Ervaringen mbt grootte kettingblad en achterdemper beweging

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik ben me aan het verdiepen in de relatie tussen kettingblad-grootte en anti-aquat (het inveren van de demper bij kracht zetten op het pedaal)
De theorieën lopen nogal uiteen als het gaat om het merkbare verschil. De ene zegt dat het verschil gigantisch is, de andere zegt nauwelijks merkbaar.

Heeft iemand de stap al eens gemaakt naar een groter kettingblad en heeft diegene iets opgemerkt op het gebied van “pedal bob” en (staand accelereren)?

Mocht dit merkbaar zijn met accelereren dan wil ik mijn huidige Eagle ombouwen van 32t naar 36t (of 34t). Ik haal mijn benodigde verzetten dan nog.

Even slijtagevoordeel en demperafstelling weggelaten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat is erger, beetje bob of te licht verzet?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Volgens mij is dat alleen een issue bij single-pivot designs (omdat de momentsarm t.o.v. het draaipunt verandert). Op mijn (virtual pivot) fullsus merk ik in ieder geval geen verschil tussen 32, 34 en 36
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De invloed van een ander voorblad op antisquat is bij elke fiets anders. Dat kan verklaren dat je verschillende berichten hoort/leest.

Als je net als ik nogal full-nerd kunt gaan op dit soort dingen en je geïnteresseerd bent in het vergelijken van die grafieken van verschillende bikes, kijk dan even naar de "Behind the numbers" artikelen op Pinkbike.
Die grafieken zijn leuk om te begrijpen wat er gebeurt, maar hoe die cijfertjes allemaal voelen is een heel ander verhaal. Vandaar dat je ook naar ervaringen vraagt natuurlijk.
Misschien is het handig om te vermelden wat voor fiets je hebt, zodat we weten om wat voor veersysteem het gaat. En het zou ook handig zijn als mensen die hun ervaring delen dat erbij vermelden zoals 38x10 dat ook al deed.

Zelf wissel ik nog wel eens tussen een 30t en 36t en ik merk niet veel verschil op mijn fiets met Horst link layout.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

In de situatie steile helling met hier en daar obstakels i.c.m. een groter blad rijdt dan optimaal voor je frame.
Dan heb je dubbel negatief effect.
Korte versnellingen zijn dan minder goed mogelijk. Maar wel noodzakelijk om korte steile stukjes en obstakels te nemen.

Heb het zelf ervaren met een rohloff gemonteerde fiets met een 42 voorblad. Met dezelfde fiets van mijn maat kon ik bepaalde stukken wel rijden. Hij ging op mijn fiets ook slecht. Oorzaak fiets niet het technisch niveau van de berijder.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Het is een Sigle Pivot systeem op een Scott Spark en en een Scott Genius. Bij een single pivot systeem blijkt dit ook gevoeliger te zijn.

Het doel is voornamelijk om zo min mogelijk pedal-bob te krijgen en de demper minder doen bij (staand) accelereren.
Ik heb er veel over gelezen en probeer het allemaal te begrijpen, maar het is taaie kost. Ik ben ook meer iemand van praktijk vs theorie.

Zoals gezegd is het beperkte verzet minder van belang. Hier in NL kom ik overal makkelijk mee weg. Sterker nog; dan wordt die 50t misschien ook nog eens gebruikt :P
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Freewheeler schreef: do 7 november 2019, 12:30 Het is een Sigle Pivot systeem op een Scott Spark en en een Scott Genius. Bij een single pivot systeem blijkt dit ook gevoeliger te zijn.

Het doel is voornamelijk om zo min mogelijk pedal-bob te krijgen en de demper minder doen bij (staand) accelereren.
Ik heb er veel over gelezen en probeer het allemaal te begrijpen, maar het is taaie kost. Ik ben ook meer iemand van praktijk vs theorie.

Zoals gezegd is het beperkte verzet minder van belang. Hier in NL kom ik overal makkelijk mee weg. Sterker nog; dan wordt die 50t misschien ook nog eens gebruikt :P
Het gaat voorsal om je tandwiel verhouding, optimaal wil je 1 op 1 bij single pivot maar dat rij je zelden, alle variaties geven een kleine afwijking die meestal bijna niet merkbaar (maar wel meetbaar) is.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Hier een interressant youtube filmpje. ( de maker heeft er meer)
Deze kerel heeft verschillende veersystemen geanalyseerd.

https://www.youtube.com/watch?v=78DD82f ... Av&index=4
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik denk dat het verschil tussen een 44t en 22t kettingblad (zoals we vroeger hadden op onze 3x9 drivetrains hadden) vrij goed merkbaar was, vandaar dat er zoveel moeite is gestopt in allerlei platformdempers en lockout systemen.
Maar vanaf het punt dat we allemaal met 1x begonnen te rijden, zag je dat de meeste veringsystemen op elkaar gingen lijken. Nu is ongeveer 90% van de full suspension frames een variant van de klassieke Horstlink, met scharnierpunten op ongeveer dezelfde hoogte.

Ik denk dat een variatie tussen 30-34t kettingbladen amper te merken is in het veergedrag voor de gemiddelde biker.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt niet zomaar zeggen dat het verschil merkbaar is of niet. Het hangt enorm van de fiets af. En dan ook nog in welke versnelling je achter rijdt.

Maar het verschil waar Two-One het over heeft, van een 44 naar 22T blad aan de voorkant, dat hebben we nu niet meer. De positie van het draaipunt achter de BB is behoorlijk uitgekristalliseerd en het ligt inderdaad ergens in het bereik van een 32T kettingblad. Of je dan een 30 of 36T monteert maakt niet zo heel veel uit.

Je kunt echter niet zeggen dat de systemen daardoor op elkaar zijn gaan lijken. Want daar speelt de aansturing van de demper en de afstelling van die demper ook nog een enorme rol. Als een luchtdemper weinig progressief aangestuurd wordt, dan kan het best zijn dat als jij als een chimpansee op de pedalen gaat lopen rammen de fiets enorm gaat knikken omdat de demper voorbij een bepaald punt ingeveerd wordt. Maar bij netjes, zittend omhoog spinnend kan het best zijn dat de achterkant geen krimp geeft. Dat heeft misschien wel een tikje met de grootte van het kettingblad te maken, maar grotendeels dus met het veersysteem.


Ik denk niet dat je daadwerkelijk een verschil gaat merken in de praktijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Als aanvulling wil ik dan nog zeggen dat een KLEINER kettingblad zorgt voor MEER anti-squat, en zal kettingspanning (kracht op de pedalen) er voor zorgen dat je MINDER in je veerweg zakt.

In sommige extreme gevallen (fietsen met inherent veel anti-squat) zou je zelfs kunnen merken dat een extreem klein kettingblad je zelfs bij sprints eerder optilt dan inveert :lol:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Kijk hier eens rond zou ik zeggen:

www.linkagedesign.blogspot.com/
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie