Bout gebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

4-5 Nm is miscshien ook niet nodig, maar een licht bewegend remgreepje omdat je die net niet vast genoeg vast gezet hebt dat daardoor lekker gaat invreten op je carbon is misschien nog wel erger. Want als hij kan bewegen bij valpartij, beweegt ie misschien ook wel bij vol in de ankers hangen
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

4 of 5Nm maakt al veel verschil maar is in wezen helemaal niet 'zo vast'.
Remgrepen en shifter zet ik zo vast dat ik ze nog krachtig kan bedienen maar met een flink stevige ruk om de stuurbuis kan draaien.
Dan kom ik (inclusief een tipje montagevet) ergens uit rond de 4,5Nm; 4Nm is dan te los, 5 is dan te vast.
Van zo'n test krijg je wel krassen op je stuurbuis, moet je dus geen gewoonte van maken om dat elke week even te testen.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op vr 15 november 2019, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Marke schreef: vr 15 november 2019, 08:48 4-5 Nm is miscshien ook niet nodig, maar een licht bewegend remgreepje omdat je die net niet vast genoeg vast gezet hebt dat daardoor lekker gaat invreten op je carbon is misschien nog wel erger. Want als hij kan bewegen bij valpartij, beweegt ie misschien ook wel bij vol in de ankers hangen
Nee, met een beetje beleid gebeurt dat niet.Zoals gezegd ,je zit er continu met je vingers op dus dat merk je wel. Iedereen heeft ook wel een multitool bij zich dus mocht het zich voordoen dan geef je het een slagje.
"This species has amused itself to death"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bij alle hope remmen die ik vast heb gehad zijn de bouten van alu. Wel allemaal Race x2 of 4.

Vaster betekend niet beter of minder kans op verschuiving! Je kan het materiaal ook vervormen en klem je dus helemaal niet beter.
Je kunt wat carbon montage pasta gebruiken op het stuur, maar nodig is het niet.

Zorg dat de klem aan beide zijde ongeveer even open (of dicht) staat. Bij schuine stand breek het ook eerder.

Hoe recht is je stuur? Ik had een truvatif stuur wat zo lang breed bleef dat de klem er eigenlijk maar aan 1 kant omheen zat, ging ook nog prima, maar je moet dan wel opletten met aandraaien.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

een remhendel met alu boutjes vastzetten, geweldig idee, je spaart 3 gram en als je daarna je voortanden eruit valt nog eens 10 gram.
mijn Hope X2 heeft trouwens gewoon rvs boutjes, die volgens mij van dubieuze kwaliteit zijn. Heb ze direct vervangen voor betere, met sterkteaanduiding enzo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alle Tech3 remgrepen hebben aluminium boutjes. Ik denk dat Hope wel weet wat ze doen. En ze doen het dus met een reden. De reden die ik kan bedenken is dat de boutjes breken bij een crash en dat behalve de remhendel er dan verder niets beschadigd aan de remgreep. Maar wie weet hebben ze nog een andere goede reden.

Daarnaast gebruik ik meerdere sets Tech3 remgrepen en heb nog nooit een boutje los gehad of afgebroken. Ook nooit met een momentsleutel vast gezet overigens.

We hebben het hier dus over een uitzondering die de regel bevestigt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Hope specificeerd alloy bolts, een legering dus, hoeft geen aluminium te zijn, bij de XC race remmen worden ook titanium boutjes gebruikt
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

bluebiker schreef: za 14 december 2019, 18:44 Hope specificeerd alloy bolts, een legering dus, hoeft geen aluminium te zijn
Oh dan zou ik unobtanium boutjes gebruiken...

Groet, Jan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bluebiker schreef: za 14 december 2019, 18:44 Hope specificeerd alloy bolts, een legering dus, hoeft geen aluminium te zijn
Lijkt me ook heel lastig een zuiver metaal te gebruiken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Om alles duidelijk te krijgen, de remhendels zitten inderdaad met alu boutjes vast over het waarom heb een mailtje naar Hope gestuurd en na een paar uur had ik het volgende antwoord:

Hi Paul

Thank you for your email. Basically, we use aluminium bolts to keep the weight low. For some applications you would need steel bolts of course but as the brake clamps are not intended to be that tight (say 3 to 4Nm or so, just enough to prevent the brake from slipping but not so tight that it doesn’t move if you knock it in a crash etc, better it moves than breaks!) we can use aluminium. Of course, with the bolts being aluminium it is important that the allen key used for fitting them is in good condition, i.e, not worn.

Kind regards

Johnny
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

bluebiker schreef: za 14 december 2019, 18:44 Hope specificeerd alloy bolts, een legering dus, hoeft geen aluminium te zijn, bij de XC race remmen worden ook titanium boutjes gebruikt
Britten bedoelen met de term alloy aluminium en niet de letterlijke betekenis wat legering is (igv fietsjargon dan).
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

DuReal schreef: za 4 januari 2020, 00:30
bluebiker schreef: za 14 december 2019, 18:44 Hope specificeerd alloy bolts, een legering dus, hoeft geen aluminium te zijn, bij de XC race remmen worden ook titanium boutjes gebruikt
Britten bedoelen met de term alloy aluminium en niet de letterlijke betekenis wat legering is (igv fietsjargon dan).
blijven rare jongens die britten, gelukkig is die brexit bijna rond
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Wanneer is er het moment dat mensen met 2 linkerhanden, inzien dat een momentsleutel niet de oplossing is .
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

TS valt niks te verwijten lijkt me.
Je kunt met een goed HSS boortje en snijolie in de achtrgebleven bout boren. Hierna een linkse tap er in draaien en vervolgens kun je de bout er uit draaien.
Werkt prima.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

I Cannondale myself. schreef: zo 19 januari 2020, 08:29 Wanneer is er het moment dat mensen met 2 linkerhanden, inzien dat een momentsleutel niet de oplossing is .
Momentsleutels zijn prima gereedschap, om bouten vast te zetten die qua materiaalsoort en smering voldoen aan de specificaties van de fabrikant.
Plaats reactie