help! crankarm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heeft TS de ISIS/Octalink wel nodig?
Misschien is het een 4 kante as en dan moet je de trekker gebruiken zonder de paddestoel.
Als je de paddestoel gebruikt op een 4kante as dan komt de crank niet vd as en trek je het draad kapot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mss moeten we gewoon ff wachten tot de TS wat meer info en/of een fotootje heeft? :wink:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ha TenZ.... Waar zijn die voorhamer en beitel, brander adviesen gebleven :(( :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mario070 schreef: zo 3 november 2019, 16:20 Ha TenZ.... Waar zijn die voorhamer en beitel, brander adviesen gebleven :(( :wink:
We willen nu iets demonteren, he? Niet eruit slopen. Het is nog niet zeker of het echt kapot is :wink:
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Alien schreef: za 2 november 2019, 23:40
NovaX schreef: za 2 november 2019, 20:55[…] pogen de crank eerst via tikken ofzo al wat speling te geven.
Neen.
Inderdaad niet doen bij een ebike, dit kan de motor of delen daarvan beschadigen en dan ben je nog verder. Als het een Bosch motor is heeft hij een Isis as, en vaak goedkope crank's waar je het draad al stript als ernaar wijst, maar dat is nu dus al te laat.

Nu dus een werkje voor de poulietrekker en helaas heb ik ervaring hiermee.

Inderdaad met een drempel ruimte maken om de pootjes van de poulietrekker houvast te geven. Zet een m8 bout in de as, die kop dicht de as als het goed is aardig af (groter is Ber, tot maximale diameter). Doe dat niet gehaast, normaal kost een nieuwe as niet zoveel maar in dit geval natuurlijk wel.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mario070 schreef: zo 3 november 2019, 15:30 TS draait niet in het luchtledige, anders had TS niet het draad uit de crankarm gedraait :-{ het gaat er nu om hoeveel draad is er weg is en hoeveel zit er eventueel nog :-D
Voortaan altijd de trekker uit elkaar halen voor je de trekker gaat monteren, omdat de meest gemaakte fout zit in het monteren van de trekker met de trekkerbout niet ver genoeg uitgedraaid :-{
Tis geen zekerheid dat de draad kapot is hè 😊 hij denkt het ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alien schreef: za 2 november 2019, 23:40
NovaX schreef: za 2 november 2019, 20:55[…] pogen de crank eerst via tikken ofzo al wat speling te geven.
Neen.
Daarmee heb ik, als begin, toch al vaker schroefverbindingen losgekregen. Licht en frequent tikken met de bankhamer via een blokje of latje hout om het metaaloppervlak niet/minimaal te beschadigen.
Johan !!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Stevens Fatbike & Xtrail mud9

En Misschien is er helemaal niks kapot ,de TS heeft in iedere geval niet meer hier gekeken

Gebruikersstatistieken
Lid geworden op:za 2 november 2019, 20:05
Laatst actief:za 2 november 2019, 20:10
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

NovaX schreef: ma 4 november 2019, 06:43
Alien schreef: za 2 november 2019, 23:40 Neen.
Daarmee heb ik, als begin, toch al vaker schroefverbindingen losgekregen. Licht en frequent tikken met de bankhamer via een blokje of latje hout om het metaaloppervlak niet/minimaal te beschadigen.
Nogmaals: Nee

In dit geval is dat doordat je dan de motor kan beschadigen niet handig. Dat jij er eens succes mee hebt gehad betekend niet dat iedereen dat altijd moet doen. Wees nou toch eens niet zo eigenwijs en neem eens wat aan van je welbedoelende forum leden hier, dank.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: ma 4 november 2019, 06:43
Alien schreef: za 2 november 2019, 23:40Neen.
Daarmee heb ik, als begin, toch al vaker schroefverbindingen losgekregen. Licht en frequent tikken met de bankhamer via een blokje of latje hout om het metaaloppervlak niet/minimaal te beschadigen.
Een korte blik op jouw berichtengeschiedenis zou voor de meesten afdoende reden moeten zijn van jou überhaupt geen technisch advies aan te nemen.

Een (vierkant/OctaLink/ISIS) crank gaat van de as af met een cranktrekker, niet met een hamer. Al decennialang, en bij competente sleutelaars ook vrijwel zonder uitzondering probleemloos. Jouw ervaring doet daar niets aan af en is eerder een brevet van je eigen onvermogen. De reden die je aanvoert om dat wél met geweld te doen, klopt ook al voor geen meter.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb me één keer vergist, de laatste keer dat ik een crankarm van een vierkante as wilde halen was ik vergeten het ISIS/Octalink dopje van de cranktrekker te halen... :oops:

Gelukkig was het mijn eigen fiets, een goedkope crank en had ik een passend alternatief in de onderdelenbak :D
Omdat ik dus wel de draad uit de crank getrokken had (ik vond al dat het vrij zwaar ging...) ontkwam ik niet aan een destructieve actie om de crank alsnog los te krijgen.

Maar elk nadeel hep se foordeel: dat dopje ga ik never nooit niet meer vergeten...
Aangezien ik geen enkele fiets in de schuur met ISIS/Octalink as heb is het het sowieso beste om het dopje niet op de cranktrekker te bewaren (ding is magnetisch).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Hola niet met geweld beginnen....
Elke fatsoenlijke fietsenmaker heeft een reparatiesetje in huis voor zulke gevallen.
Daar zit een grotere diameter draadtap in die nieuwe draad snijdt in de crankarm en dan kan die arm er met de bijpassende (zit in de set) overmaats cranktrekker afgetrokken.
Er hoeft niks kapot geslagen of geslepen. :-D

Alleen heb je daarna telkens een "dikkere" cranktrekker nodig als je die crank er af wil.

Hier bvb zo een reparatieset: https://www.superspark.nl/shop/gereedsc ... steldraad/
Met linksonder de grotere draadtap...

Natuurlijk moet je zo iets als hobbyist niet kopen want dan is een nieuwe crank/trapas beterkoop maar je kan toch verwachten dat een fietsenmaker zoiets in de werkplaats heeft.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het iets oprekken van het gat is een prima methode. Om de crank ( non drive side) te verwijderen. Dat kan zonder schade aan lagers of andere interne zaken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alien schreef: ma 4 november 2019, 13:12
NovaX schreef: ma 4 november 2019, 06:43Daarmee heb ik, als begin, toch al vaker schroefverbindingen losgekregen. Licht en frequent tikken met de bankhamer via een blokje of latje hout om het metaaloppervlak niet/minimaal te beschadigen.
Een korte blik op jouw berichtengeschiedenis zou voor de meesten afdoende reden moeten zijn van jou überhaupt geen technisch advies aan te nemen.

Een (vierkant/OctaLink/ISIS) crank gaat van de as af met een cranktrekker, niet met een hamer. Al decennialang, en bij competente sleutelaars ook vrijwel zonder uitzondering probleemloos. Jouw ervaring doet daar niets aan af en is eerder een brevet van je eigen onvermogen. De reden die je aanvoert om dat wél met geweld te doen, klopt ook al voor geen meter.
Een korte blik op de vraag van de onderwerpmaker laat lezen dat de schroefdraad kapot is en uw cranktrekker niks heeft om zich tegen af te zetten.
Uw post bewijst dat uw interesse eerder kritiek leveren is dan wel hulp bieden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

RaymonMTB schreef: di 5 november 2019, 16:53 Hola niet met geweld beginnen....
Elke fatsoenlijke fietsenmaker heeft een reparatiesetje in huis voor zulke gevallen.
Daar zit een grotere diameter draadtap in die nieuwe draad snijdt in de crankarm en dan kan die arm er met de bijpassende (zit in de set) overmaats cranktrekker afgetrokken.
Er hoeft niks kapot geslagen of geslepen. :-D

Alleen heb je daarna telkens een "dikkere" cranktrekker nodig als je die crank er af wil.

Hier bvb zo een reparatieset: https://www.superspark.nl/shop/gereedsc ... steldraad/
Met linksonder de grotere draadtap...

Natuurlijk moet je zo iets als hobbyist niet kopen want dan is een nieuwe crank/trapas beterkoop maar je kan toch verwachten dat een fietsenmaker zoiets in de werkplaats heeft.
Het is mooi spul, maar ik heb zo'n set nu 3x getracht te gebruiken en het is me nog nooit gelukt om ook daadwerkelijk de crank er zo af te krijgen... Waarschijnlijk werkt het wel bij cranks die niet muurvast zitten, maar helaas is de draad vaak beschadigd omdat iemand zijn cranktrekker door de draad heen heeft getrokken omdat de crank simpelweg té vast zit.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie