de RAD theorie te voldoen.
Dan moet er dus flink aan het stuur gezaagd worden.
Gaat niet gebeuren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Je weet het zeker dat je niets gaat veranderen?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je brengt me wel aan het twijfelen :wink:
Ik heb ook nog bij een ouwe Beone uit de jaren '90 gemeten.
Ook daar 86cm, dus ik trek de conclusie dat ik een iets andere RAD factor moet hanteren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: za 25 januari 2020, 13:20 RAD is in 1e instantie een waarde net zoals de balhoofdshoek van het frame een waarde is. Beide staan niet op zichzelf. Zij voegen toe aan de som der delen. Om een optimaal resultaat te krijgen.

Waar de waarde zich op richt is dat je lijf goed past in de fiets van voeten tot schouder. Om de kracht van benen en romp optimaal te gebruiken. Armkracht is minder belangrijk.

Wat de waarde betekent kun je alleen zelf onderzoeken. Of dat je daar mee kan werken.

Is een leuk experiment om naast al die andere waarheden te leggen of v.v.

Afstelling van mijn fietsen heb ik op gevoel gedaan:
op 3 mtb's is met een variatie van <1 cm correct.
Maar ik meet die waarde en hoe bepaal ik dan hoe hoog mijn stuur moet staan?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Het lijkt mij dat er ook nog een optimum moet zijn met betrekking tot de hoek ten opzichte van het horizontale vlak....
Verder nog wat anders, ik heb net even de RAD gemeten van mijn stadsbarrel/ vakantiefiets/ fiets waarmee ik voor het eerst heb kennisgemaakt met het concept MTB'en en daarop is de RAD bijna 3 cm tekort.. De fiets voelt lekker compact en ik fiets daar ook probleemloos dagen achter elkaar op.. Ben nu toch wel benieuwd en ik heb zojuist maar ene kort pennetje besteld om te zien wat dat gaat doen..
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Wordt bij deze radde RAD nou niet de stuurbreedte meegenomen? Lijkt me toch ook van grote invloed op hoe je zit. Moet je zeker zijn net zo radde 'ideal handlebar width' calculatie toepassen (https://www.leelikesbikes.com/quick-eas ... width.html). Moet ik met een stuur van 830 mm rondrijden. Dacht 't niet.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Maar dan moet je wel even volledig zijn

“ The RideLogic sweet spot handlebar width is your maximum biomechanically recommended handlebar width based on your height (assuming average proportions).

There are lots of advantages to making your bars narrower: more range of motion, more pulling strength and better shoulder health, to name a few. For most riders, the usable range is between sweet spot width and about 5 percent less than sweet spot width (for example, 750 to 710mm).”
Plaats reactie