Old school mtb als gravelracer?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Eens, mijn keuze zou het niet zijn.
Ik zou wel kijken welke 28" breedtemaat in dit frame past. Superbreed hoeft het niet te zijn. Ik zie wel eens van die 150 euro DTswiss setjes voorbij komen. 28" breed loopt weer net iets beter, hoewel Supermoto's ook prima zijn.
bluebird schreef: di 3 december 2019, 13:29Hij is overigens bedoeld voor winterritjes over asfalt en grindpaden, geen mtb ambities en geen heuvels hier in het midden van het land helaas.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een gravelracer om niet op gravel (enz.) te rijden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 december 2019, 20:45 Een gravelracer om niet op gravel (enz.) te rijden :winkie:
Gravel=grind?
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

baron062 schreef: di 3 december 2019, 21:03
ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 december 2019, 20:45 Een gravelracer om niet op gravel (enz.) te rijden :winkie:
Gravel=grind?
Mijn idee 😜. Voor echt offroad heb ik mijn Ethanol, maar ieder zijn ding uiteraard. Overigens is de eerste aankoop gedaan, een carbon Pace vork van MP. Eigenlijk wil ik de wielset behouden, dus dan blijft het ook schijfremmen. Volgende stap wordt bandjes vervangen denk ik.
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Heb net de vaste vork binnengekregen (Pace RC31), dus lekker avondje aan de bike knutselen :-q Ik merk net dat hij 'korrelig' stuurt en er blijken wat kogeltjes in het headset lager te missen :oops:. Is dat niet old school, dat die kogeltjes open liggen?
Dat wil ik uiteraard oplossen. Er zit nu (volgens Google) een custom FSA ZS-4 headset in de fiets. Van balhoofden snap ik vrij weinig, ik kom alleen logischerwijs op FSA uit en het ZS (zero stack) systeem en dat ik een non-taperede 1 1/8 vork steek. Kan ik 'gewoon' een nieuw lagertje erin zetten en welke? Ik vrees dat ik een schuifmaatje moet gaan kopen, want het lijkt per mm te gaan?!
Same shit, different day :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Volgens mij ga je het meeste voordeel van grotere wielen krijgen, dus of 650B "road-plus" erin of 28" met 28mm banden (of meer als het past). Zou met schijfremmen geen probleem moeten zijn . Vaste vork erin scheelt veel gewicht (en gedoe). Je hoeft niet perse met dropbar te rijden op een "gravelbike" natuurlijk (!?) Deden we jaren geleden met "kale hybrides) ook niet :winkie: Je zou evt je stuur wat kunnen versmallen en barends gaan gebruiken om wat dieper te zitten. Dan kun je de hele huidige opbouw gewoon gebruiken.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Precies wat Monkeyrider zegt waarom moet er een dropbar in? Dat is veel meer werk en geld. Skip die dropbar en gooi er 650b of 700c banden op en maak er een snelle badboy achtige hybride van. Dat zijn de ideale stadsracertjes maar ook voor gravel zijn ze geschikt. bij 700c moet je enkel opletten dat je niet heel breed kan gaan qua banden al zou een 32mm zoals eerder vermeld moeten passen. Ik heb in een oude cannondale zelfs 40mm gehad achter (die zilveren hieronder). En barends is altijd nog een optie inderdaad.

zie hier een paar voorbeelden van 26ers met 700c setup die ik in het verleden heb gehad:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: di 3 december 2019, 15:20 Veel is al gezegd, maar inderdaad goed kijken naar de zithouding die je prefereert. In principe is een frame voor mtb-sturen langer dan een frame voor dropbar, dus wat Baron zegt: grote kans dat je een relatief korte en steile stuurpen nodig hebt om lekker te zitten.
Imo is het om dezelfde redenen ook aan te raden een dropbar met korte reach en ondiepe drop te nemen. Op mijn huidige gravelracer heb ik een stuur met 12 graden flare (naar buiten staande drops) en dat bevalt ook erg goed, eigenlijk fijner dan een conventionele dropbar (maar smaak blijft altijd subjectief...).

Met race-shifters inderdaad road-specifieke schijfremmen nemen, BB7 road of TRP Spyre zijn de voor de hand liggende opties.

En hier kun je de nodige info vinden over uitwisselbaarheid van verschillende merken en groepen:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Er is van alles mogelijk qua uitwisselbaarheid, maar meestal wil je de kosten een beetje beperkt houden met zulke projectjes.

Toen ik mijn Pace (idd een 29er) ombouwde naar een dropbar heb ik wel geïnvesteerd in nieuwe shifters (Rival), derailleur (Force) en remmen (Spyres). Omdat ik ook naar 11-speed met een racecassette wilde zelfs de stap genomen daar nieuwe wielen voor aan te schaffen (11-road cassettes zijn breder dan 11-mtb cassettes en hebben dus een daarvoor geschikte body nodig).

Later heb ik nog een vouw-mtb (met oldskool 26er geo) voorzien van een dropbar maar dat heb ik goedkoper gehouden. Race remgrepen met V-brake kabeltrek, 9-speed barend shifter en cheap-ass stuur en pen. Daar was ik volgens mij voor een tientje of zes, zeven mee klaar :)

Pace, met dikke Supermoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Dahon vouw-mtb (niet mooi, wel functioneel en mag gratis in de trein mee :-D )
Dit frame heeft een hele lage stackwaarde dus veel spacers was onvermijdelijk:
Afbeelding

Afbeelding
Die Dahon mag helemaal niet gratis in de trein mee. Voldoet niet aan vouwfiets regels (persoonlijke ergernis na x jaar forenzen, jij zit er vast niet vaak in de spits mee in de Randstad...)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

I_do schreef: vr 6 december 2019, 08:17Die Dahon mag helemaal niet gratis in de trein mee. Voldoet niet aan vouwfiets regels (persoonlijke ergernis na x jaar forenzen, jij zit er vast niet vaak in de spits mee in de Randstad...)
Klopt. Af en toe in de ochtendspits van Tilburg naar Eindhoven (en dan 's middags op de fiets terug). Regelmatig controle gehad, maar geen opmerkingen dat het niet mag. En ik heb er meestal twee tassen aan hangen, dus ik kan hem niet eens "maximaal vouwen".
Ik geloof je hoor, maar waar voldoet deze fiets dan precies niet aan?

Meer on topic, waarom "moet" er een dropbar op? Omdat dat op straat veel fijner rijdt dan een flatbar!
Ik zou persoonlijk liever met 26" slicks (Kojaks) en een dropbar rijden dan met 28" en een flatbar. Maar goed, die keus is aan de topicstarter ;-)

Over je balhoofd, je hebt hoogstwaarschijnlijk een standaard 44mm balhoofdbuis met semi geintegreerde lagers? Dus een in het frame geperste cup, met verzonken liggende lagers (in tegenstelling tot "ouderwets" buiten het frame liggende cups/lagers).

Er is een systeem voor maataanduidingen van balhoofdlagers: SHIS genaamd. Hier kun je meer info vinden:
https://blue.canecreek.com/tech-center/headsets/shis

Check het wel even!, maar als je inderdaad een semi-geintegreerd (= zero stack) 44mm balhoofd hebt is er keus genoeg. Ik ben altijd tevreden geweest met een betaalbaar setje met industrielagers van bijvoorbeeld FSA, Cane Creek, Ritchey en zo zijn er nog tig.
Hier bijvoorbeeld een Tange voor amper twee tientjes:
https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=12698

Hou er ook rekening mee dat de vorkconus (= baseplate, crown race) bij je balhoofd hoort, dus mee wisselen!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar aanleiding van het topic van Streetracer over 26mm of 30mm velgen (inwendige breedte) kwam ik op de site van Rene Herse terecht. En daar staat een interessant topic over het al dan niet lichter rollen van grotere wielen....
https://www.renehersecycles.com/myth-17 ... more-16407

Let wel, dit gaat met name over road en graveltoepassingen. Verderop in het artikel gaat het ook over mtb's.
Tipje van de sluier: grotere wielen rollen niet lichter dan kleinere :wink: (bij weg/gravel gebruik).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Klopt,

Er worden alleen twee dingen niet meegenomen. Comfort/ vermoeidheid over een lange afstand en klimmen. Maar verder kan ik zeggen dat ik liever op die Giant 26X1.8 rij die ik op pagina 1 heb gepost dan op die met 700X35 wielen. Ik rij hier wel meestal op slecht asfalt. (Wallonië.)
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Thnx allen voor de input. Inspiratie genoeg zo :-q
Inmiddels staat ie zo bij, even vlug de Pace gemonteerd:
Afbeelding

Ik denk nu dat ik hem inderdaad met flatbar houd. Volgende project is mijn reserveracer, waarvan ik deze week eeen scheur in het frame ontdekte. In de Mutt zitten nu best knappe wieltjes (Fulcrum RM zero XRP), die ik overigens via dit forum heb overgenomen. Rara Evo's zijn niet al te fris meer, maar prima voor wat licht offroad werk. Voor de straat heb ik nog een nieuwe supermoto liggen, moet ff op zoek naar een tweede. Of anders iets als Kojaks ofzo, denk zelf dat iets van 2.0 prima is. Met behouden van de de huidige Fulcrums hoef ik verder ook niet over de remmen na te denken.

Dus nu een kwestie van ff dat balhoofd fixen (thnx Kermit voor de info!) en op zoek naar de beste geo. In het plaatje heb ik hem nu op de afmetingen van mijn racer staan. Zadel setback onveranderd, die stond al gelijk. Zadelhoogte is wel ca. 2 cm lager nog. Afstand punt zadel tot stuur is gelijk (54 cm met de racer). Drop is wel ca. 3 cm hoger. Stuur is natuurlijk met 60 mm vrij smal, maar een racestuur is natuurlijk nog smaller( maar daar rijd ik vaak op de shifters met de handjes). Kwestie van uitproberen, denk dat het wel goed komt :winkie: .
Voor nu is het ideaal klusweer en ben ik vrij, maar ik heb hier een logeetje dat me stalkt en blijkbaar ook gek is op fietsen. Zodra ik ga knutselen ligt ie bijna onder de fiets :lol:

Afbeelding

Heeft al met zijn kop onder ketting door lopen wrijven, dus ik kon de kettingsmeer eraf poetsen :lol:
Wordt vervolgd.....
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgende keer een zwarte labrador :winkie:
Smeerkezen zijn het!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: vr 6 december 2019, 09:40
I_do schreef: vr 6 december 2019, 08:17Die Dahon mag helemaal niet gratis in de trein mee. Voldoet niet aan vouwfiets regels (persoonlijke ergernis na x jaar forenzen, jij zit er vast niet vaak in de spits mee in de Randstad...)
Klopt. Af en toe in de ochtendspits van Tilburg naar Eindhoven (en dan 's middags op de fiets terug). Regelmatig controle gehad, maar geen opmerkingen dat het niet mag. En ik heb er meestal twee tassen aan hangen, dus ik kan hem niet eens "maximaal vouwen".
Ik geloof je hoor, maar waar voldoet deze fiets dan precies niet aan?

Meer on topic, waarom "moet" er een dropbar op? Omdat dat op straat veel fijner rijdt dan een flatbar!
Ik zou persoonlijk liever met 26" slicks (Kojaks) en een dropbar rijden dan met 28" en een flatbar. Maar goed, die keus is aan de topicstarter ;-)

Over je balhoofd, je hebt hoogstwaarschijnlijk een standaard 44mm balhoofdbuis met semi geintegreerde lagers? Dus een in het frame geperste cup, met verzonken liggende lagers (in tegenstelling tot "ouderwets" buiten het frame liggende cups/lagers).

Er is een systeem voor maataanduidingen van balhoofdlagers: SHIS genaamd. Hier kun je meer info vinden:
https://blue.canecreek.com/tech-center/headsets/shis

Check het wel even!, maar als je inderdaad een semi-geintegreerd (= zero stack) 44mm balhoofd hebt is er keus genoeg. Ik ben altijd tevreden geweest met een betaalbaar setje met industrielagers van bijvoorbeeld FSA, Cane Creek, Ritchey en zo zijn er nog tig.
Hier bijvoorbeeld een Tange voor amper twee tientjes:
https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=12698

Hou er ook rekening mee dat de vorkconus (= baseplate, crown race) bij je balhoofd hoort, dus mee wisselen!
nog heel kort off-topic, sorry had er niet over moeten beginnen. Handbagage mag in geen enkele richting groter dan 85cm zijn. En vouwfietsen mogen alleen geheel gevouwen mee. Nee weer over leuke dingen.

On-topic: ziet er in ieder geval gaaf uit zo met die vaste vork!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ik ben ook om. (jullie worden bedankt ! :P)

Ga m'n (11 jaar)oude 26" mtb ook transformeren.
Gewoon om lekker bezig te zijn in deze donkere dagen.
Maar ook om een "best of both worlds" woonwerk fiets te hebben.

Is nu altijd de keuze, op de racefiets en lekker snel, maar goed opletten waar je rijd.
(Onverlichte binnendoor weggetjes met best wat blad/takken en kuilen.)

Of op de MTB overal doorheen ploegen maar wel minder vlot.

Dit is de oude fiets:
Nostalgische post klik.

Nu m'n creativiteit aan de gang gooien om er iets moois en leuks van te maken.
Plaats reactie