Waar maken jullie je fiets mee schoon?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bikers!

Zoals de titel al doet vermoeden.. Waar maken jullie je fiets mee schoon? Ik heb een tijd met muc-off cleaner gewerkt maar dat liep nogal in de papieren. Ik gebruik nu eigenlijk een kneepje dreft op 750 ml in de spray flacon van diezelfde muc-off zodat het lekker schuimt.

Hebben jullie nog tips/suggesties? :-D
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Dank! weinig tekst maar toch veelzeggend :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet schoonmaken.
Schoonmaken is slecht voor je fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik probeer zo min mogelijk nat schoon te maken. Bij veel zandroutes volstaat laten drogen en dan met borstel zand er af borstelen.
Soms maak ik alleen de draaiende delen schoon met een doek/borstel en laat modder op frame gewoon zitten.

Als het echt klei is gebruik ik wel water, meestal alleen water met beetje klok (eco variant van dreft) en spons en afwasborstel.
Have fun!
Rinse.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Bij voorkeur alleen een doek over de aandrijving en vorkpoten. Daarna laten drogen en de volgende dag vuil wegborstelen. Bij heel erg vies met de tuinslang de ergste drek eraf spuiten
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

In deze periode van het jaar is het hier in de buurt echt wel nodig om na elke rit even af te spoelen.
Direct na de rit werkt het beste, dan spoel je het er meeste er zo vanaf. Als er dan nog vlekken zijn gebruik ik een zachte borstel van Muc-Off, maar nooit een shampoo ofzo. Nog nooit nodig gehad. Ik droog wel altijd alles af met een microvezel doekje.
Als het alleen wat spatjes zijn en wat stof, of als het alleen zand is van een zandparcours, dan laat ik het lekker zitten. Alleen de ketting ff met een doekje/hard borsteltje en smeren.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat kan ik mij voorstellen.
De tendens de laatste tijd is dat veel topics in no time worden gekaapt door de vaste kliek en ontaarden in een quasi grappige wanorde.
En dan vinden we het gek dat het aantal nieuwe leden terug loopt.
De eerste reactie was nog een informatieve, met als strekking; er zijn al veel topics geweest met deze vraag geweest. Even zoeken en je vind de antwoorden op jouw vraag.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een tuinslag en een zachte borstel. Daarna goed laten drogen (kacheltje in de schuur) omdat er anders snel roest op komt.
Eigenlijk gebruik ik nooit zeep, maar ik geef er dan ook niet om als mijn fiets niet spik en span is.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik meestal met een zachte handveger, een emmertje water en een microvezel doekje om na en droog te wrijven. Een paar keer per jaar met Autoshampoo met was er in. Altijd speciale aandacht voor mijn voorvorkvering. De bovenkanten maak ik altijd heel goed schoon en de rubberen afsluitingen veeg ik schoon met een speciaal voor dit doel kwastje, zodat zodat er geen enkel zandkorreltje meer op zit.
Ik kijk ook meestal de twee derallieurwieltjes na omdat daar nogal eens aangekoekt vuil zit. Een beetje wrijven met een doekje met lampenolie doet wonderen daar.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het is inderdaad een vraag die al vaker is gesteld en het is sowieso een onderwerp dat regelmatig terugkeert. Met de zoekfunctie kun je er veel leesvoer over vinden maar het is ook prima om het hier gewoon nog een keer over te hebben.

Ik heb het topic even opgeschoond en bij deze een vriendelijk doch dringend verzoek aan een aantal gebruikers gebruikers om de ongein te beperken tot het lounge gedeelte van het forum.

Thx.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Schoonmaken moet, net als de bike, functioneel zijn (in mijn ogen).
Schoonmaken om hem te laten glimmen doe ik dus niet, maar puur om hem te onderhouden. Een borstel over de bewegende delen in combinatie met de tuinslang volstaat eigenlijk prima. Zelden gebruik ik schoonmaakmiddel (dreft werkt prima), maar als ik dat wel doe is het puur op de plekken waar ik b.v. schoenstrepen achter gelaten heb (al zal het merendeel vd bikers hier op het forum daar geen last van hebben).
In dat geval is het wel cosmetisch, maar dat doe ik dus dan alleen als ik toch als bezig ben ;)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gewoon spons, borstel en water met ajax.

Ketting met kettingreiniger zo nu en dan.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ligt een beetje aan hoe smerig de fiets is, maar als er modder zit dan:

Eerst afspuiten met tuinslang, dan inspuiten met MucOff of Joe’s bikesoap (wat er in de aanbieding was).
Vervolgens met een zachte handschoen (van de gamma) schoonmaken.
Dan afspoelen en droogmaken.

Ben best wel precies en doe dan ook meteen controle van remmen, vering en aandrijving.

Kost me 1,5 uur ongeveer.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Allereerst bedankt voor de opschoning! Dit houd het voor iedereen leuk hier.

Ook bedankt voor de opmerkingen en tips! Leuk. Ik zelf ben ook redelijk pietje precies en doe dus ook vaak, sowieso na elke modderrit mijn hele fiets schoonmaken ( muv de wielen, dat is letterlijk 300 meter.. ) Vandaar dat ik niet elke maand 2 vullingen duur spul ga kopen. Ik spray nogal graag ook.. Er staan zeker tips tussen waar ik wat mee ga doen!

:-D :-D :-D
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie