SRAM Eagle powerlink her te gebruiken?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Sinds kort rij ik met een SRAM Eagle groep. Nu nog met de originele ketting, maar eigenlijk wil ik weer om de 200km afwisselen met een andere ketting om de cassette een langere levensduur te geven. Volgens SRAM mag je de Powerlink slechts 1x gebruiken. Nu dacht ik dat dat ook al werd gezegd voor de links bij de 10-speed kettingen, maar daar heb ik al die jaren de powerlinks gewoon telkens opnieuw gebruikt zonder problemen (SRAM en KMC kettingen).

Is dat met die 12 speed Eagle kettingen anders?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Nespresso schreef: di 15 oktober 2019, 09:35 Sinds kort rij ik met een SRAM Eagle groep. Nu nog met de originele ketting, maar eigenlijk wil ik weer om de 200km afwisselen met een andere ketting om de cassette een langere levensduur te geven. Volgens SRAM mag je de Powerlink slechts 1x gebruiken. Nu dacht ik dat dat ook al werd gezegd voor de links bij de 10-speed kettingen, maar daar heb ik al die jaren de powerlinks gewoon telkens opnieuw gebruikt zonder problemen (SRAM en KMC kettingen).

Is dat met die 12 speed Eagle kettingen anders?
Kan prima. Zolang je die quicklink maar telkens bij dezelfde ketting gebruikt. Ik doe het zelf ook en tot nu toe (anderhalf jaar) geen enkel probleem.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Zo doe ik het ook, powerlink gaat geregeld open en dicht, nog nooit problemen met gehad. Maar wel één powerlink per ketting en als de ketting versleten is, de powerlink niet hergebruiken. Geldt trouwens ook voor alle andere quick links waar ik al met gereden heb.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik denk persoonlijk dat Sram dat ook bedoelt nl dat je niet een quicklink voor verschillende kettingen gebruikt. Het is natuurlijk onzin om bij 1x losmaken gelijk een nieuwe quicklink te moeten pakken. Dan lopen de kosten lekker op. Die dingen kosten €4,50 :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

hanjovdberg schreef: di 15 oktober 2019, 15:23 Ik denk persoonlijk dat Sram dat ook bedoelt nl dat je niet een quicklink voor verschillende kettingen gebruikt. Het is natuurlijk onzin om bij 1x losmaken gelijk een nieuwe quicklink te moeten pakken. Dan lopen de kosten lekker op. Die dingen kosten €4,50 :o
Ik denk dat ze dat wel graag willen (en meteen een disclaimer voor als je je nek breekt ten gevolge van een hergebruikte Powerlink kettingbreuk):
Afbeelding
https://www.sram.com/en/sram/models/cn-eagl-gx-a1
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ja mooi verhaal. Ik ga niet iedere keer als ik m'n ketting losmaak een nieuwe powerlink kopen. En dat werkt prima.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Daarmee is dus het hele idee van de powerlock/quicklink weg. Waarom zou je dan je ketting niet met een stift vastmaken? Als je na elke schoonmaakbeurt of kettingwissel een nieuwe powerlock moet monteren ben je al snel 5 powerlocks armer. Dat is bijna de prijs van een nieuwe gx ketting.

Trouwens volgens SRAM heb je geen speciale tool nodig. Nou bij een nieuwe ketting en powerlock kreeg ik hem echt niet los met de handjes. Moest echt een tang aan te pas komen. Dus ook dat klopt niet SRAM :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Is eerder een gevalletje van juridisch indekken en commercieel eigenbelang in plaats van een technische vaststelling. Het meermaals open en dichtdoen van een quick link wordt door vele bikers zonder problemen al jarenlang gedaan. Is net zoals elke handleiding waarin gewaarschuwd wordt om zeker niets van een derde partij te gebruiken omdat je anders je leven riskeert etc.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Waarom de overtuiging van een powerlink enkel op dezelfde ketting gebruiken?
Ik gebruik dezelfde powerlink op meerdere kettingen en vervang hem indien nodig.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

hanjovdberg schreef: di 15 oktober 2019, 15:52 Trouwens volgens SRAM heb je geen speciale tool nodig. Nou bij een nieuwe ketting en powerlock kreeg ik hem echt niet los met de handjes. Moest echt een tang aan te pas komen. Dus ook dat klopt niet SRAM :roll:
Bij mn oude 9 speed ketting ging het prima zonder tool, voor mijn huidige 11 speed heb ik met de haakse slijper een punttang bewerkt. Anders kreeg ik het ding echt niet los.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Bokmaaa schreef: di 15 oktober 2019, 16:47
hanjovdberg schreef: di 15 oktober 2019, 15:52 Trouwens volgens SRAM heb je geen speciale tool nodig. Nou bij een nieuwe ketting en powerlock kreeg ik hem echt niet los met de handjes. Moest echt een tang aan te pas komen. Dus ook dat klopt niet SRAM :roll:
Bij mn oude 9 speed ketting ging het prima zonder tool, voor mijn huidige 11 speed heb ik met de haakse slijper een punttang bewerkt. Anders kreeg ik het ding echt niet los.
Daar bestaan gewoon tangetjes voor, dan kun je je waarschijnlijk duurdere punttang heel laten ;)

https://www.mantel.com/bbb-cycling-missinglinktang
En de goedkopere Ali variant:
https://nl.aliexpress.com/item/32881309531.html
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat klopt. En voor onderweg heb je van die bandenlichters die je in elkaar kunt klikken waardoor je een tang krijgt. Ga natuurlijk niet elke rit m’n gereedschapskist meenemen :)

Zo’n soort bedoel ik;
https://racefietsblog.nl/wolf-tooth-maa ... bo-pliers/
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kabookie schreef: di 15 oktober 2019, 16:18 Waarom de overtuiging van een powerlink enkel op dezelfde ketting gebruiken?
Ik gebruik dezelfde powerlink op meerdere kettingen en vervang hem indien nodig.
Omdat de powerlink een stukje ketting is en dus ook slijt.
Dus per ketting een powerlink, dan gaat de slijtage gelijk op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 oktober 2019, 19:15
Kabookie schreef: di 15 oktober 2019, 16:18 Waarom de overtuiging van een powerlink enkel op dezelfde ketting gebruiken?
Ik gebruik dezelfde powerlink op meerdere kettingen en vervang hem indien nodig.
Omdat de powerlink een stukje ketting is en dus ook slijt.
Dus per ketting een powerlink, dan gaat de slijtage gelijk op.
Is de levensduur van een powerlink dan gelijk aan die van een ketting?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

In ieder geval vergelijkbaar.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie