Crossmax Enduro, te repareren of vervangen of .....?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Hoi medebikers,

Tijdens een rit vorig weekend met mijn Santos SCC03 merkte ik een klein slagje in zowel voorwiel en achterwiel op. Mijn hydraulische velgremmen (HS-33/Firmtech) iets verder los gezet en doorgefietst.
Vandaag kwam ik aan richten toe. Het betreft hier Mavic Crossmax Enduro UST-tubeless wielen, 26 inch voor velgrem. Flink wat jaren oud ondertussen, niet eerder problemen mee gehad.
Voorwiel was zo gebeurd, is weer mooi recht. Achterwiel blijkt een ander verhaal: een kleine felle slag wordt veroorzaakt door een losse spaak met een afgebroken spaaknippel.
De afgescheurde nippel heeft ook een dun opstand randje van het spaakgat in de velg meegenomen. Hoe erg is dat?

Nou snap ik dat de meesten hier mijn 26-er met 3x9 XT totaal ouderwets zullen vinden :oops: en mij direct een nieuwe fiets adviseren ……. toch zou ik mijn Santos graag weer in orde maken al is het maar om hem als vakantiefiets te houden. Je raakt toch een beetje gehecht aan zo'n beestje als je hem al 18 jaar hebt :lol: .
Google en marktplaats laten mij echter weten dat een nieuwe of 2e hands 26 inch UST achterwiel (of wielset) voor velgremmen nog niet zo makkelijk gevonden is. Balen!!

Maar wat zijn nu mijn opties? In gedachte houdend dat ik graag tubeless wil blijven rijden:
- Is de Crossmax velg te repareren na het breken c.q. (licht) uitscheuren van de spaaknippel? Beter alle nippels vervangen dan?
- Weten jullie nog winkels/webshops met aanbod aan losse velgen in de uitvoering 26 inch + velgrem + UST tubeless? Of complete achterwielen? Of wielsets? Ik kreeg ze niet gevonden.
- Zijn er nog wielbouwers die aan mijn (hopeloos achterhaalde) wensen kunnen voldoen? Wat zou dat zo ongeveer kosten?
- Ombouwen van HS-33/Firmtech naar schijfremmen voor en achter, inclusief wielen? Daar zijn immers nog wél 26 inch tubeless wielen voor te krijgen.

Wie heeft goede raad, andere opties of helpt me verder met een ultieme tip?
Alvast bedankt.

Pierre.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Praat je dan over deze of een nieuwer model? Mavic kan nog heel veel leveren. Ik zou hun eens benaderen. Stalen spaken met alu nippels zie ik er bij BC niet zo snel tussen staan maar het zou me niet verbazen als ze deze ook nog gewoon kunnen leveren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik denk dat ik nog wel een Mavic achterwiel in de kelder heb liggen. Zal vandaag even kijken en fotootje sturen. Ik weet niet waar je woont, maar dan mag je hem gewoon op komen halen. Zal niet de Crossmax Enduro zijn, maar zal zeker passen.
Ik woon in Zeist

Mijn retro bikes hebben alle 3 een Crossmax wielset. En ik rij er nog graag op.
Eerst doen, dan denken
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Velg kun je weg gooien, repareren is onmogelijk en die "felle slag" ga je er ook niet uit krijgen.


Levering van oudere velgen bij Mavic is erg slecht, maar je weet maar nooit.

Dus het aanbod van Hebin029 is erg mooi!!

Naar een nieuwe velg omvlechten kan, hoewel je waarschijnlijk een afwijkend aantal spaakgaten hebt en het heel, heel lastig gaat worden de juiste velg te vinden. Vind je die wel, dan ben je voor minder dan €100,- klaar!


Nu is verder iedere velg tubeless te maken. Ik betwijfel of je nog UST-tubeless rijdt, die banden worden ook al heel lang niet meer gemaakt. Maar ook de meeste gewone banden zijn wel tubeless te maken. Hooguit met een standaard velg moet je wat meer tape en een compressor gebruiken, maar dat was bij UST niet heel anders (wat de compressor betreft).

En je kunt inderdaad moderniseren en voor schijfremmen gaan. Modernere, bredere velgen, beetje gewichtsbesparing. Maar ja, inclusief remmen ben je al snel €300,- kwijt als je voor redelijke wielen gaat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

@ RealEpic: Exact die wielset gaat het inderdaad om.

@ hebin029: Jouw aanbod klinkt mij prima in de oren :-q . Ben dan ook benieuwd naar je foto's.
Ik woon in Apeldoorn, ophalen in Zeist is voor mij geen probleem :-D
Heb jarenlang probleemloos op deze Crossmax Enduro's gefietst, ik ben/was er ook heel content mee. Zonder dat ik ze echt mishandeld heb hebben ze mij met m'n gewicht van max. 104 kg tot momenteel 93 kg goed gedragen, ik heb ze echter ook nooit ontzien.

@ Lars TB: Het voorwiel en de band (Black Jack) zijn daadwerkelijk nog UST tubeless :D . Op het achterwiel ligt sinds een jaar een RaceKing met latex vloeistof. Daarvoor ook nog Black Jack, die gingen maar niet stuk :o . Waarom is dat UST eigenlijk uit de handel verdwenen?
Ik had gehoopt dat het felle slagje juist door de losse spaak zou zijn ontstaan, kan me geen grove impact tijdens laatste rit herinneren, en dat na vervanging van de spaaknippel en het aanspannen van de spaak ook het slagje weer verholpen zou zijn. Maar blijft een gok hoe lang de andere spaaknippels goed blijven.
Moderniseren en omschakelen naar schijfremmen zal de laatste strohalm zijn denk ik.
Ergo; eerst eens het aanbod van hebin029 afwachten :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pierre1968 schreef: zo 3 november 2019, 13:46 @ Lars TB: Het voorwiel en de band (Black Jack) zijn daadwerkelijk nog UST tubeless :D . Op het achterwiel ligt sinds een jaar een RaceKing met latex vloeistof. Daarvoor ook nog Black Jack, die gingen maar niet stuk :o . Waarom is dat UST eigenlijk uit de handel verdwenen?
Ik had gehoopt dat het felle slagje juist door de losse spaak zou zijn ontstaan, kan me geen grove impact tijdens laatste rit herinneren, en dat na vervanging van de spaaknippel en het aanspannen van de spaak ook het slagje weer verholpen zou zijn. Maar blijft een gok hoe lang de andere spaaknippels goed blijven.
Een felle slag is meestal vervorming van de velg en die trek je er niet meer uit.

Als de velg zelf iets beschadigd is, dan houdt geen enkele nippel meer. En de vraag is of het niet aan de velg lag dat de nippel er uit ligt, dus dat eerst de velg scheurde. Dat zie je veel bij Mavic, maar dat is ook omdat een velg op een gegeven moment gewoon altijd gaat scheuren. En omdat er veel Mavic wielen rond rijden.

UST velgen waren lastig te produceren, dus vrij exclusief voor Mavic. Daarnaast waren de banden wat zwaar. En werden de banden niet precies genoeg gemaakt, zodat het tubeless opzetten soms extreem lastig ging. Het idee er achter was goed, maar vanwege de uitvoering werd het nauwelijks opgepikt. Ook omdat de voordelen te beperkt waren (je kon niet met lagere bandenspanning rijden omdat de velgen te smal waren en de band dan zou gaan zwabberen). Het is niet zo dat moderne tubeless het over nam, UST zakte al weg voor tubeless met latex populair werd (vanwege de gewichtswinst).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De velg is afgeschreven, wat Lars zegt
Bike-Components verkoopt Mavic velgen, misschien zit er iets bij met gelijk aantal spaakgaten en geschikt voor velgremmen?
Maar dan zit je weer met de spaaklengte.
Spaaklengte is rechtstreeks afhankelijk van de velg. Andere velg=>andere spaken.

Een compleet ander wiel lijkt de eenvoudigste oplossing.
Of toch een andere fiets, want je gaat dit soort problemen vaker tegenkomen.
Passende onderdelen in goede staat worden steeds schaarser.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zoals? 26" wielen voor velgremmen zijn nog prima te krijgen, banden ook. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een ander achterwiel en weer lekker gaan fietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: zo 3 november 2019, 15:37 Zoals? 26" wielen voor velgremmen zijn nog prima te krijgen, banden ook. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een ander achterwiel en weer lekker gaan fietsen.
Zoals een goede verende voorvork 1 1/8 26" geschikt voor velgremmen?
Zoals hoogwaardige banden of velgen voor 26" (en velgremmen)
Bovendien noem ik een andere fiets als alternatief, niet als oplossing
Als TS een wiel of velg vindt, dan is hij weer even gered. Daar ging het eerste deel van mn post dan ook over. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een verende vork voor Firmtech is nog veel lastiger ;)

Maar wielen en banden zijn echt nog geen probleem, nog volop verkrijgbaar.
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

@ George: Laat ik nou afgelopen maanden 2 Magura/Rond vorken in Firmtech-uitvoering verkocht hebben. Er was dus wel ff aanbod :-D .
Wat betreft 26" wielen voor velgremmen, met vergelijkbare of betere specs als Mavic Crossmax, vind ik het aanbod toch zeker tegenvallen. Of kijk ik verkeerd? Tips altijd welkom, ik ken ook niet alle winkels of websites op dit gebied.

Lars TB en TSTM bedankt voor de duidelijke diagnose over mijn velg. En de uitleg over UST. Was vanmiddag schoenen ruilen bij Mantel in Arnhem en die gaven me ook een bats mee om mijn wiel te begraven.

Ik ga BikeComponents eens even doorspitten en hoop dat hebin029 nog iets leuks in de kelder of schuur heeft liggen.

@ hebin029: foto's mogen via PB. Geef dan gelijk ff door waarmee ik jou een plezier doe (dat mogen ook euro's zijn).
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Je hebt PB
Eerst doen, dan denken
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Ondertussen de eerste ritten al gereden met een Crossride achterwiel dat ik bij Hebin029 kon ophalen 👍😁.
Nu nog met binnenband, mogelijk later tubeless maken.
Plaats reactie