Ombouwen van triple 3 x 10 naar 1 x 11

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan Willem schreef: wo 27 november 2019, 09:28 Lijkt me een goeie budget oplossing maar ik vraag me weleens af hoe je in deze setup uitkomt met je kettinglijn.
Ik bedoel, hoe kom je in deze setup uit tov van een tandwiel met 6mm, 3mm of geen offset?
Aangezien je de middelste plek van een triple gebruikt en een gewoon NW zonder offset is je kettinglijn optimaal. Als je NW een millimeter dikker is dan het oorspronkelijke blad dan geeft dat een halve mm verschuiving naar binnen, maar dat ga je niet merken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4716
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Uiteraard is dat weer een beetje hetzelfde verhaal als de ‘het smoelt niet zo smooth als ..’ de lijn ligt te vergelijken met een binnenblad op een triple crankstel. Je laatste 3 kransjes op de cassette ligt de lijn wat schuiner. Maar neem je een cassette 11-34 dan zou je net een kransje hoger kunnen rijden op gemiddeld tempo.

Het ligt er ook maar net aan hoe zwaar je gewend bent om te rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gert V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 15 september 2015, 21:25

De kettinglijn in deze is gelijk aan de kettinglijn van een triple crankset, welke tenslotte op het middelste blad wordt bepaald. Deze bedraagt bij de mtb 50mm. Gezien het een triple is, is er m.i. geen sprake van ´boost´.
Bij de boost-standaard ligt de kettinglijn 3mm verder naar buiten, 53mm dus. Op een boost-crank bereik je deze door middel van een kettingblad met 3mm offset. Gebruik je daarop een kettingblad met een offset van 6mm krijg je een kettinglijn van 50mm.

Helemaal zeker weten doe ik het niet, want nooit geprobeerd, maar ik denk dat als je een kettingblad zonder offset gebruikt op een non-boost crank je weer een kettinglijn krijgt van 53mm.

Mocht dit onzin zijn hoor ik het graag.
Plaats reactie