Lager dilemma

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Loopt wel los. Des te meer beweging er in het systeem zit des te beter je de slijtage uitkeert over het lager. Altijd je voorvork locken is ook funest voor de anodisatie van je stanchions.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vraag me af of een lager wel nodig is? zou een bus niet volstaan. Doen ze bij een auto ook.
Maakt misschien lawaai waardoor je het op een fiets niet wilt.

Nadeel van een lager voor vering is dat het lager niets doet en vrijwel altijd op dezelfde plek wordt belast.
Ik zou inderdaad ook het hele lager volstoppen met vet, goed ronddraaien en dan monteren.
Bij een draaiend lager verdeelt het vet zich nog een beetje hier niet.

En bv jaarlijks met groot onderhoud (preventief) vervangen.
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

mijn ervaring is dat hoe minder ik mijn fiets schoonmaak en hoe verder ik verwijder blijf van ontvetter hoe langer mijn lagers meegaan.

verder zie ik wel duidelijk de duurdere lagers met betere afdichting langer meegaan. in mijn fullys de enduro llmax black oxide nooit hoeven vervangen. de rvs lagers dt swiss 240 gaan al jaren mee, van hun goedkoopste serie na 1 jaar wel moeten vervangen. fsa 3 headsets per jaar, cane creek 110 nog nooit issues gehad.

de prijs/kwaiteits curve is echter nogal stijl. maar ik wil fietsen als ik zin heb en geen lagers vervangen. goeie spul gaat meerdere fietsen mee de bagger moet je meerdere keren per jaar vervangen.

maar het goedkoopst is niet teveel en te heftig schoonmaken, geen ontvetter remmenreinigers etc.

maar er zijn ook mensen die daar wel bij zweren dus zal verder wel aan mij liggen
Plaats reactie