Temperatuursverschillen tov Carbon?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ben toch benieuwd hoe de temperatuursverschillen invloed hebben op carbon ?.
Gaat meer om de temperaturen van het gehele jaar , warm , koud ect.

Zelf probeer ik het gehele jaar te fietsen dwz in de zomer met , zoals afgelopen jaar , 30+ graden en in de winter , afhankelijk de ondergrond ( gladheid e.d) met -10 graden , neem daar mee dat je ook nog rijwind hebt wat misschien wel een of twee graden kan schelen , zijn dat toch wel verschillen van pakweg 40 graden , natuurlijk gaat het verschil geleidelijk , van zomer en winter en visaaversa. Maar ben benieuwd wat voor invloed het mogelijk heeft op bv een Carbon frame , en helemaal als dit wordt belast .
En dan ; wat zou het beste zijn om carbon te " laten overwinteren"? , door in de winter bv niet in de schuur te laten staan waar het mogelijk kan vriezen ?
Misschien voor de carbon delen niet van toepassing maar gewoon uit nieuwgierigheid.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als ik dit (https://www.researchgate.net/profile/Na ... osites.pdf) wetenschappelijke artikel begrijp, zijn er negatieve effecten bij langdurige blootstelling aan temperatuurverschillen, maar zijn die beperkt en staan deze gebruik in vliegtuigen niet in de weg.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Langdurig :roll: , tsja is dat 3 maanden lang aan bv tussen de 0 en -10 graden of 3 maanden +20 en +30 graden ?
Moeten de temperatuur verschillen groot zijn ?, En snel variëren?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik denk altijd vrij simpel, als het materiaal al 30 jaar wordt gebruikt voor een bepaalde toepassing in alle weersomstandigheden, dan zal het er wel voor geschikt zijn.
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Ik denk dat het gebruik in luchtvaarttoepassingen duidelijk maakt dat je voor fietstoepassingen je niet heel druk hoeft te maken wbt. temperatuur.

Hoog in de lucht is het vaak ruim onder het vriespunt is, terwijl het op zeeniveau regelmatig 30 graden is. Elke vlucht die een vliegtuig maakt worden ziet het carbon dus 2x meerder tientallen graden temperatuursverschil. Een fiets hier in Nederland ziet dat alleen in de winter een aantal keer als hij uit een schuurtje van 20 graden naar buiten gaat.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

carbon breekt bij alle temperaturen, niets om je zorgen over te maken dus :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol:
In theorie kun je spullen koken en zou je delaminatie kunnen krijgen als je een fiets in een bus bij 40gr vol in de zon zet met de raampjes dicht.
Alleen voordat je frame eraan gaat knallen je banden er al af en kookt de olie in je demper al.
Temp wisselingen op frames zou ik me ongeacht het materiaal niet druk om maken. De overige componenten kunnen minder hebben.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Denk dat juist de rijders niet meer functioneren bij +40 graden en -15 graden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Beide zijn te trainen. Ik functioneer prima (sportend bij 40+gr , maar kan slecht tegen kou. De Missus precies andersom :-{ ).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: zo 17 november 2019, 22:57 Beide zijn te trainen. Ik functioneer prima (sportend bij 40+gr , maar kan slecht tegen kou.
Ja, duh, surfen bij 40+ is gewoon lekker. En bij -15 toch wel erg lastig :roll:




:winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zou me geen zorgen maken om je fietsonderdelen en deze invloed...……

Ik weet dat ze bij Ferrari een keer een F1 chassis hadden die na ruim 20.000 test kilometers vreemde waarde kreeg en iets aan stijfheid inboete.
Voordat je die belasting op een fiets voor elkaar krijgt ben je even verder en dan nog wat je ervan merkt.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

okee, helder , was meer hoe zicht het verhoudt ,temperatuur verschillen en carbon
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie