RAD / fiets afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het verschilt nogal hoe oud de fiets is.
Pak je een fiets van 10 jaar terug met een zithoek van 70 of eem moderne fiets met een zithoek van 77 graden.
Bij de oudere zit je met dezelfde RAD veel gestrekter.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

zonoskar schreef: vr 24 januari 2020, 20:28
Wiel-Maat schreef: vr 24 januari 2020, 18:39 Ik heb eea ook ff gemeten en ik kom uit op een RAD van 795,6 waarbij de afstand BB tot stuur thv handlebar nu 890 mm is; dat is dus 10 mm teveel...

Tja. Het artikel zegt hoe minder verschil hoe beter. Dus dan zou ik een kortere stem moeten nemen...? Ik kan ook nog wat spacers verplaatsen maar dat levert volgens mij maar een paar mm op.

Ik vraag me toch af of dat zoveel verschil gaat maken..?
10cm teveel. Lijkt me dat je dat wel merkt.
Ja wacht ff dat schreef ik dan verkeerd er stond idd 10 mm waar dat 10 cm is... foutje bedankt ;)

Maar dan nog; gevoelsmatig is het nu goed.

Ok ik zou een kortere stem kunnen proberen wat je voor rond de 20 euro kan realiseren...ik kan nu wel al wat met spacers spelen maar dat levert hooguit een paar mm op. Even overwegen dit. 8)
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

aurelius schreef: vr 24 januari 2020, 18:59 Ach... als je veel fietst en je jezelf en je fiets kent: hoe zit je nu, bevalt dat? Hoe fietst/stuurt je fiets nu? Als je tevreden bent, lekker zo laten. Heb je een andere pen liggen, dan even proberen...
Maar goed is goed. Zo’n RAD is ook maar een benadering.
Dat ben ik wel met je eens, maar goed kan altijd beter, denk ik dan... En soms kan het best verhelderend zijn om iets drastisch aan je fiets te veranderen, als was het alleen maar om te leren hoe verschillende posities de "handeling" van de fiets veranderen. Mijn fiets is RAD + 4 cm.. Ik ben wel nieuwsgierig naar de vraag hoe ik de fiets zal vinden als deze RAD +/- 0,5 cm is. Dus ik ga er wel mee experimenteren..
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Een juiste RAD op een mountainbike zoals Lee hem insteekt. Is om bij een actieve rijstijl veel kracht over te kunnen brengen op de bike en het lichaam snel kunnen verplaatsen t.o.v. de bike. Zoals bij pompen, bunny hops, snelle wisselingen in terrein, en hoge snelheid over geaccidenteerd terrein en bochten.

Bij aanpassen van je bike voel je meteen of het beter of slechter is. 1e indruk is meestal de beste raadgever.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja en mbt dat aanpassen gaat het dus voornamelijk om je stuurpen waar de meeste winst te behalen valt.

Waarop ik eens even in het woud der stuurpen aanbieders dook op internet ... :o ...wat een keuze en wat een prijzen soms ook! 200€ voor zo’n stukkie ijzer! :lol:

Dat ga ik er zeker niet aan uitgeven, maar het kan best goedkoper, rond 20 tot 40 € incl verzendkosten is al mogelijk.

Ik ga me er nog ff op beraden of ik dat als aanpassing belangrijk genoeg vind.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je bochtenridder wilt worden! Dan is alles okee zelfs een andere stuurpen. Even 1 lenen of 2e hands, heb je contact met een bikeshop die wat heeft liggen? Er zijn genoeg opties betaalbare opties om het even uit kunnen proberen
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

corex schreef: vr 24 januari 2020, 23:30 Als je bochtenridder wilt worden! Dan is alles okee zelfs een andere stuurpen. Even 1 lenen of 2e hands, heb je contact met een bikeshop die wat heeft liggen? Er zijn genoeg opties betaalbare opties om het even uit kunnen proberen
Bochtenridder, mooie term...en dan al meanderend ten strijde trekken! :D

Maar er zijn idd legio opties, hoewel de maat die ik zoek (50-60 mm) niet heel goed vertegenwoordigd is, dus of de bikeshop die zo ff heeft liggen is de vraag.

Ik zag hier trouwens dat iemand de zoektocht ernaar zelfs in zijn onderschrift heeft verwerkt. ;)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik zag dat je 10 cm teveel hebt. En dat dat nu goed voor je voelt.

Hoe lang is de stuurpen op jou bike?

5 cm kortere RAD geeft al een indruk of het beter of slechter aanvoelt.

In kleine stappen naar een optimum werken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Voordat iedereen zijn hele setup gaat veranderen, denk even aan dit.
Je hebt drie conact punten op een fiets; zadel, grips en pedalen.
Die drie punten bepalen hoe je op de fiets zit.
RAD houdt alleen rekening met de pedalen (rekent vanuit de BB) en de grips.
Maar RAD houdt geen rekening met waar jouw zadel staat.
Heb je een fiets met een hoek van de zitbuis van 71 graden, dan staat jouw zadel centimeters verder naar achteren t.o.v. de BB dan bij een zitbuis hoek van 77 graden.
Ik zou dus niet zomaar klakkeloos die RAD overnemen en denken dat je er 10cm naast zit, terwijl de variabele van het zadel, zowel hoogte als hoek t.o.v. de BB , niet in RAD wordt mee genomen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb even de tijd genomen om er over na te denken, maar feitelijk proberen ze nu heel veel variabelen te vangen in 1 getal. En dat werkt niet. Voor wie is dat getal juist? Heb je een enduro en een xc-fiets in de schuur staan, hoe ga je daar mee om? En wat Jamis hier boven ook al zegt: ze laten een zeer belangrijke variabele weg.
Daarbij zeg ik het al jaren, als je bij een testrit het dichtst op je huidige zithouding zit, dan voelt die nieuwe fiets meteen vertrouwt aan. En je kantelt om je bekken heen als je voor hoger of lager gaat zitten, dus blijft een RAD min of meer gelijk als je het goed doet. In dat opzicht houdt RAD je gewoon voor de gek met een waarde die je al jaren aan hield... .

Het gevaar van RAD is dat je niet meer open staat voor iets nieuws. En dat je met de huidige generatie steile zithoekfietsen compleet anders op de fiets komt te zitten en daarmee juist on-RAD.

Reach is verre van ideaal, maar als je dan weet waar je het over hebt, dan is dat een aardige indicatie om een frame op uit te zoeken. RAD kun je niets mee bij het uitzoeken van een frame, de kans is groot dat je gewoon de verkeerde maat neemt als je niet ook andere waardes meeneemt. Blijft over dat je toch het gehele plaatje moet pakken om daadwerkelijk iets te kunnen zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Lee omschrijft het doel van RAD als:

1. You have optimal arm range for bike handling: descending, braking, cornering, pumping, dropping and all the fun stuff, and
2. You can generate maximum torque for power moves: sprinting, steep climbing, pumping, manualing, hopping and wheelie drops.

Oftewel, met RAD bereik je een optimale houding voor situaties waarbij je niet op je zadel zit en waardoor je dus maar twee contactpunten hebt (pedalen en handvaten). Voor de gemiddelde boswielrenner die dus 90% van de tijd op het zadel zit zal deze insteek mijn inziens te kort door de bocht zijn.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ach, ik zie het vooral als een groot experiment! Vooral proberen en kijken wat het doet is een beetje mijn gedachte, helemaal niet als de heilige graal van het fiets afstellen.

Verder ben ik erg benieuwd in hoeverre de afstelling bij de verschillende lieden wel of niet overeenkomt met de wat grove RAD berekening voorschrijft...

En @ hierboven, ik heb inderdaad mij tekst aangepast, leek me effectiever dan een gezocht topic te openen... maar vraag me af of het gaat lukken om voor minder dan een euro of 20 tweedehands in huis te krijgen.. zo veel kost de budget oplossing ongeveer bij een van de discounters..

We gaan het zien!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DuReal schreef: za 25 januari 2020, 12:06 Lee omschrijft het doel van RAD als:

1. You have optimal arm range for bike handling: descending, braking, cornering, pumping, dropping and all the fun stuff, and
2. You can generate maximum torque for power moves: sprinting, steep climbing, pumping, manualing, hopping and wheelie drops.

Oftewel, met RAD bereik je een optimale houding voor situaties waarbij je niet op je zadel zit en waardoor je dus maar twee contactpunten hebt (pedalen en handvaten). Voor de gemiddelde boswielrenner die dus 90% van de tijd op het zadel zit zal deze insteek mijn inziens te kort door de bocht zijn.
Dat is leuk en aardig, maar met de uitleg op de website kom je niet ver. HJ vraagt het zich al af:
hendrikjan schreef: do 23 januari 2020, 18:19 De vervolg vraag is dan wat pas je aan en waarom?

De 3 cm spacertoren?
De 80 mm pen?
Een stuur met meer backsweep minder rise?
Volgens mij zegt RAD niets over de hoogte van je stuur, laat staan optimale hoogte. Die is voor een sprinter compleet anders dan voor een bikepark rijder. En toch kan de RAD precies gelijk zijn voor die 2. Maak daar maar kaas van.

RAD is terug berekend vanuit wat mensen lekker vonden zitten. Als je er genoeg meet, dan kom je wel op een gemene deler. Maar wat als je langere armen hebt? Of een steile zitbuishoek? Dan gaat RAD niet op.

Sterker nog, je kunt met RAD een twee maten te klein frame kopen en met spacers en stuurpennen tot de perfecte RAD komen (voor hoe je dan ook rijdt) en doodongelukkig worden op die fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Amen :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Geloof het of niet, voor mijn lengte kom ik uit op een RAD van 882 mm. Als ik het opmeet, meet ik 880 mm... :o

Oh, wacht even, verkeerd gemeten... Vanaf midden stuurklem en het moet vanaf midden handvaten geloof ik?

Maar ja, dan moet je stuur wel precies recht staan natuurlijk! Als het wat gedraaid is, wordt de afstand korter of langer.

Maar na wat gepiel en getuur op het plaatje houd ik het toch ongeveer op 880 mm, waarbij mijn stuur zo goed mogelijk recht staat.
Laatst gewijzigd door Ad58 op za 25 januari 2020, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie